Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Sovětský umělecký film režiséra Alexandra Dovženka o ukrajinském hrdinovi Sčorsovi. Děj filmu začíná rokem 1918 na Ukrajině za občanské války, kdy partyzánsky pluk, jemuž velí Nikolaj Alexandrovič Sčors, bojuje s početnými hordami bílých, kteří zaplavili Ukrajinu. Za úspěšných bojů s nepřáteli revoluce vzrostl pluk na divisi, jíž připadl úkol vyhnat bílé z jihovýchodní Ukrajiny, kterou v létě roku 1919 ještě ovládali. Film vrcholí slavnou událostí vyřazením prvních důstojníků absolventů Ščorsovy školy, kteří měli tvořit jádro velitelských kádrů budoucí Rudé armády. (FILMOVÝ PŘEHLED 44 / 1957) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

ripo

všechny recenze uživatele

Film „Ščors" režiséra Alexandra Dovženka patří k vrcholným dílům umělcovým a celého sovětského filmu. Byl natočen v roce 1939; myšlenka na realisování filmu o ukrajinském Čapajevovi vznikla již v roce 1935. „Ščorsem" se vrátil Dovženko na Ukrajinu, k revolučním událostem, kterým již věnoval film „Arsenál". Ščors, představovaný Jevgenijem Samojlovem se stal, zejména v letech Velké vlastenecké války, vzorem sovětským lidem pro svou odvahu, disciplinovanost, nenávist k nepřátelům a hlubokou lidskost, pro svou víru ve vítězství revoluce a ve vítězství komunismu, pro nějž byl připraven vše obětovat. Proto měl Dovženkův film velkou politickou aktuálnost v době svého prvního uvedení. Jeho politický význam tkvěl i v tom, že proklamoval jednotu ruského a ukrajinského národa. Režisér ALEXANDR PETROVIČ DOVŽENKO se narodil na Ukrajině v roce 1894. Ve filmu pracoval od roku 1925. Brzy začal natáčet filmy jako samostatný režisér. První významný film realisoval v letech 1927 až 1928. Byl to alegorický obraz historického vývoje Ukrajiny, končící v porevoluční době, který byl promítán pod názvem „Zvenigora" K slavné dvojici filmových tvůrců EisensteinPudovkin se přiřadil dílem „Arsenál" (19281929) dramatickým příběhem ze dnů občanské války. Ukrajinské vesnici bylo věnováno další Dovženkovo dílo „Země" (19291930). V dalších letech vytvořil filmy „Ivan", „Požár na Dálném Východě" a „Ščors". Za války měl dohled nad natáčením několika dokumentárních filmů. Po válce realisoval v roce 1952 umělecký film o biologu Mičurinovi, nazvaný „Život v květech". Dovženko zemřel koncem minulého roku uprostřed příprav k filmu „Báseň o moři". Filmový přehled 44/1957 ()

Ej Hlemýžď 

všechny recenze uživatele

Historickobiografický snímek o Nikolaji Alexandroviči Ščorsovi 1985-1919) mladém úspěšném vojevůci na straně rudých vykreslující situaci v r. 1919 na Ukrajině, tzn. v době občanské války a bojů s intervenčními vojsky Německa a částečně i Polska. Film vrcholí ovládnutím Kijeva Ščorsovými vojsky, má spád, četné masové boje i boje muž proti muži. Velice mne překvapilo, že i rudí velitelé používali nagajky, zatím jsem si toho v jiných filmech zobrazující toto období nevšiml, divné je, že to Dovženkovi prošlo. Ještě na okraj, co ve flimu nebylo, je jeho smrt. Podle oficiální sovětské verze Ščors byl smrtelně zraněn v srpnu 1919 v boji u obce Belošica, podle neoficiální verze byl zastřelen svým osobním strážcem ze žárlivosti. V poslední době historici spekulují o vraždě Ščorse i jiných velitelů ukrajinských oddílů Rudé armáddy na přímý rozkaz vedení revoluční vojenské rady 12. armády. Inu, jak se praví - každá revoluce požírá svě děti. ()

Reklama

Reklama