Reklama

Reklama

Taková hezká malá pláž

(festivalový název)
  • Francie Une si jolie petite plage (více)

Obsahy(1)

Yves Allégret vytvořil po válce filmovou trilogii (Dédée z Antverp, Taková hezká malá pláž a Manéže), která je všeobecně považována za doznívání poetického realismu ve francouzské kinematografii. Hlavními hrdiny jsou lidé na okraji společnosti, zatížení tragickým osudem bez naděje na únik. Režisér Yves Allégret a scenárista Jacques Sigurd své hrdiny nechávají trpět a jejich příběhy jsou prodchnuté francouzským poetickým pesimismem. I přes výrazně truchlivou dějovou linii jsou tyto tři zmiňované filmy považovány za to nejlepší, co ve druhé polovině 40. let ve francouzské kinematografii vzniklo. Již snímek Dédée z Antverp se při premiéře v roce 1948 setkal s triumfálním úspěchem u diváků i kritiky. Proto tvůrčí duo Allégret-Sigurd dostalo od producenta volnou ruku pro další filmy. Taková situace je pochopitelná, když si uvědomíme, že čtyřicátá a padesátá léta jsou obdobím, kdy francouzská kinematografie prochází poměrně hlubokou ekonomickou i tvůrčí krizí. Většině režisérů chybí umělecké ambice a bojí se porušit vyprávěcí stereotypy zděděné z poetického realismu třicátých let. V případě filmu Taková hezká malá pláž došlo k prolnutí této tradice se sociálním verismem. Poetika sociálního postavení obyčejných nemajetných lidí se snoubí s vyprávěním plným drobných detailů, které oživují děj, a nad vším se klene chmurnost nezvratitelného lidského údělu. V těchto intencích se rozvíjí smutný příběh Pierra, který se vrací na místo svého dětství do hotelu, kde pracoval stejně jako mnoho jiných sirotků. Avšak přináší si s sebou strašlivé tajemství, jehož odhalení může dokonce ohrozit jeho život. Výrazná kamera Henriho Alekana, dialogy Jacquese Sigurda a výjimečné herectví Gérarda Philipa a Madeleine Robinsonové vytváří film, v němž atmosféra (hluky, barva, výrazy obličeje, dekorace) hraje prvořadou úlohu pro pochopení příběhu, kde je víc naznačeno než vysvětleno. Ačkoliv je film jedním z prvních snímků, předznamenávajících odklon od předválečné tradice, francouzská nová vlna tvorbu Allégret-Sigurd nevzala na milost. Vadila jim těžkopádnost a nepravděpodobnost příběhů, studiová atmosféra, výrazné líčení či kamerové efekty (všimněme si už působivé úvodní jízdy). - David Čeněk (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (7)

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Neskonale pošmourný a deštivý film, dědic poetického realismu, který mě bohužel nijak zvlášť neohromil. (LFŠ 2011) ()

vesper001 

všechny recenze uživatele

Podle názvu a plakátu by jeden skoro doufal, že to bude romance s hezkými záběry na moře. No. Pláž je rozbředlá, postavy se brodí blátem, bojují s poryvy větru, je lezavo, mokro a neustále prší. A je skoro pořád večer nebo noc. A to je vlastně podstata příběhu. Pachatelé dobra, kteří udělají pro sirotky správnou věc, ale v podstatě je vyženou do deště a chladu společnosti, která s nimi jedná jako s méněcennými otroky pro všechno. Jo, pro všechno. Někteří do toho bahna spadnou, z jiných se stanou přízračně odcizené bytosti jako je Pierre. Nepříjemný film, příliš odtažitý, než aby se vám dostal pod kůži, ale ledový, vlhký závan pocítíte. A nepřítomný pohled Gérarda Philipa, jehož asexuálně náměsíčný zjev je tu dovedený do extrému, člověka zahřeje asi jako mokrá rybářská síť. (titulky zde) ()

Reklama

Bubble74 

všechny recenze uživatele

Ten intenzivně úzkostný pohled na neutichající déšť a v něm bloudící postavy, odevzdané svému osudu, mě bude ještě hodně dlouho pronásledovat. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Po zhliadnutí filmu som si musel dať čas... Allégretov ponurý snímok totiž v sebe skrýva mnoho významov. Lineárnosť príbehu, nech je naoko akokoľvek jednoduchý, sa stráca v chladnom daždi, ktorý je pomocou sivej oblohy významným prvkom filmu a esteticky zvýrazňuje duševné rozpoloženie hlavného hrdinu a napokon v podstate všetkých účastníkov. Úsporný Gérard Philipe sa dokonale zžil so svojou postavou a opäť dokázal svoj talent. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Film o tom, že není většího zla pod sluncem, než neukojená měšťácká panička. ať už ctnostně žijící v manželství, nebo obšťastňující svět svým uměním. Gérald Philipe se vrací na místo svého mládí, aby zjistil, že historie se opakuje a nikdy nebude mít šťastný konec. Bohužel film sám je utahaný, a kdyby se vystřihlo všechno to procházení hlavního hrdiny městečkem a po pláži s rozervaným výrazem ve tváři, délka by se smrskla o třetinu. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama