Režie:
Myroslav SlabošpyckyjScénář:
Myroslav SlabošpyckyjKamera:
Valentyn VasjanovyčHrají:
Grigoriy Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babiy, Alexander Dsiadevich, Yaroslav Biletskiy, Ivan Tishko, Alexandr Osadčij, Sahin ApiliogullariObsahy(1)
Hluchoněmý teenager Sergey nastoupí do specializované internátní školy. Aby zde „přežil", stává se členem divoké organizace, tzv. kmene. Postupně se sžívá s místním prostředím a přizpůsobuje se jeho režimu. Náhodný sex s jednou z kmenových konkubín však přeroste v lásku a Sergey tak proti své vůli musí porušit všechna nepsaná pravidla společenské hierarchie kmene. (Film Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
Jediné, čo sa tomuto filmu nedá vytknúť, je koncept, ktorý ma zaujal. Moja návšteva kina mala byť odpoveďou na otázku, či som schopná vydržať dve hodiny sledovať príbeh hluchonemých ľudí, zahraný hluchonemými ľuďmi, bez akéhokoľvek záchranného kolesa v podobe titulkov. Vydržať som síce vydržala, ale výhrad voči tomu, čo som mala možosť vidieť, je neúrekom. 1) Chabé herecké výkony a vyslovene zle zahraté niektoré scény (najmä neústále sa opakujúce ruvačky). 2) Samoúčelné a na city hrajúce násilie korenené totálnou absenciou čohokoľvek pozitívneho, čo po čase zunuje a lezie na nervy. Ešte aj tá sľubovaná láska z oficiálneho distribučného textu má pachuť únavnej depresívnosti a nesympatickej vulgarity. 3) Stopáž pridlhá na to, aby dokázala vhodne zafungovať v kombinácii s dejovou linkou. Celé to mohlo mať pokojne aj o pol hodiny menej. 4) Nulový počet postáv, s ktorými by sa divák mohol aspoň trochu stotožniť, identifikovať sa nimi a prostredníctvom nich na celý príbeh nazerať. Takto som ostala len hluchonemou pozorovateľkou emočne impotentných charakterov. 5) Fakt, že keby išlo o hovorený film, bola by to exploatačná nuda. ()
Osobne sa domnievam, že explicitné násilie a takmer čistokrvné porno tu slúžia najmä na oslovenie mladšej generácie, pre ktorú sa Kmeň tak môže stať kultovou záležitosťou. My starší radšej porozmýšľame o "hluchote a slepote" všezmyslovej spoločnosti, k čomu tu režisér zrejme odkazuje. Právo silnejšieho platí nielen v zobrazenom kmeni, ale bohužiaľ na celom divokom rusky hovoriacom východe a samozrejme aj na celom svete. Pokiaľ zbožňujete dlhé zábery a sériu Barely legal, nie je nad čím váhať. ()
Pozoruhodný filmový zážitek a vůbec mě nepřekvapuje, že zabodoval právě v Cannes. Kmen je pro festivalové a francouzské publikum jako stvořený. Žádný podobný snímek jsem dosud neviděl a pro mě bylo zábavné pár delších scén pustit v mírně zrychleném režimu, celkové vyznění mi přišlo zcela beze změny. Ukrajina je složitý stát, kterému asi nebudu nikdy nerozumět a nevím, zda do něj vůbec někdy zavítám. Scéna v koupelně nevlídnost a drsnost jen podtrhuje, musel jsem odvracet zrak a to snesu ve filmu opravdu hodně. ()
Drsné drama z tichého světa plného krutosti. Natočit film ve znakové řeči je skvělý fígl - zatímco u většiny filmů se nechám ukolébat žvaněním, tady jsem byl velice soustředěný na to, co se na plátně děje. Až na použitou řeč je to ale stejně jen běžný "festivalový" film s nulovým střihem v rámci scény (znouzectnost) a několikanásobně delšími scénami než je nutné (že se chovankyně prostituují na parkovišti pro kamiony by šlo ukázat v jedné minutě, režisérovi ale ani 10 minut nestačí, etc.). Těším se ale na dabovanou verzi:) (po tom, jak dopadl dabing filmu Babel bych se nedivil ničemu) ()
Podobný případ jako Křížová cesta: mladý tvůrce, radikálně jiný koncept, strhující provedení. Uhrančivá choreografie kamerových trajektorií i znaků neslyšících, ticho proměněné v ten nejintenzivnější zvuk ze všech, přesná práce s povědomým vyprávěním, které umožňuje rozumět znakům i tam, kde jejich přesný význam neznáme. Zdrcující finále, které balancuje na hranici exploatace, ale díky důslednosti režiséra zasazuje nekompromisní KO. ()
Galerie (191)
Zajímavosti (9)
- Casting probíhal hlavně přes sociální sítě. Do hlavní role byl obsazen neherec, devatenáctiletý Kyjevan Grigory Fesenko. Byl dítě ulice s četnými zkušenostmi s různými partami. Během natáčení byl izolován od svých pouličních kamarádů tři měsíce, žil v pronajatém bytě a dohlížel na něj asistent herců. (Epistemolog)
- Režisér Miroslav Slaboshpitsky znakové řeči nerozumí a neovládá ji. Na natáčení museli být přítomni tlumočníci, aby režisér s herci mohl komunikovat, a také aby si ověřil, že se drží scénáře. (Nine)
- Více než dvouhodinový film se skládá pouze ze 34 záběrů. (Nine)
Reklama