poster

Majdan (festivalový název)

  • Maidan

  • slovenský

    Maidan

    (festivalový název)
  • anglický

    Maidan

    (festivalový název)

Dokumentární

Ukrajina / Nizozemsko, 2014, 130 min

Režie:

Sergej Loznica
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Streeper
    **

    Až přes příliš dlouhé záběry na jednom místě, bez komentáře nebo rozhovory s lidmi. Přišlo mi to nudné, nezáživné, ale některé scény (jako třeba útok na novináře, kdy se kamera dokonce i pohnula) mi přišli dobré.(9.7.2014)

  • Martpod
    **

    Dliouhé záběry konečně dostaly částečně smysl, po začátku ho ztratily. Nejzajímavejší paradoxně když se dlouhé staťáky provéstd nedaly. Plus za silný úvod.(5.7.2014)

  • MURALI.SHOOK
    ****

    viděno na 49. MFF KV 2014 ....... mám pocit že jsem tam byl :D(13.7.2014)

  • Slarque
    *****

    Hlavní kyjevské náměstí se na přelomu let 2013 a 2014 stalo dějištěm masových protivládních protestů, které jsou zde dobře zaznamenány. Loznica používá dlouhé statické záběry, které nehledají konkrétní hrdiny, spíše zaznamenávají atmosféru, která postupně eskaluje až k otevřeným bojům. Ze začátku to vyžaduje trochu trpělivosti, neboť ukrajinská hymna tu zazní třikrát v celé své délce, ale pak už to začne být strhující samo o sobě až po závěrečnou tryznu za první oběti. U Loznici samozřejmě nezazní ani slovo nějakého vysvětlujícího voice-overu, ale tentokrát tu jsou alespoň mezititulky usnadňující zejména orientaci v čase a okolních politických událostech (90%).(15.7.2014)

  • Marla Singer
    ****

    Dokumentární forma Majdanu patří k těm nejjednodušším, nejméně tendenčním, ale ve svém náhledu také k divácky nevděčným. Vzhledem k aktuálnosti událostí je ve filmu napřímo uvedeno pouze několik styčných zlomů, jež pomáhají také orientaci v čase, zároveň ale chybí jakékoliv doprovodné slovo. Hlavním smyslem a protestní silou na Kyjevském náměstí se totiž nestávají slova, ale fyzická přítomnost lidí jako demonstrace jejich nesouhlasu i odhodlání. Většinu fakt o protestech jste beztak mohli slyšet ve zpravodajství nebo si přečíst noviny - Loznicův přístup naopak nechává v nepřetržitých statických záběrech a velkých celcích promlouvat atmosféru a davy na náměstí, komentáře okolního dění poskytují pouze útržky rozhovorů, vánočních koled a projevů na pódiu. Kamera se pohne pouze ve dvou akutních případech: když jí zasáhne slzný plyn a když se začne střílet do lidí mimo záběr. ___ Majdan vyžaduje aktivní zapojení do obrazu, protože oko diváka k žádnému určitému detailu nevede, pouze mu nabízí možnost pozorovat dění z širokého záběru. Pokud máte pocit, že se ve filmu vlastně nic nedělo, chyba nebude na plátně. Výjevy jako koordinované rozbíjení chodníku na munici, použití ohňostroje místo dělostřelectva, odvrácení lynče zajatých policistů nebo text hymny, jež snad musela být přímo napsána jako protest song, musíte najít sami.(7.7.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace