Reklama

Reklama

Dobrý den, slone!

  • Itálie Buongiorno, elefante! (více)

Obsahy(1)

Italská veselohra líčí nezáviděníhodnou situaci římského učitele Garettiho. Jeho nesnáze jsou dvojího druhu: jednak mají svou příčinu v nízkých učitelských platech, jednak je Garettimu působí živé slůně, jež obdržel od indického maharadži jako odměnu za to, že mu dělal průvodce po starých římských pamětihodnostech. Veselohra vtipným způsobem kritisuje poměry římských učitelů, do kterých se dostávají proto, že sněmovna není s to vyřídit otázku jejich platů. - Film byl uveden mimo soutěž na VIII. mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. (FILMOVÝ PŘEHLED 41 / 1954) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (1)

ripo

všechny recenze uživatele

Není nikde psáno, že je nutno poukazovat na nedostatky jen s vážnou tváří. Také nelze vždy a všude odhalovat páchané zlo na lidské společnosti s otevřenou upřímností. Proto italští filmaři zvolili formu veselohry, aby upozornili, v jakých špatných poměrech žijí římští učitelé, kteří za svůj plat mohou sotva uživit rodinu a na to ostatní jim již nezbývá. Tím, že autoři vtipně uvedli do děje i slůně, dar indického maharadži učiteli Garettimu dali veselohře přímo groteskní ráz, který však ještě více podtrhuje vlastní záměr — pomoci italským učitelům v jejich existenčním boji. *** Scénárista Césare Zavattini * Rozmach realistických tendencí v italské filmové tvorbě z let poválečných je bezprostředně spjat s nevyčerpatelnou tvůrčí fantasií scénáristy Cesara Zavattiniho, narozeného stejně jako Vittorio de Sica v roce 1902. Jako filmový autor se vynořil teprve v polovině let třicátých, vybaven velkými zkušenostmi z novinářské praxe v denním tisku. Právě jako novinář dovedl Zavattini vždy vyhmátnout nějakou „všední událost ze života" a na ní založit poutavý dramatický filmový příběh. Po prvé v tomto smyslu na sebe upozornil jako scénárista de Sicova filmu „Zloději kol". Po tomto příběhu o bloudění nezaměstnaného dělníka a jeho malého chlapce po římských ulicích, napsal Zavattini pro de Sicu i námět a scénář k filmu o římském pensistovi „Umberto D" a k příběhu o špatně placeném učiteli „Dobrý den, slone". Typickou zavattiniovskou „všední událostí ze života", vyhmátnutou ze zpráv denní kroniky novin, byl námět k filmu „Řím v jedenáct hodin", napsaný pro režiséra Giuseppa de Santise. Cesare Zavattini se nedávno pokusil rovněž s velkým úspěchem také o filmovou adaptaci literární předlohy pro film režiséra Alberta Lattuady „Plášť" podle stejnojmenné Gogolovy povídky, přizpůsobené italským poměrům. Filmový přehled 41/1954 ()

Reklama

Reklama