Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
Dobrý námet ale žiaľ "slovenské spracovane". Toto porovnanie nemám rád ale keďže som par dní pred týmto slovenským filmom videl Polanskeho Pianistu tak inak žiaľ nemôžem. Začiatok je pomerne dosť neprehľadný a aj samotný útek z väzenia je podaný tak že vám je to v podstate jedno či odtiaľ ujdu alebo nie. Je tam možno pár silných momentov (napr. státie v mraze) ale ako celok tento film vyznieva pomerne rozpačito. Čo je škoda keďže sa bude viesť viac menej na vlne snímok poukazujúcich na krutosti holokaustu.. ()
Film sa skladá z dvoch časti. V prvej sledujeme, ako nacisti strpčujú životy väzňom, a v druhej Wetzler s Vrbom utekajú, aby podali správu o koncentračnom tábore. Prvú časť sme v histórii kinematografie videli natočenú na XY rôznych spôsobov. V prípade Bebjakovej drámy som však nemal k postavám vybudovaný žiaden vzťah, a tak ma viac-menej netrápilo, ako s nimi naložia. V druhej časti dvojica hlavných hrdinov prakticky iba neustále beží lesom a veľmi mi chýbala absencia dialógov. To sa zmenilo v závere, kedy sa rozpovedajú o dianí v koncentračnom tábore. Ani v tejto časti ma však Správa nezaujala, pretože mi ich výpovede prišli neautentické a naučené. Celkovo ide z mojej strany o veľké sklamanie. Jeden bod dávam za miestami slušnú atmosféru a dobrú kameru. ()
Filmy s tématikou druhej svetovej vojny, prenasledovania Židov a koncentračného tábora sú zvyčajne nabité emóciami a hutnou drámou. V tomto prípade to žiaľ neplatí - nuda ako hrom. Dejová linka zbytočne vágna, plná vaty a tam, kde by malo dôjsť na emócie, sa nedostavilo nič. Jednoducho, zlá réžia a slabý scenár. Podpriemer. 40/100 ()
Filmařsky se to těžce hodnotí. V rámci filmařiny to totiž taková podívaná není. Je to těžký, chaotický, ale asi bych neřekl nudný jako hodně lidi předhazují. Tady asi opět narážíme na to, že režisér, jak je jeho zvykem, chtěl zpropagovat nějaký historický a hlavně hrdinský příběh. Na řemeslo se asi tolik nehledělo. Což mi osobně ani tolik nevadí. Hlavně film dokáže i mě docela znechutit, což se často neděje, jen je škoda, že scéna je naprosto random a nezapadá vůbec do konceptu příběhu. Viz lidé v lese s koněm. Co říci? Hodnocení je škoda. Ale vlastně je v rámci filmařiny pochopitelné. Ale lidé budou kritizovat zrovna to, co z objektivity nedává smysl. ()
Oči, co viděly, na útěku za srdci, co nebolela.. Po horizontále se pohybující mlha s oranžovým podsvícením, rozostření a úhly záběrů s účelem napumpovat expresionismus, kamera zvolna se přibližující k obličeji úředníka Červeného kříže, jehož výraz se začíná měnit, jako by viděl obživlou mumii.. Super, jenže sám Žiaran ten mechanický obsah do plánovaného cíle nedotlačí.. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Film bol najprv premietaný v iných krajinách (USA, Španielsko, ...), až neskôr bol uvedený v kinách doma na Slovensku. (banacik)
- Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)
- Snímek se kromě Slovenska a Česka promítal například v USA, Velké Británii, Francii, Německu nebo Japonsku. (ČSFD)
Reklama