Reklama

Reklama

Martin

(festivalový název)
  • USA Martin
Trailer

Obsahy(1)

Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

obitus 

všechny recenze uživatele

Rok pred Usvitem natocil Romero komorni pribeh o chlapci, ktery si mysli, ze je upirem...nebo si to jen nemysli? Pribeh je pomerne jednoduchy, ozvlastneny predevsim cernobilymi flashbacky, ktere jsou do filmu skvele vkladany. Postavy jsou celkem nezajimave, samozrejmne krom Martina a predevsim jeho silne vericiho strycka, ktery se vsemozne snazi ze sveho synovce dostat zlo. Moje vytky smeruji predevsim k hodne rychlemu, i kdyz skvelemu konci, je trochu skoda, ze to Romero tak uspechal. Uvodni titulkova scena ve vlaku je naproti tomu nadherna. Rozhodne zajimava a netradicni upirina. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Jeden z najzaujímavejších filmov George A. Romera a pritom je tak nepochopiteľne zabudnutý... Ide o typ psychologického hororu. Režisér si tu pohráva s témou vampirizmu, no inak ako je bežne zvykom. Úspešne sa mu darí zneistiť diváka v tom zmysle, že nakoniec ani poriadne nevie, čo je realita. Je naozaj hlavný hrdina upír, alebo to je len povera, prípadne nejaká duševná choroba? Definitívnu odpoveď sa divák síce nedozvie, avšak zároveň to dáva veľký priestor na fantáziu a vlastnú interpretáciu. Hlavný hrdina je vykreslený veľmi dobre - v podstate ide o veľmi nešťastnú bytosť, ktorá si nedokáže vysvetliť, narozdiel od poslucháčov rádia vo filme, čo by malo byť na jeho osude také príťažlivé. No smrti sa bojí, aj keď ju podvedome vyhľadáva a stále o nej rozmýšľa. Zároveň sa tu nezabudlo na čierny humor, ktorý niektoré scénky veľmi príhodne dopĺňa. Režisér tú teda úspešne vedie dialóg s filmovou verejnosťou, pričom dovoľuje urobiť si svoje vlastné závery. V niektorých ohľadoch mi dokonca snímok pripomenul rannú Cronenbergovu tvorbu, a to i napriek tomu že ten sa vo svojich filmoch tak s divákom nehrá, je krvavejší a zvyčajne ide až na jadro problému - svojou vlastnou úvahou a interpretáciou myšlienok. Skrátka, veľká spokojnosť. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Reklama

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Kdyby nějakého blba napadlo natočit remake, titulního hrdinu by mohl hrát Robert Pattinson, konečně by hrál nějakého upíra :-). Tohle je naprostá pecka, která v mých očích snad (na to snad kladu důraz) válcuje i Romerům majstrštyk Night of the Living Dead. Výborný příběh vtělený do velmi povedeného scénáře rozehrávající skvěle vypilované a zahrané postavy (mladičký Tom Savini pobaví). Vyzdvihl bych rozhodně velmi charismatického Johna Amplase v titulní roli a Elyane Nadeau v roli Mrs. Santini (nádherné nohy). Plus dobrá kamera. A ten závěr. Prostě skvělý film, který je v Romerově tvorbě snad zbytečně upozaďován a nedoceňován, což je rozhodně škoda. Po nedávném shlédnutí Don't Look Back a tohohle začínám propadat kouzlu sedmdesátkových horrorů. ()

Hunter2222 

všechny recenze uživatele

Neviem to vysvetliť, ale ja som sa od tohoto filmu nevedel odtrhnúť. Upírskej tématike som nikdy veľmi nepodliehal a tiež nie som skalným fanúšikom Romera. Asi je to jeden z tých fakt dobre natočených filmov. Hlavne scény s vraždami. V každej je napätie vygradované tak vysoko, že som ledva dýchal. Ale je to aj dobre zahrané, so zaujímavým vývojom postáv. Našťastie sa nejedná o klasickú upírčinu. Film je veľmi čudný. Prevláda skôr depresívna, smutná atmosféra. Občas tu vidíme čiernobiele fleshbacky z minulosti Martina. A k tomu to bolo aj vymietanie, čo mám veľmi rád. Proste musím ohodnotiť takto. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Pubertální deviant Martin trpí zvláštní úchylkou: vyhlídne si náhodnou oběť, většinou starší ženu, přepadne jí, oblbne sedativy a pak jí vysaje krev. Že by mladík byl novodobým upírem zvyklým na česnek i denní světlo? Jeho věřící strýc si myslí své... Romero natočil hodně jinou upířinu, která i v dnešní době nahlodává určitá sociální témata. Sice tu chybí souvislý děj, ale její zpracování a nejednoznačné vyznění pomáhá navodit zvláštní atmosféru, nezvykle syrovou a občas až nepříjemnou. Jak už zde několikrát zaznělo, závěr je nečekaně rychlý, ale o to údernější. Rozhodně stojí za zhlédnutí. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (7)

  • Britské synthpopové duo Soft Cell vydalo v roce 1983 skladbu s názvem "Martin", která byla inspirována tímto filmem. (Zdroj: ČSFD)
  • Scéna ve vlaku, při které Martin (John Amplas) podřezává zápěstí své oběti, obsahuje ve skutečnosti nepovedenou scénu, kterou tvůrci nakonec ve filmu ponechali. První řez do falešné ruky nebyl dostatečně hluboký, a proto nezačala téct žádná krev, a tak musel být proveden druhý řez, při kterém se už krvavý efekt zdařil. (Zdroj: ČSFD)
  • George A. Romero chtěl původně film natočit černobíle. (Chatterer)

Reklama

Reklama