Reklama

Reklama

Provinční městečko E

  • Rusko Уездный город Е (více)
Trailer 1
Rusko / Česko / Německo, 2019, 88 min (Alternativní 82 min, Televizní verze: 52 min)

Obsahy(1)

Elnya je jedno ze stovek provinčních ruských městeček. Leží 400 km na západ od Moskvy nedaleko běloruských hranic, má 10 000 obyvatel. Jediné, co je na něm pozoruhodné, je jeho hrdinský titul - bylo to první ruské město osvobozené od nacistických vojsk na začátku druhé světové války v roce 1941. Šlo o nejtěžší období války. Dva měsíce po vpádu nacistů na ruské území byla sovětská armáda naprosto demoralizovaná. Nikdo nevěřil, že by bylo možné Hitlera zastavit. První drobný úspěšný protiútok byl pro ruský národ paprskem naděje. Město se stalo symbolem osvobození. Další dva roky se však Rusové s Němci o město přetahovali a stejně jako celé západní Rusko se město stalo dějištěm brutální bitev. Počet obětí v okolí Elnye do konečného osvobození v říjnu 1943 se odhaduje na desítky tisíc, lze tudíž jen těžko hovořit o vítězství s velkým V. Pod městem dodnes leží tisíce nenalezených a nepohřbených těl vojáků, podobně jako v celém západním Rusku, kde padly miliony lidí. Kolosální ztráty byly důsledkem ignorance sovětských úřadů, tato pravda však zůstává i nadále nepohodlnou. Propaganda současného moderního státu toto "vítězství" zneužívá k vlastní manipulaci. Válka, a to nejen druhá světová, ale také pozdější válka v Afghánistánu, Čečensku či Sýrii, se stala součástí ruské mytologie a hraje roli i v mytologii našeho městečka. V rukou státní propagandy se tragédie mění v cosi líbivého. Tento proces jsme zachytili během tříletého natáčení města a jeho obyvatel. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (34)

Othello 

všechny recenze uživatele

Křivý projekce, podomácku šité uniformy, huráplakáty v pekelné grafice, debilní choreografie, patetický nevkus, pevné skráně a těžká víčka. To vše v šedavých barácích rozpadajících se měst, do kterých naposledy investoval někdy někdo při poslední pětiletce. Zkrátka lunapark Rusko, jak ho máme rádi. Proto mě také irituje ta potřeba redudandních komentářů autora a vytváření návodných situací v prostředí, které stačí jenom snímat, aby nám došlo v jakém marasmu jsme se tu ocitli a že z pohledu zúčastněných persón není ze současné politické situace v Matce Rusi skutečně lepší východisko než Putinova politika panslovanské nadřazenosti neustále přiživovaná oslavnými rituály druhoválečných (sporadických) úspěchů. Zdejší famózní komická figurka Máša, která má ve čtrnácti letech osmikilový svazek diplomů, certifikátů a osvědčení z rozličných soutěží a přehlídek, přičemž vyplňuje akorát prostor pro připitomělou vlasteneckou vsuvku připitomělé vesnické slavnosti, ve které se na ožralí mužici realizují skrze smrt svých předků a známých, by celé téma utáhla sama. A mimochodem je to natočené v neuvěřitelně obřím rozlišení a s tou kvalitou obrazu bojují zjevně i tvůrci, protože ona jeho dokonalost jej dost zbavuje jakékoli estetiky a svébytnosti, ergo vypadá to dost hnusně. PS: Když zpívá Máša při jedné té oslavě na pódiu, tak za ní promítají dle těch pár záběrů definitivně nejlepší válečný film na světě. Rozhodně přivítám tipy, co by to mohlo být za snímek. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

E jako Jelňa, název v češtině prostě nefunguje. Dokument o tom, že ruské vlastenectví je stále zaseknuté na slávě Rudé armády a ve městech, kde nezbyl žádný průmysl, je armáda v současnosti jediná šance pro mladé. A o stále stejné komunistické rétorice, podle které jsem fašista, jelikož neuznávám Putina za spirituálního vůdce. Jelikož Rusko není tak daleko, je to dost znepokojivý obraz. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Samozřejně ruská širá duše je nepochopitelné a stále se nepostavili čelem k vyvražďování milionů vlastních obyvatel Stalinem, který se stal nepochopitelně nedávno v Rusku v anketě nejpopulárnější postavou. Pro mě, který se zajímá o druhou světovou válku ale dokument nepůsobí vůbec komicky z pohledu nejmladší generace tzv. sněhových vloček, kteří rezignovali na pojmy jako národ, vlast, tradice nebo rodina. Jen v Bělorusku během války zahynul každý čtvrtý obyvatel, tedy každá rodina o někoho příšla. Ruský národ jen těsně unikl genocidnímu vyhlazení od Němců. Proto se zde udržují tyto tradice. Slovo tradice pochází z latinského slova Tradere, něco pěstovat. Pokud něco nepěstujete, zanikne to. Nabízí se srovnání s Jungem, který po příjezdu do Německa, nacistickou ideologií zmítané země měl pocit, že je v obrovském ústavu pro choromyslné a že zde nevydrží ani den. Za nějakou dobu si zvykl a po několika dnech se všeobecnou psychózou "nadchl". Když se pak vrátil do rodného Švýcarska musel se opět na pár dní adaptovat. Jak říká biolog a pedagog Vladimír Komárek, tento jev je zejména patrný na myšlenkové a pocitové atmosféře velkých měst, jejichž génius loci je kondenzací vědomých i nevědomých nálad lidí. O existenci lokálních pravd se může přesvědčit každý, kdo hodně cestoval. ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Posuzovat míru militarizace ruské společnosti podle dne oslav vítězství ve Druhé světové válce je zhruba stejně pošetilé, jako odhadovat příčetnost amerického národa podle kostýmů na Halloween, nebo stanovovat množství věřících lidí podle počtu vánočních stromků v českých bytech. Výpovědní hodnota dokumentu je tedy nevalná, a v zásadě moc nefunguje ani jako sonda do duše ruského člověka. Šestnáctiletá snaživá holka ještě neměla čas nabrat rozum, babička která přežila koncentrační tábor bude svým osvoboditelům pochopitelně vděčná, a opilec který se sice dušuje že Putina nenávidí, ale není schopný strhnout jeho plakát ze zdi svého bytu, protože "to sice zkoušel, ale nešlo to", si může z téhle výmluvy udělat životní moto. Úplně stejně dle svých slov přestával s alkoholem. Zjistil jsem, že život v zapadlých ruských městech je těžký. Ale to platí snad o všech upadajících periferiích co jich na světě je. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Válka prostupuje i po více než sedmdesáti letech od jejího konce celé městečko, jeho podobu i smýšlení jeho obyvatel. Propaganda je všudypřítomná a děsivé je, že dává rovnítko mezi současností a minulostí. Už do dětí v mateřské školce se vtlouká: nacisté=současná Evropa a my, Rusové, stojíme jako hráz proti nim. ____ Dokument dobře pracuje s válkou propagandistickou, která vyzdvihuje hrdinství a slávu a s válkou reálnou, kdy babička vzpomíná na hrůzy, které skutečně zažila nebo rodiče truchlící po synovi padlém před několika lety v Čečensku. Zatímco propagandistická válka láká mámivým přeludem glorioly hrdinství, vzpomínky na skutečnou válku bolí i po letech a varují. Zdá se ale, že v městečku realistický hlas nikdo neslyší a všichni se spíše vyžívají ve slavnostech, recitacích a propagandou změněných vzpomínkách na bývalou slávu a dnešní úkol zůstat těmi jedinými spravedlivými, čistými, kteří opět zachrání svět před zlem, tentokrát v podání západní Evropy. _____ Je to děsivý obrázek, a bohužel, pochopitelný. Když vidíme bídu obyvatel městečka, nezaměstnanost, alkoholismus, celkový rozvrat, pocit opuštění a zrady - může z takové konstelace vzejít jen něco strašného. Zvlášť, když je přiživována jen propagandou zbarvenými vzpomínkami a údajně jediné slavné chvíle - na válku. SHRNUTÍ: Můžeme se na to dívat jako na experiment ve stylu Truman show, ale tohle je celá země! P. S. Velmi výmluvné je, že ve městečku stojí jeden památník padlým vedle druhého, zatímco hned vedle v lese stále ještě leží, i po více než sedmdesáti letech, nepohřbené ostatky padlých. Tady nejde o skutečně padlé, tady jde o iluzi a propagandu. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (2)

  • Natáčení začalo v roce 2014 právě v době ukrajinské revoluce a anexe Krymu. Natočeno bylo jen několik zkušebních scén, pak následovala pauza a v natáčení tvůrci dokumentu pokračovali až v roce 2016. (Rollo_Tomasi)
  • Natáčení se šestnáctiletou Mášou, která v dokumentu se zápalem zpívá písně a recituje básně, bylo možné jen za přítomnosti její matky. Pokaždé před natáčením musela Mášu na natáčení osobně připravit a důkladně s ní vyzkoušet všechno, co bude před kamerou říkat a dělat. Když tvůrci dokumentu chtěli, aby je nechaly nahlédnout hlouběji do svého každodenního života, matka jednoduše jakékoli další natáčení odmítla. Přesto se jim podařilo jen jednou promluvit si s Mášou svobodně a bez matčina dozoru. Byl to dlouhý rozhovor, kdy mluvili spíše tvůrci, zatímco Máša poslouchala. Máša se nakonec aspoň trochu uvolnila a přiznala, že největší strach má ze smrti své mámy. (Rollo_Tomasi)

Související novinky

Festival Jeden svět 2020 je zpět!

Festival Jeden svět 2020 je zpět!

03.09.2020

Festival Jeden svět se na podzim vrátí na filmová plátna v náhradním termínu. Diváci a divačky tak nebudou ochuzeni o silné a inspirativní dokumentární filmy, na které už nemohli přijít do kin kvůli… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno