Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je začátek prázdnin a vlak jedoucí k moři je plný cestujících, kterým začíná dovolená. Ne všichni si ale chtějí pouze odpočinout. Objeví se i lidé, prchající před vlastní minulostí. Příběh se točí především okolo Jerzyho a Marty, která utíká před svým bývalým přítelem Stazskem, s tváří Zbigniewa Cybulského. Jak přibývají najeté kilometry, množí se také informace o každé z postav. Ty v podstatě zažívají banální situace svého života, dokud vlak nečekaně zastaví četníci. Děj se odehrává téměř výhradně v úzkých prostorách vlaku, vyvolávajících stísněný, až klaustrofobický dojem. Tento snímek je první mezinárodně úspěšný film již zesnulého režiséra a scénáristy Jerzyho Kawalerowicze (Matka Johana od Andělů, Faraon). (whitas)

(více)

Recenze (25)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Noc ve vlaku, ruch a hrmot kolejí, uzavřená kupé, stísněné chodbičky, kolem zástup cestujících ve stoje... To je mi ale působivé, dusné pozadí k precizní psychologické pitvě tří postav, přecházející v druhé polovině plynule do nečekaného thrilleru. Kawalerowiczův Vlak obsahuje v sobě esenci většiny toho, co od dramatického filmu tohoto typu očekávám a dostat chci: dobře propracovanou psychologii postav, kvalitní scénář a herecké výkony (výborný Leon Niemcyzk 3 roky před Nožem ve vodě), dostatečné napětí s pohltivou gradující atmosférou a alespoň jedno vyvrcholení v podobě nezapomenutelné scény, jakou je zde velký hon na ....a nebudu prozrazovat :o), včetně pokračování na hřbitově. Velmi pěkná formální stránka v doprovodu podmanivé černobílé kamery může být další devizou navíc. Ani by mě to vůbec nenapadlo srovnávat s Hitchcokem, který točil ve stejné době přeci jen pro odlišné publikum, ale když už je zde tolik zmiňován, svým psychologickým pojetím a zcela civilním, uvěřitelným zpracováním obyčejného příběhu u mě tento Vlak velkou část Hitchcockových filmů překonává. Zážitek! [90%] ()

šokin 

všechny recenze uživatele

Psychologický.........Zvláštní poetickou atmosféru filmu tentokrát vytváří především snově znějící ženský hlas - který jen tak pobrukuje v pasážích bez mluveného slova - vynikající kamera a bezchybné herecké výkony L. Winnické, L. Niemczyka a Z. Cybulského. V zdánlivě banální dějové konstrukci filmu režisér postupně rozpracovává psychologické portréty jednotlivých postav, přičemž se dotýká zásadních otázek lidské existence. Tak jak je u autora zvykem, opět zaujme otevřený konec, který jen podtrhuje nejednoznačné vyznění filmu a jako vždy Vás donutí přemýšlet. Všechny ceny, které snímek získal, jsou nepochybně zasloužené...........MFF Benátky 1959 - Premio Evrotecnica im. Georgesa Meliesa - L.Winnicka, zvláštní cena. ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Film plyne podobným tempem, jako jízda vlakem - v některých stanicích zastavuje, v jiných ne. V některých zastaví jen náhodně, nebo kvůli pasažérovi, který zatáhne za záchrannou brzdu, někdy jede rychle, jindy se vleče. Ale vždy nakonec dorazí do cíle, ať už s větším, či menším zpožděním. Takto můžeme pozorovat i životy lidí, kteří se na hodinu a půl stávají cestujícími vlaku, prožijí noc, které sice na první pohled vypadá tak obyčejná, jako každá jiná, avšak přináší neobyčejné pocity uvnitř každého z cestujících. Je úžasné, že i my diváci, se k těmto cestujícím můžeme přidat a sledovat jejich reakce, pochody myšlenek, gesta a mimiku a to skrze parádní kameru, výbornou režii, dobré obsazení - to vše na pozadí jednoduchého příběhu zasazeného do uhánějícího vlaku - pociagu. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) Žánrová očekávání mohou být matoucí a nakonec může dojít k tomu, že divák bude po zhlédnutí nespokojen. Otázkou je, jestli je to na straně diváka, který si dané očekávání vytvořil na základě informací před zhlédnutím (klasifikace na různých databázích, zahraniční recenze a domácí komentáře přirovnávající dílo k Hitchcockovi), nebo nerozhodnosti filmu. Buď VLAK neví, jestli chce být psychologickou podívanou o nešťastných vztazích a nenaplněnosti, zatímco ironizuje měšťáctví, nebo dechberoucím thrillerem, v rámci kterého má být divák napjat, jestli je sličná dívka v ohrožení života, protože je v kupé spolu vrahem žen. Po prvním zhlédnutí zůstane akorát cameo role Zbigniewa Cybulského, jehož part muže naskakujícího do vlaku nabyl na novém významu; promyšlený styl s vysoce kontrastním svícením, dominancí detailů, důmyslným užití odrazových ploch a ženský nediegetický popěvek jako hudební doprovod. Pokaždé, když se totiž vlak zastaví nebo se dostaneme mimo jeho prostory, je klaustrofobní atmosféra pryč a ako bychom sledovali jiný, o poznání horší film. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Každý vlak (train, Zug, pociąg) neustále něco vláčí, nákladní tříděný materiál, osobní lidi s jejich osudy, prázdninový vlak naděje, že někde jinde se dá prožít něco jiného, lepšího, zvláště pak že moře a slunce uvolní duše stlačené v nočním vlaku. Epizodická spleť příběhů, které se ve vlaku (i mimo něj) přiházejí výletníkům, z nichž někteří se už předtím viděli, je velice umně zrežírována a opravdu má to čemu Hitchcock říkal "suspension" a my "koule". ()

Galerie (23)

Zajímavosti (1)

  • Vlak měl doma v Polsku mimořádný divácky úspěch. Dostalo se mu ale uznání i za hranicemi – na benátském festivalu byl oceněn za mistrné technické zvládnutí kamery. (Zdroj: 3Kino)

Reklama

Reklama