Scénář:
Laurence HeathObsahy(1)
Farma Manor žije pod krutou nadvládou despotického farmára Jonesa. Jones necháva vyhladovať všetky zvieratá na farme. A tak zvieratá pripravia revolúciu a úspešne zvrhnú Jonesa. Je ustanovený nový režim, ktorý sa zo začiatku zdá byť skvelý, ale dobré časy netrvajú dlho. Prasa Napoleon za pomoci psov, ktorých sám potajme vycvičilo, prevzalo moc. Napoleon používa rôzne metódy demagógie a zvieratá si stále viac a viac podmaňuje. Nakoniec bez toho, aby si to uvedomili, sa majú horšie ako za vlády farmára Jonesa. Film je adaptáciou knihy Georga Orwella, ktorá je paródiou na komunizmus. (ethos)
(více)Recenze (279)
+3* z nostalgie jsem si pustil tuto adaptaci jednoho z nejznámějších děl Georgea Orwella. Zub času se dost podepsal na animaci i zpracování příběhu, které je samozřejmě poplatné své době, ale stále je to důstojná alegorii i současného politického systému, ať se to týká kapitalismu či socialismu a vždycky jsou Ti nahoře víc rovnější než ostatní, kteří se chovají jako stádo a tak se s nimi i zachází. Myšlenka je dobrá a za ní by si možná vyšší známku zasloužila, i za to, že dokáže širokému publiku vše srozumitelně podat. Ale se současnými zkušenostmi, vnímáním a uměleckým cítěním jsem si to už tolik neužil a tři hvězdičky mi přijde adekvátnější známka, Rozhodně stojí za pozornost, ale raději bych doporučil knihu, či audioknihu. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 3 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: X (3*MAX) ] ()
Bajka ne o komunismu, ne o totalitě, ale o tom, proč lidové revoluce (nejen ta ruská, na kterou Animal Farm zhusta naráží) nefungují, aspoň ne tak, jak si lid představuje. Formou disneyovštější než Sněhurka, ovšem s mrazivě kontrastující a postupně houstnoucí temnou atmosférou, co by se dala krájet (tlumené barvy, nezúčastněný komentář, těžkotonážní hudba). Imperialistická propaganda jako řemen, ale kéž by každá propaganda vypadala takhle (a propagovala takhle pravdivé myšlenky). — První setkání někdy kolem osmdesátého devátého bylo jako zjevení (už jen ta omamující/oblbující síla pospolitosti tajných „táborů lidu“ a málem nábožensky povznášejícího zpěvu u ohně byla ach tak povědomá, nebo to osamělé žalující hýkání oslíka..., taková emocionální působivost spojená s přímočarou političností u animáče doslova šokovala, a k tomu ta příchuť zakázaného ovoce); obával jsem se, že s dvacetiletým odstupem už to nebude ono, ale je to tam pořád, i když těžko říct, nakolik je „to“ mezigeneračně přenosné. Knížku jsem četl dodatečně a možná proto mi (nevyhnutelné) zjednodušení nevadí, ba ani změněný konec, který mě nikdy nenapadlo vnímat jako happyend (i když nějaký náznak, kdo bude příštím Napoleonem, by nezaškodil). — Svěže udělaný a na zajímavosti bohatý bonusový film o filmu (ve skutečnosti tematický díl jakéhosi britského TV cyklu o animovaných filmech) na DVD z Levných knih stojí za to vidět, už pro objasnění dobového kontextu. ()
Súhlasím s interpretáciou Radka99. Na príklade zanimovanej poučnej rozprávky ide o všeobecne ukázaný obraz moci, vyšvihnúcej sa nahor na vlne všeobecnej nespokojnosti. Pod heslami všeobecnej rovnosti, slobody a bratstva. No na rozdiel od neho z filmu o tom ako sa Farma zvierat vytvárala, to po rokoch rozhodne nezužujem len na Rusko a jeho satelitné totalitné režimy, zaštiťujúce sa Marxom. Rovnako to platí pre štáty, kde si roky rokúce mocenské páky udržuje istá skupina striedajúcich sa politických elít, ktorá plní priania bankársko- priemyselno -obchodných kruhov. Rovnaké heslá o rovnosti, rovnaké výnimky. Koniec filmu správne, i keď zjednodušene, ukazuje na potrebu ďalšej revolúcie, na minimum eliminujúcej uzurpovanie moci. Pozn.: Anarcho syndikalistické riadenie fabrík a družstiev (napr. v Argentíne) ukazuje, že sa osvedčilo povinné spolu rozhodovanie všetkých a striedanie mocenského riadenia po dvoch - troch mesiacoch. Ideály vylepšiť systém počas obdobia totiž ešte ostávajú, do kože sa nestačí zaryť túžba po moci a vlezdoriťovstvo. Smutnou stránkou filmu je, že symbolom podrazáckeho ľudí sa stali zvieratá. Ich prirodzenosť je iná. ()
(1001) Tohle mi přišlo jako otrocká, plochá a bezmyšlenkovitá adaptace skvělé mnohovrstevnaté knihy. Tedy spolehlivý zabiják nadčasového poselství. Pohádkovým obrázkům jsem zkrátka nedokázala uvěřit sarkasmus, pokud tam vůbec byl. Nějak mi zkrátka nesedlo propagandistické zpracování antipropagandistické látky, nebo jak bych to řekla. Suchý ironický komentář sice dává některým scénám potřebný absurdizující rozměr, ale je to málo, mně to nestačí. Především jsem milovala Benjaminovu postavu v knize, ale zde byl jeho význam změněn a upozaděn, stejně jako masoidní vliv ovcí. Podobně skončila většina mrazivých momentů z knížky, dobře na mě nepůsobí ani "memorizování" nápisů na zdi stodoly. Změněný konec bych možná uznávala jako osobitou interpretaci knihy, kdyby... kdyby nebyl takový, jaký je. Dovedu si představit děti, jak se u toho smějí, ale dospělé, jak u toho pláčí, to už ne. Spíš se taky smějí, protože co jiného jim zůstalo. Prostě se to nějak zastavilo na půli cesty. ()
Konečně jsem si doplnil tuhle klasiku. Skvělá alegorie na dikátorství a a tyranii. Začne to nevinně, jednou malou zvířecí revolucí a nakonec se to zvrhne v totalitu pod vedením prasat. Nemusíme v historii chodit daleko... Určitě dost poučné a zřejmě právem některými režimy zakazované. "Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější." ()
Galerie (15)
Photo © Malavida
Reklama