Biografie
Brazilský režisér Rogerio Sganzerla patří mezi hlavní představitele brazilského filmového proudu tzv. cinema marginal (někdy též zván udigrudi), který vznikl na konci 60. let jako reakce na slavnější brazilské hnutí cinema novo a který se vyznačoval společenskou nekonformností, levicovými názory, avantgardními přístupy a undergroundovou estetikou zaobalenou v ironické až fraškovité formě, nezřídka komerčních či pokleslých filmových žánrů.
Sganzerla, který od první poloviny 60. let pracoval jako filmový kritik, se plně prosadil svou celovečerní prvotinou O BANDIDO DA LUZ VERMELHA (1968). Tato kriminální burleska ze života známého lupiče a vraha, volně natočená podle skutečných událostí a mísící humor s tehdejšími formálně progresivními prvky typickými pro francouzskou novou vlnu, se stala typickou i pro jeho další tvorbu. S jiným exponentem hnutí cinema marginal a osobním přítelem Julio Bressanem založil v roce 1970 produkční společnost Belair, která produkovala několik dalších jeho filmů, z nichž uveďme např. SEM ESSA ARANHA (1970) nebo COPACABANA MON AMOUR (1970).
Kvůli brazilské vojenské diktatuře, která od přelomu 60. a 70. let utužila svůj režim, a pro niž byly autorovy anarchistické a jízlivé filmy trnem v oku, musel Sganzerla na počátku 70. let emigrovat do Evropy. V druhé polovině 70. let se vrátil zpět do Brazílie, kde natočil celovečerní film O ABISMU (1977). Posléze se věnoval především krátkometrážní tvorbě a autorským dokumentům, zaměřeným na tvorbu a osobnost Orsona Wellese. Těsně před smrtí natočil ještě celovečerní snímek O SIGNO DO CAOS (2003).
Režisér
Filmy | |
---|---|
2005 |
O Signo do Caos |
1992 |
Oswaldianas |
1986 |
Nem Tudo é Verdade |
1977 |
O Abismo |
1975 |
Carnaval de Lama |
1970 |
Copacabana Mon Amour |
Mulher de Todos, A |
|
Sem Essa, Aranha |
|
1968 |
O Bandido da Luz Vermelha |
Dokumentární | |
---|---|
1997 |
Tudo É Brasil |
1990 |
Linguagem de Orson Welles, A |
1986 |
Isto é Noel Rosa |
1981 |
Brasil |
Noel por Noel |
|
Um Sorriso Por Favor: O Mundo Gráfico de Goeldi |
|
1976 |
Viagem e Descrição do Rio Guanabara por Ocasião da França Antártica |
1971 |
Fora do Baralho |
1969 |
HQ |
1966 |
Dokumentární film |
Krátkometrážní | |
---|---|
1992 |
Perigo Negro |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2005 |
O Signo do Caos |
1992 |
Oswaldianas |
1986 |
Nem Tudo é Verdade |
1977 |
O Abismo |
1975 |
Carnaval de Lama |
1970 |
Copacabana Mon Amour |
Mulher de Todos, A |
|
Sem Essa, Aranha |
|
1968 |
O Bandido da Luz Vermelha |
Dokumentární | |
---|---|
1997 |
Tudo É Brasil |
1981 |
Noel por Noel |
1966 |
Dokumentární film |
Krátkometrážní | |
---|---|
1992 |
Perigo Negro |
Producent
Filmy | |
---|---|
2005 |
O Signo do Caos |
1977 |
O Abismo |
1970 |
A Família do Barulho |
Barão Olavo, o Horrível |
|
Copacabana Mon Amour |
|
Mulher de Todos, A |
|
1968 |
O Bandido da Luz Vermelha |
Dokumentární | |
---|---|
1997 |
Tudo É Brasil |
1981 |
Brasil |
Střihač
Filmy | |
---|---|
2005 |
O Signo do Caos |
1977 |
O Abismo |
1970 |
Mulher de Todos, A |
Sem Essa, Aranha |
Dokumentární | |
---|---|
1966 |
A Entrevista |
Dokumentární film |
Krátkometrážní | |
---|---|
1966 |
Olho por Olho |
Skladatel
Filmy | |
---|---|
1970 |
Copacabana Mon Amour |
1968 |
O Bandido da Luz Vermelha |
Dokumentární | |
---|---|
1997 |
Tudo É Brasil |
1969 |
HQ |
Scénograf
Filmy | |
---|---|
2005 |
O Signo do Caos |
1970 |
Mulher de Todos, A |
Herec
Filmy | |
---|---|
2005 |
A Marca do Terrir |
1977 |
O Abismo |
1970 |
Audácia |
Dokumentární | |
---|---|
2011 |
Belair - a.z. |
Mr. Sganzerla - Os Signos da Luz - herec, a.z. |
|
2005 |
Miss a dinosaurus - a.z. |
2003 |
Rogério Sganzerla: Elogio da Luz - a.z. |
1978 |
Horror Palace Hotel |
Zvukař
Dokumentární | |
---|---|
1966 |
Dokumentární film |
Kameraman
Filmy | |
---|---|
1974 |
O Lobisomem |
Dokumentární | |
---|---|
2005 |
Miss a dinosaurus |
Kostymér
Filmy | |
---|---|
1977 |
O Abismo |