Reklama

Reklama

Pola Negri

Pola Negri

nar. 03.01.1897
Lipno, Polsko, Ruské impérium

zem. 01.08.1987 (90 let)
San Antonio, Texas, USA

Biografie

“To, co dělám, považuji za významné, jelikož jsem významná umělkyně.”

Polská filmová herečka, která proslula jako femme fatale němých filmů druhé a třetí dekády minulého století. Narodila se jako Barbara Apolonia Chałupiec v Lipnu poblíž polské Toruně. Byla jediným dítětem chudých rodičů a poté, co byl její otec (chudý slovenský imigrant) zadržen Rusy a deportován na Sibiř, ji matka vychovávala sama. V roce 1902 se obě přestěhovaly do Varšavy, kde žily ve velké bídě. Barbara údajně cvičila na baletní škole v Petrohradě, pro tuberkulózu však byla nucena s tančením přestat. Aby unikla bídě, přihlásila se na varšavskou Královskou akademii dramatických umění a začala se věnovat herectví. V 17 letech již vystupovala v Polsku jako známá divadelní herečka a objevila se i v několika filmech (debutovala v roce 1914 snímkem OTROKYNĚ SMYSLŮ).

V této době přijala pseudonym “Pola Negri” (podle italské básnířky, Ada Negri). Objevila se v různých polských filmech: ŽENA, ZVÍŘE, STUDENTI, ROŠŤÁKOVA MILENKA (Kochanka apasza) a v sérii TAJEMSTVÍ VARŠAVY. Během své krátké varšavské filmové kariéry si získala značnou popularitu. Hrála s mnoha renomovanými polskými herci té doby. V 1917 jí její popularita přinesla možnost odjet do Berlína, kde se objevila v několika filmech režisérů agentury UFA, jako byli Max Reinhardt a Ernst Lubitsch. Jeden z jejích filmů v režii Lubitsche, MADAM DUBARRY (1919), byl v Americe promítán pod názvem PASSION a úspěch byl tak velký, že v roce 1922 dostala ona i režisér nabídku na práci v Hollywoodu.

Její cizokrajný půvab byl mezi diváky ve 20. letech velmi oblíbený (Lubitschova komedie FORBIDDEN PARADISE z roku 1924 s Adolphem Menjou, Stillerův válečný HOTEL IMPERIAL,1927), pozornost na sebe přitahovala také svými románky s herci úrovně Charlese Chaplina a Rudolpha Valentina. Jedna z nejpopulárnějších hollywoodských hereček své doby (a jistě nejbohatší žena ve filmovém byznysu toho času) žila v losangelském paláci vystavěném po vzoru Bílého domu. Její popularita však měla začít rychle upadat.

Po Valentinově smrti (1926) způsobila Negri mediální senzaci prohlášením, že spolu chystali svatbu. Doprovázela vlak s jeho tělem z New Yorku až do Los Angeles a při každém zastavení pózovala fotografům. Na pohřbu několikrát “omdlela” a na Valentinovu rakev dala umístit velké květinové aranžmá tvořené písmeny svého jména (P-O-L-A), zřetelné na fotografiích v tisku od pobřeží k pobřeží. Navzdory široké publicitě mnoho Valentinových přátel prohlašovalo, že žádná svatba připravována nebyla a odsoudilo její chování jako pouhopouhou sebepropagaci. Negri měla údajně Valentinovu fotografii na nočním stolku až do konce života a tvrdila, že byl její velkou láskou. Za její projevy ji pomlouvala zejména herečka Tallulah Bankheadová, jiní, jako například Mary Pickfordová (velkorysá zastánkyně a podporovatelka mnoha problémových hereček té doby) a Valentinův bratr Alberto, Polu bránili.

Její “vamp” styl ovšem pomalu vycházel z módy a příchod zvuku ji hodil klacek pod nohy: cizí přízvuk publikum nepřijalo. Jak uvedla Negri: “Přešli od Poly k Polaroidu.” Navíc kodex pro filmovou produkci vydaný roku 1930, tzv. Hays Code, bránil Negri při natáčení v užívání pro ni typických “technik”, pro které byla tak populární v Evropě. Zákaz “vášnivých scén” a “zdlouhavého a smyslného líbání” se ukázal být pro její americkou kariéru zničující. Po rozvodu s Eugeniuszem Dąbskim (1919-1922) se Negri v květnu roku 1927 provdala za Sergeho Mdivaniho (Mdivani o sobě prohlašoval, že je gruzínským princem a jeho bratr měl za ženu herečku Mae Murrayovou).

V roce 1928 natočila svůj poslední film pro Paramount Pictures s názvem ŽENA Z MOSKVY, po boku Normana Kerryho. Film byl teprve jejím druhým zvukovým (prvním byl LOVES OF AN ACTRESS, rovněž z roku 1928) a Paramount jí odmítl prodloužit smlouvu proto, že jí diváci, díky jejímu silnému polskému přízvuku, údajně špatně rozuměli. V roce 1929 Negri během úpadku přišla o většinu prostředků, s Mdivanim se rozvedla a vrátila zpátky do Evropy. V Anglii ještě ve stejném roce pak natočila drama THE WAY OF LOST SOULS, známém také jako THE WOMAN HE SCORNED.

Po roce 1930 točila již málo, pracovala hlavně v Anglii a Německu, kde účinkovala v několika filmech Goebbelsem kontrolované UFA. Film Williho Forsta MAZURKA z roku 1935 dosáhl v Německu značné popularity a stal se i jedním z oblíbených snímků Adolfa Hitlera, což vedlo k fámě, že s ním Negri prožila kolem roku 1937 románek. Pola se následně soudila s francouzským časopisem Pour Vous, který toto lživé prohlášení vypustil do světa a svou při vyhrála. V USA byl natočen remake filmu s názvem CONFESSION (Negri projevila touhu vrátit se do Států a na remaku se podílet, byla však odmítnuta; ve svém životopise pak film, v hlavní roli s Francisovou, označila za propadák). V pozdějších letech v jednom interview režisér Forst uvedl, že ačkoli byla Negri stále atraktivní, díky svému životnímu stylu hodně zestárla a nedala se zabírat z blízka. Také poznamenal, že ji viděl vycházet z toalety se “sněhem” (kokainem) na rtu.

Z Německá prchla Negri v roce 1938 poté, co několik nacistických špiček poukázalo na její částečný židovský původ. Odjela do Francie a v roce 1941 pak odplula z Portugalska do New Yorku, kde byla dočasně zadržena na Ellis Island. Po propuštění se vrátila do Hollywoodu a v roce 1943 se objevila ve filmu HI DIDDLE DIDDLE, i když její kariéra byla již v podstatě uzavřena. Poté co Mae Westová i Mary Pickfordová odmítly roli Normy Desmondové v “noirovém” dramatu SUNSET BOULEVARD (1950) se režisér Billy Wilder obrátil i na Negri. Wilder vzpomínal, že Negri “vybuchla vzteky při pouhé myšlence hrát bývalou hvězdu”. Role Normy Desmondové připadla přizpůsobivější a věrohodnější Glorii Swansonové. Slavný film nakonec získal tři Oskary a na dalších osm byl nominován.

V roce 1951 Negri získala americké občanství. Její poslední představení na plátnech bylo ve filmu Walta Disneye THE MOON-SPINNERS (1964) s Hayley Millsovou. Ve stejném roce získala čestné uznání od německého filmového průmyslu. Zbývající léta strávila v San Antoniu v Texasu ve společnosti své kamarádky, texaské dědičky a skladatelky Margaret Westové. Do konce života vystupovala okázale a často byla přirovnávána k filmové postavě, jejíž ztvárnění odmítla: Normě Desmondové.

Zemřela v roce 1987 ve věku 90 let. Příčinou byl zápal plic, současně ovšem trpěla mozkovým nádorem (pro který odmítla terapii). Její tělo bylo vystaveno v pohřební síni Porter Loring v San Antoniu, oblečeno bylo do žlutých šifónových šatů, které doplňoval zlatý turban. V místním tisku se objevilo malé smuteční oznámení “filmová a divadelní herečka, která prožila mezinárodní kariéru”. Pohřbena byla na hřbitově Calvary ve východním Los Angeles, hned vedle své matky Eleonory. Jelikož neměla žádné děti, většinu majetku odkázala univerzitě Sv. Marie v Texasu (včetně několika vzácných kopií svých filmů). Značnou část prostředků odkázala také polským sestrám Nebeského řádu (Seraphic Order); v malé kapli texaského San Antonia, vedle polské patronky Panny Marie Čenstochovské, visí dnes její velký černobílý portrét. Pola Negri má svoji hvězdu na hollywoodském Chodníku slávy - byla teprve jedenáctou hollywoodskou filmovou hvězdou, které otiskla svoje ruce a nohy do betonu před Graumanovým divadlem.

Marek "džanik" Janík

Herečka

Filmy
1964

The Moon-Spinners

1953

Yesterday and Today - a.z.

1943

Hi Diddle Diddle

1938

Die Nacht der Entscheidung

 

Svatá lež

1937

Hříšná láska

 

Tango Notturno

1936

Gräfin Volescu

 

Moskva - Šanghaj

Reklama

Reklama

1935

Mazurka

1934

Fanatisme

1932

A Woman Commands

1929

Ulice ztracených duší

1928

Druhý život

 

Dáma z Moskvy

 

Lásky slavné herečky

 

The Secret Hour

1927

Hotel Imperial

 

The Woman on Trial

 

Za ostatným drátem

1926

Good and Naughty

 

The Crown of Lies

1925

Dáma z velkého světa

 

East of Suez

 

Flower of Night

 

The Charmer

1924

Carevna

 

Lily of the Dust

 

Men

 

Shadows of Paris

1923

Bella Donna, travička

 

Hollywood

 

Plamen

 

The Cheat

 

The Spanish Dancer

1922

The Last Payment

1921

Arme Violetta

 

Die Dame im Glashaus

 

Horská kočka

 

Sappho

1920

Das Martyrium

 

Die geschlossene Kette

 

Sumurun

1919

Komtesse Doddy

 

Kreuzigt sie!

 

Madame DuBarry

 

Vendetta

1918

Carmen

 

Küsse, die man stiehlt in Dunkein

 

Mania

 

Muž beze jména

 

Wenn das Herz in Haß erglüht

 

Žlutý pas

1917

Bestie

 

Die toten Augen

 

Nicht lange täuschte mich das Glück

1916

Arabella

 

Jego ostatni czyn

 

Studenci

1915

Czarna ksiazka

 

Pokój Nr 13

1914

Der Tanz des Todes

 

Raba strastei, raba poroka

Dokumentární
2017

Hitlerův Hollywood - a.z.

2013

Ellis Island: Historie amerického snu (TV film) - a.z.

2011

Nitro Mania - a.z.

2007

Why Be Good? Sexuality & Censorship in Early Cinema - a.z.

2002

Couples et duos de légende du cinéma : Ernst Lubitsch et Pola Negri (TV film) - a.z.

1999

Berlin Metropolis: Jews in Early German Film - a.z.

1998

Dämonische Leinwand - Der deutsche Film der zwanziger Jahre - a.z.

1992

Die UFA - a.z.

1965

The Love Goddesses

1961

The Legend of Rudolph Valentino - a.z.

1958

Das gab's nur einmal

1950

The Golden Twenties - a.z.

1936

Fashions in Love - a.z.

1931

Screen Snapshots Series 10, No. 8

1923

Screen Snapshots, Series 3, No. 21

1922

Screen Snapshots, Series 3, No. 14

Host

Reklama

Reklama