Reklama

Reklama

Păo, O

všechny plakáty
Portugalsko, 1966, 51 min

Obsahy(1)

Symbolická freska sleduje pracovní postup výroby chleba. Podle režiséra je osou filmu myšlenka, že chléb je jako proud řeky, který protéká různými místy a prochází rukama lidí různých společenských vrstev. Pozadí filmu pak tvoří dějiny chleba. Snímek pracuje s širokou škálou symbolů unášených univerzalistickou vizí, která spojuje svaté i světské, venkov i město, chudé i bohaté, výrobu i obchod, aby ukázala roli člověka v každém okamžiku výroby chleba, kdy dílčí každodennost dovoluje navázat neviditelný vztah i mezi velmi vzdálenými lidmi. Spojení obrazů, vždy s původním zvukem scény, vytváří hypnotickou skladbu, aniž by se jednotlivé výjevy odpoutávaly od svého původního sociálního obsahu. Střih se nesnaží jednotlivé výjevy spojovat chronologicky, ale skládá film jako úvahu o tom, jak tato činnost přechází z pokolení na pokolení, jak jedinečné a zároveň zaměnitelné ruce představují z pohledu věčnosti obrozující se lidský rod. Ke snímku, natočenému v roce 1959, se Oliveira po pěti letech vrátil a o polovinu jej zkrátil, následně odstranil z filmu i hudbu. Při tomto výjimečném procesu purifikace si dal režisér jediný cíl: zbavit film všeho, co není nezbytně nutné. (oficiální text distributora)

(více)

Reklama

Reklama