Biografie
„O litevský folklor jsem se zajímala už za studií ve Vilniuském institutu umění (VDI). Fascinovala mě logika symbolů a různorodost forem… Snažila jsem se nazřít lidovou tradiční symboliku očima současného člověka… V lidových pohádkách a písních vidím identické propojení různých národů a kultur, které se mi jeví jako amalgám všelidské moudrosti, jako poznání, jež do sebe nasáklo tisíciletí času, prostoru a vesmíru. Necítím se osamocená, ale jako součást celého světa. To mě povzbuzuje jak v mé grafické, tak i animované tvorbě.“
Film STROM (1983) je animovaným debutem, kterým Nijolė Valadkevičiūtė absolvovala v Moskvě vyšší kurz scénaristiky a režie. Vedoucím této její diplomové práce byl významný ruský animátor Jurij B. Norštejn.
Film vznikl na základě scénáře napsaného autorčinou sestrou, spisovatelkou Eligijou Volodkevičiūtė na motivy litevské lidové pohádky.
Hlavní roli v příběhu hraje dle autorčiných slov téma rodinných vazeb a vzájemné pomoci, což je v celospolečenském kontextu obecný zákon přežití, bez něhož se stáváme v kosmickém prostoru bezmocnými.
STROM (1983) lze svým způsobem považovat v historii litevské animované tvorby za zlomový, jelikož je považován za první litevský profesionální animovaný film, jenž vznikl v Litevském filmovém studiu, čímž přispěl k vytvoření samostatné animované sekce. Ta vznikla na Litvě až v roce 1984 jako poslední ze všech republik bývalého Sovětského svazu. Její vznik tak dělí litevskou animovanou tvorbu na dvě období - tzv. období amatérské a profesionální.
Od dob svého debutu vytvořila Nijolė Valadkevičiūtė více jak dvě desítky animovaných filmů, z nichž některé získaly ocenění jak doma, tak i v zahraničí. Některé z nich natočila ve svém vlastním studiu animované tvorby Sezamai atsiverk (Sezame otevři se).
„[Mluvíme-li o] technice provedení – bez ní se neobejde ani film ani obraz. Důležitá jsou pravidla vytvoření filmového prostoru. Je to svým způsobem získané vědění a vlastní objevování v oblasti technologie animačního pohybu a přenesení tohoto pohybu do filmového prostoru tak, aby vznikl konečný obraz.“
Režisérka
Krátkometrážní | |
---|---|
1983 |
Strom |