Režie:
Christian DuguayScénář:
Ronald ParkerKamera:
Pierre GillHrají:
Leelee Sobieski, Jacqueline Bisset, Powers Boothe, Neil Patrick Harris, Maury Chaykin, Olympia Dukakis, Jonathan Hyde, Robert Loggia, Shirley MacLaine (více)Obsahy(1)
Slavnou legendu o venkovské dívce, která slyšela boží hlasy a dokázala v rozvrácené Francii 15. století vnuknout slabému králi vůli po znovusjednocení země, sama vzburcovat vyčerpané královo vojsko a postavit se do první bojové linie, o dívce, již vítala celá Francie jako vytouženou Pannu orleánskou, není třeba blíže představovat. Známe ji jistě z mnoha literárních i filmových podob. Film, který natočili kanadští tvůrci na přelomu roku 1998/99 - převážně v českých exteriérech a na Barrandově, za velké účasti českého štábu - je dalším, zcela novým zpracováním této nesmrtelné legendy. Jako představitelku titulní role snad vůbec poprvé zvolili dívku téměř stejného věku - teprve sedmnáctiletou Leelee Sobieskiovou. Přestože je tak mladičká a na pohled nenápadná, má už za sebou několik filmových rolí a je doslova vycházející hvězdou. Její nevinná, ještě dětská tvář (která je prý podle dochovaných portrétů skutečné Johance až nápadně podobná) je doprovázena udivující odvahou (téměř všechny scény, včetně jezdeckých a bojových, točila sama) a hereckou suverenitou, takže chvílemi máte pocit, že sledujete skutečnou, historickou postavu Johanky z Arku.
Pro naše diváky je však zajímavá i skutečnost, že film se za podstatné účasti české produkce natáčel téměř celý u nás, v Čechách. Za čtyři měsíce náročného natáčení (často v krutých mrazech) se početný štáb přesouval mezi Křivoklátem, Pernštejnem, Chebem, Loktem, Landštejnem, Žebrákem a Točníkem. Na Barrandově vyrostly kulisy Johančiny rodné vesnice. V komparsu si zahrály stovky českých statistů, ale i našich zkušených, mezinárodně uznávaných kaskadérů, šermířů a jezdců. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (87)
Podání Johanky z Arku, bojovnice vyvolené samotným bohem, sehrané Leelee Sobieski se mi vcelku líbil. To, co je u tohoto filmu důležité je ono boží poselství, které z něj přímo prýští. Ať už je to v bojových scénách, nebo mimo ně. Tenhle kousek se vážně povedl. Má spád, dobře zvolené herce, ale i osobní kouzlo. Přesto mi tu něco chybí. 4/5. ()
Stejně jako u Excalibru i tady si myslím, že je to nejkrásnější zpracování daného příběhu (chtěl jsem napsat legendy, ale tohle je víc historické než fantasy). Hlavní hrdinka je opravdu krásná a církev opravdu lačná po moci. Jean de Metz je sympaťák a vůbec je nádhera se na to dívat. Bessonovu Johanku jsem neviděl, ale ani po ní zvlášť netoužím. Milla Jovovich na mě na plakátu působí až moc krvelačně a ošklivě a já si nechci kazit dojem z takto hodnověrně zfilmovaného příběhu u kterého mi na konci i ukápla slza. ()
Příběh sám o sobě mě vždycky hrozně dojímal, protože se dokážu lehce ztotožnit s bojovnicí za dobro, která nenachází tak úplně pochopení. Příklady takového chování najde člověk i v každodenním životě a o to právě jde, o nadčasový rámec celého vyprávění. Jste vyvolení, ale podle lidí jste blázni, chcete zlepšit svět a druzí vás jen využijí...odedávný konflikt dobra a zla, nevinnosti a protřelých intrik se dostane hluboko pod kůži, stejně jako mladičká Leelee Sobieski, které lze věřit každé slovo. Krásné, nespravedlivé, pravdivé, ale stále krásné. ()
Dle mého se jedná o nejlepší ztvárnění Johanky z Arku (o mnoho lepší a reálnější než její bohatší kolegině od Bessona). Kostými, výprava, děj, herci,... vše parádně zapadá a tvoří více méně historický film. Osobně váhám mezi 4 a 5 hvězdičkami, ale asi dám ty 4, protože mě příběh Johanky z Arky nikdy příliš nelákal (83%). ()
Když se chystal do kin Cameronův vysokorozpočtový Titanic , tak stanice CBS uvedla na televizních obrazovkách svou vlastní (nízkonákladovou) verzi - a tato „laciná" (rozpočet byl 20 milionů dolarů) Johanka se úplnou shodou okolností v tv objevila ve stejnou dobu, kdy mělo do kin dorazit „hollywoodské" (výroba stála 60 mega) zpracování s Millou Jovovich . Jenže zatímco televizní Titanic nesahal tomu oscarovému ani po kotníky, zde je tomu přesně naopak - rozhodnutí Bessona vyobrazit pannu orleánskou jako schizofreničku sice kvituji, ale rozhodně nesouhlasím s jeho pojetím Johanky coby uřvané hysterky. V tomto snímku jsou zjevení svatých prezentována jako skutečná, což mi nevadilo (existenci nějaké vyšší moci nepopírám), samotná Johanka zde pak působí jako ztělesnění pravé „čistoty" , navíc s úžasnými řečnickými schopnostmi (kterými ta reálná dle historiků dozajista oplývala), Leelee Sobieski navíc tuto roli ztvárnila na jedničku, i to upálení jsem oplakal. Výprava a kostýmy také nejsou nejhorší (samozřejmě v rámci nízorozpočtového tv filmu), hudba pak skvěle podkresluje dané scény. Zhlédnutí vřele doporučuji :) ()
Galerie (12)
Photo © CBS Television
Zajímavosti (11)
- Pro složité kaskadérské scény byli angažováni vyhlášení kaskadéři z České republiky a Slovenska. (Lynette)
- Brnění kaskadérů bylo vyrobeno z kůže, meče a přilby byly kovové, připraveny byly i verze z plastu či gumy. (JOhanka.1412)
- Film se za podstatné účasti české produkce natáčel téměř celý v Čechách. Za čtyři měsíce náročného natáčení (často v krutých mrazech) se početný štáb přesouval mezi Křivoklátem, Pernštejnem, Chebem, Loktem, Landštejnem, Valdštejnem, Žebrákem a Točníkem. Na Barrandově vyrostly kulisy Johančiny rodné vesnice. V komparsu si zahrály stovky českých statistů, ale i našich zkušených, mezinárodně uznávaných kaskadérů, šermířů a jezdců. (Lucas87)
Reklama