Reklama

Reklama

Pád Bílého domu

  • USA Olympus Has Fallen (více)
Trailer 1
USA, 2013, 119 min

Obsahy(1)

Mike Banning dlouhou dobu velel ochranné směně amerického prezidenta. U prezidentského páru byl oblíben a jejich syn, Connor, Mikea miloval. Pak přišla nešťastná autonehoda, při které se Mikeovi nepodařilo zachránit prezidentovu manželku. Mike odešel ze služby a teď pracuje jako ochranná služba na ministerstvu financí. Jednoho dne z okna své kanceláře uvidí podivně nalétávající letadlo na Bílý dům. Mike ihned spěchá zjistit, co se děje. Je na čase. S delegací jihokorejského ministerského předsedy proniklo do Bílého domu teroristické komando. Teroristé využili momentu překvapení a na Bílý dům zaútočili ve třech koordinovaných útocích. První útok provedli teroristé ukrytí ve speciálně upraveném vojenském nákladním letadle. Letadlo napáchalo na Bílém domě velké škody, bylo však naštěstí sestřeleno jednou ze stíhaček, které proti němu byly vyslány. Vzápětí došlo k druhému útoku. Na Bílý dům zaútočila skupina teroristů, kteří se vydávali za turisty. Prezidentská ochranka odvedla prezidenta do bezpečnostního bunkru v podzemí úřadu. Toho využila třetí teroristická skupina ukrytá mezi členy korejské delegace, která vyřídila prezidentovy strážce a prezidenta a jeho doprovod zajala. Mike se ihned zapojí do bojů o Bílý dům a podaří se mu do budovy proniknout. Stane se tak ve chvíli, kdy teroristé budovu dobydou. Mike se tedy schová ve vnitřních prostorech. To se už však velení nad státem ujímá předseda sněmovny Trumbull, který ihned organizuje záchrannou akci. Mikeovi se s velením podaří spojit vysílačkou. Prvním úkolem, který od Trumbulla a šéfky tajné služby, Jacobsové, dostane, je najít prezidentova syna, Connora. Ten se před teroristy schovává v zázemí budovy. S americkým velením se spojí i vůdce teroristů, Kang. Ten požaduje, aby se americká armáda stáhla z demilitarizovaného území v Koreji a a její flotila opustila Japonské moře . Kang při tomto požadavku popraví jednoho z rukojmích, aby Trumbulla přesvědčil, že vše myslí vážně. Jenže Kang má v ruce ještě další trumf. Z vojenského velitele prezidentovy kanceláře mučením dostane spouštěcí kód k autodestrukčnímu systému amerických jaderných zbraní. Systém je sice jištěn třemi kódy, Trumbull a zbytek velení ale vidí, že teroristé jeden z kódů již použili. Trumbull s velením proti tomu nejsou schopni zasáhnout. Mike v útrobách domu hledá Connora. To už ale i Kang a jeho lidé zjistí, že se Mike po budově pohybuje. Kang posílá na Mikea jednoho ze svých lidí, Američana Forbese, který pracoval tak jako Mike v prezidentské ochrance, ale stal se z něho zrádce. Mikeovi se zatím podařilo v budově najít prezidentova syna a dokázal ho také skrz ventilaci dostat bezpečně z budovy. Teď se na rozkaz Trumbulla Mike vrací do nitra Bílého domu najít prezidenta... (TV Prima)

(více)

Videa (13)

Trailer 1

Recenze (1 164)

Matty 

všechny recenze uživatele

Potěš Pánbůh! Protikrizová proamerická propaganda v krystalicky čistém akčním balení, jejíž tvůrci posledních dvacet let zřejmě sledovali jenom filmy Rolanda Emmericha a Michaela Baye. Zato z osmdesátých let si velmi dobře pamatují Smrtonosnou past a všechny střílečky s Chuckem Norrisem. (Srovnání s McTiernanovým filmem zaslouží rozvést - ač oba filmy jistým způsobem reagují na krizi maskulinity a významným vizuálním elementem jsou v nich ničené falické objekty (Nakatomi Plaza a Washington Monument), McClane padouchy střílet MUSÍ, a odměnou je mu znovunabytý respekt manželky; Banning oproti tomu střílet CHCE, zapojení do akce bere jako službu vlasti a možnost, jak odčinit své dřívější pochybení.) ___ Je to debilní. Kouzelně a neuvěřitelně debilní a nepatřičně vážné, ale díky práci s deadliny a promyšleně dávkovaným akčním scénám to má spád, má to Rkový rating a má to asi desetivteřinový OTT záběr ohořelé americké vlajky, zpomaleně padající z balkónu Bílého domu. Ke studiu ideologických praktik v hollywoodské žánrové tvorbě už tady dlouho nebyl takhle vděčný materiál. ___ Úvodní letecký záběr nás seznamuje s majestátností americké krajiny, reprezentované v následujících minutách „civilizovanějšími“ symboly. V záběru se vždy najde prostor pro Bílý dům nebo alespoň americkou vlajku, umístěnou tak, abychom si jí zaručeně všimli (národními barvami je pomalován dokonce i „náhodně“ projíždějící autobus). Intro stručně představí oba mužské hrdiny (prezident jako tvrďák, který umí boxovat, naplno se věnuje vlasti, ale přitom neodbývá rodinu, Mike jako drsňák, ale zároveň rodinný typ, oblíbený u dětí) a dále rozvíjený způsob vztahování se k americkým hodnotám – důležitá je tradice, odkaz předků, zde zastoupený hodinkami po dědečkovi (jež po smrti manželky získávají ještě druhotný, poněkud fetišistický význam – zpřítomňují ženu, potažmo rodinu). Útok přichází, stejně jako 11. září, ze vzduchu. Tentokrát jsou ale ochránci amerického národa připraveni, ví, jak reagovat (prezident nezůstává netečně sedět, pádí do bunkru) a pakliže nakonec stejně dochází k obsazení architektonického symbolu americké demokracie, pak díky početní a silové převaze útočníků (jejichž špičkovou vojenskou techniku by jim mohla závidět lecjaká armáda světa). ___ Řešení zahraničních konfliktů je sice výhradně v kompetenci Američanů, ti ale nikam neintervenují – jsou napadeni (občany jedné z posledních zemí, která není pro americký filmový průmysl nijak významná) a musí se bránit. Jak již bylo nastíněno, musí bránit demokratické hodnoty, za jejichž celosvětového garanta se Spojené státy díky mnohaleté tradici považují (příznačné jsou všudypřítomné portréty bývalých amerických prezidentů, staré dělo před Bílým domem nebo Lincolnova busta, s kterou Mike zpacifikuje jednoho protivníka). Jestliže teroristé označují za důvod svého útoku „fucking Wall Street“, tzn. zkázonosný kapitalismus, špatně pochopili, na jakých hodnotách americká společnost stojí. Na rodině a demokracii, které na rozdíl od peněz charakter nekazí, ale vylepšují, a jsou nedotknutelné. ___ Největším hrdinou filmu je bílý prezident (černošský „prezident“ za něj jenom zaskakuje, třebaže má nesrovnatelně více charismatu i životních zkušeností). Muž rozhodný, nechybující, zosobňující esenciální „americkost.“ Proto je jeho život důležitější než život kohokoli jiného. Ostatní postavy se po útoku prioritně zajímají, zda je v pořádku prezident, nikoliv, zda nepřišli k újmě jejich blízcí nebo zda samy nejsou zraněné. Životy pár vyvolených mají mnohonásobně větší hodnotu než životy tisíců anonymních lapačů kulek (jednotlivec je ceněn výše než kolektiv). ___ V návaznosti na vyzdvihování individuálních zásluh spadá záchrana světa do kompetence hrdinných jednotlivců s jejich zvláštních „skills“, nikoliv kolektivu s jeho moderními technologiemi, které se obracejí proti svým tvůrcům (ukázkově neschopná armáda). Špatné ale nejsou samotné atomovky, jimiž Spojené státy disponují, aby se v případě napadení mohly bránit, špatní jsou teroristé, kteří se jich chtějí zmocnit. Čili – zlo pochází zvnějšku, což se týká také hrozby chudoby, kterou Kang vyhrožuje (vina by tudíž byla přenesena z „kapitalistické“ finanční krize na teroristy). Podobně je mučení a zabíjení žen akceptovatelné, pokud jej aplikujete na lidi, kteří se sami neštítí zabít psa nebo zmlátit ženu. ___ Sdělení filmu, který bezelstně (a podobně jako před mnoha lety třeba futuristé, považující válku za jedinou hygienu světa) poukazuje na revitalizující funkci krizových historických událostí (a tím mírní obavy z neustálé omílané krize kdečeho), je nádherně přízemní – s teroristy se nevyjednává a se Spojenými státy nevyjebává! Lze se tím buď bavit, nebo být znechucený. Zvolil jsem první možnost a těch dvou hodin nelituji, jakkoli mne zároveň nemálo zneklidňuje vědomí, že to bylo celé míněno smrtelně vážně. 75% Zajímavé komentáře: Marigold, woody, Orthank, Anarion () (méně) (více)

Slasher 

všechny recenze uživatele

Drsnej útok přímo do srdce Ameriky. Celou dobu mi to přišlo neuvěřitelný. Vážně myšlenou blbostí jako by to vypadlo z dob osmdesátkový akce a nic (první dáma, White House, nedotknutelný prezident) tomu není svatý, přitom ale nepochopitelně skvěle obsazený. Butler proti všem ve zpátky-do-minulosti filmu roku 2013. ()

Reklama

Segrestor 

všechny recenze uživatele

To byl teda nightwork, to ti povím. Potemnělé kino nabídlo první záběry, které místo vyvážené ostrosti a jasu ukázalo jen takové velké šedočerné nic prošpikované několika sněhovými vločkami. To jsem totiž ještě netušil, že zhruba od poloviny filmu upadne Bílý dům do tmy. To asi chtěli poukázat na ten kontrast, rozumíš, ne? Bílý dům ve tmě. Jako fajn nápad, ale já nic neviděl. Tolik k báječnému pocitu z kina. Film mě, v těch místech, kde něco vidět bylo, drtil už od začátku. Hned po té nehodě, kdy prezidentova limuzína sletěla z mostu jako shnilá hruška, začal prezident ve zpomaleném záběru křičet: Nééééééé... a za chvíli i jeho synek: Máááááámiiiiiii..., jsem poznal, že to bude něco extra, fakt. A bylo. Celé dvě třetiny filmu byly natočené tak, že jsem z toho měl dojem, jako by to točili výhradně pro Kim Čong-una k narozeninám nebo co. Úplně vidím, jak si pořád dokolečka sjíždí kinorip tohoto snímku do té fáze přepadení Bílého domu a strašně se u toho chechce. Mně ale do smíchu moc nebylo. Vlastně jednou jsem se usmál, to když Buttler měl nějaký hlody na toho severokorejského teroristu. Každopádně to bylo mnohem lepší, než poslední verze Red Dawn, co do ztvárnění představy útoku na USA. Celkově mi to ale přišlo takové splácané, že k tomu termínu nightwork přidávám ještě patchwork.                                                                                                                                                                                                                                                    Nakonec jsem pochopil, proč jsem v celém kině v podstatě sám. Byla to fakt ptákovina, pomyslel jsem si, ale jak jsem opouštěl kino, všiml jsem si, že kdesi v rohu se mačkali dva Vietnamci. Odcházeli zamlklí a vyhýbali se cizím pohledům. Šel jsem v jejich stopách a vidím, že nasedli do neoznačené dodávky a odjeli směrem do centra města, někam tam, kde je naše radnice. Celou noc jsem nespal pronásledován výčitkami, zda jsem neměl upozornit starostu na možný útok. Ráno jsem jel centrum očíhnout. Objevil jsem tam opuštěnou dodávku. Jinak všude klid. Situaci budu nadále sledovat. Když by se něco dělo, budu vaše oči i uši, platí? Tak, žádný vylomeniny, Segruš je na místě. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Patriotistická zápletka je samozřejmě nesmírně hloupá. Všechno se točí okolo obsazení Bílého domu severokorejskou skupinou teroristů. Akční inferno se ještě předtím odehraje v ulicích Washingtonu, kde Severokorejci potřísní krví nejednu dlažební kostku. Všechno šlape jak švýcarské hodinky, američtí agenti zřejmě nenosí neprůstřelné vesty a na akademii je učili, jak správně skočit nepříteli do střely. Na trávník před jedním ze symbolů Spojených států tak padají další a další muži v černém a dopisuje se tak ten nejhorší možný scénář. Rozstřílenou americkou vlajkou to celé jen začíná. Akční harcovník Antoine Fuqua testuje americkou nedotknutelnost a docela mu to vychází. I když se nebojí servírovat nesmírně pitomé zvraty a předkládat směšně naivní propriety – když přijde na řadu odolnost ministryně obrany, surově zmlácená stejně zaúpí, jak „slibuje věrnost vlajce Spojených států..“ No, však to znáte. Prostě je škoda, že na to Fuqua nešel krapet sofistikovaněji. Máme tu až moc supertajných chodeb, supertajných zbraní a supertajných informací. A jak Severokorejci hladce naskákali do baráku, tak stejně hladce bývalý člen prezidentovy ochranky Gerard Butler (mimochodem na to málo, co mu scénář po herecké stránce nabízí, velmi slušný) provede záchranou misi. Přesto Fuqua jako jeden z mála předložil staromilský zážitek, který i v roce 2013 funguje. Kombinuje Smrtonosné pasti nebo první Přepadení v Pacifiku, a divák velmi rád zavzpomíná. Já určitě. Patetický blockbuster, kterému tu mizernou odvyprávěnost nakonec odpustíte!! 75% ()

petero 

všechny recenze uživatele

Krvavé akčňáky ja rád a tento ako návod na dobitie Bieleho domu bol parádny a našťastie sa ani nebral veľmi vážne. Gerard Butler je najlepší vyjednávač a úloha drsňáka v nesprávnom čase na správnom mieste mu sedne ako nikomu inému. Plnú paľbu si šetrím na White House Down ;-), I keď Channing Tatum, no neviem, možno prekvapí. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (26)

  • K Bílému domu ve skutečnosti nevede žádná přímá příjezdová cesta a záchranné jednotky se tam i ve skutečnosti dostanou za 15 minut. Proto teroristé ve filmu vedou útok ze vzduchu. (jenik71)
  • Videohra, kterou hraje v úvodu filmu chlapec v prezidentském sídle, je "Uncharted 3" v multiplayer módu. (Raziel811)

Související novinky

Gerard Butler se soudí s producenty Pádu

Gerard Butler se soudí s producenty Pádu

01.08.2021

Po Scarlett Johansson a její žalobě studia Disney se nám v Hollywoodu nejspíš se soudními přestřelkami roztrhne pytel. Jako další prý o podobné žalobě uvažuje herečka Emma Stone, mezitím se ale… (více)

Gerard Butler potvrdil pokračování série Pád

Gerard Butler potvrdil pokračování série Pád

12.11.2020

Studio Millennium a herec Gerard Butler už před několika měsíci avizovali, že akční série Pád rozhodně nikam neodchází. Naopak – v budoucnu bychom se kromě nových filmů měli dočkat také seriálu. No a… (více)

Gerard Butler chce zachránit svět

Gerard Butler chce zachránit svět

27.06.2020

Herec Gerard Butler patří v Hollywoodu už řadu let k akčním jistotám. Nehraje sice v těch největších blockbusterech a jeho filmy v kinech čas od času šeredně vyhoří, hvězda snímků 300 nebo Pád Bílého… (více)

Tři další Pády s Butlerem v plánu

Tři další Pády s Butlerem v plánu

11.11.2019

Gerard Butler a jeho akční série Pád Bílého domu, Pád Londýna a Angel Has Fallen je v kinech kupodivu držák, který tu s námi očividně ještě pár let zůstane. I přes kolísající kvality jednotlivých… (více)

Reklama

Reklama