Režie:
Steven SpielbergScénář:
Steven ZaillianKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes, Caroline Goodall, Jonathan Sagall, Embeth Davidtz, Małgorzata Gebel, Mark Ivanir, Andrzej Seweryn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hluboce šokující, nemilosrdné drama o noční můře holocaustu, založené na skutečných událostech. Na záchranu 1100 životů obětoval Oskar Schindler veškeré své jmění... Polský Krakov 1939. Židovská obec je vystavována stále se zvyšujícímu tlaku ze strany nacistů. Do této vřavy vstupuje obchodník Oskar Schindler, člen Nacistické strany, velký svůdník a muže vydělávající na válečném utrpení, který dokázal najít v sobě člověka a zachránit ty, kterým už zdánlivě nebylo pomoci... Film Stevena Spielberga je stěžejní dílo světové kinematografie a vítěz sedmi Oscarů, včetně ocenění za Nejlepší film roku a Nejlepší režii. (Lucernafilm)
(více)Videa (8)
Recenze (1 782)
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 100 nejlepších životopisných filmů - 100 Greatest Biography Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Podle mne nejlepší a nejlidštější Spielbergův snímek s famózním výkonem Liama Neesona v roli Oskara Schindlera. Trailer zde: http://www.youtube.com/watch?v=TAH3RTRlCHY a emotivní konec filmu zde: http://www.youtube.com/watch?v=lPHvLtitxug&NR=1&feature=fvwp ()
Spielberg v tomto veledíle ukázal, že nepochybně patří k té největší špičce režisérů všech dob. Krásně komponované záběry, citlivá práce s chytře zvolenou černobílou kamerou a samozřejmě to hlavní - ultimátní, postupně gradující příběh o židech v druhé světové válce, úspěšně se vyhýbající patosu, samoúčelnosti, či nereálnosti (nemluvím teď o tom, zda byl Schindler skutečně lidumil, ale spíše o celkovém vyobrazení holocaustu a světa kolem něj), či jiným nedostatkům. A Liam Neeson také předvádí svůj životní výkon, čímž jen přispívká k tomu, aby Schindlerův seznam mohl být právoplatně označen za nejlepší neakční válečný film. 9/10 ()
Celých 11 let od natočení mi trvalo, než jsem tuto filmovou perlu mohl shlédnout. Vděčím za to fishkimu, kterému touto cestou velmi děkuji. Co se týče filmu - na jeho konci jsem byl zcela konsternován a mráz mi po zádech běhá ještě teď. Popisovat pocity, které ve mně zanechal by bylo zcela zbytečné, každý člověk by ten film měl povinně vidět, aby POCHOPIL. Ať už byl či nebyl Oscar Schindler přesně takový, jak jej zachycuje tento jedinečný snímek, rozhodně se nesmazatelně zapsal do dějin nejen židovského národa, ale celého lidstva. Nechci Spielberga přehnaně démonizovat, tento jeho film jej ale definitivně učinil nesmrtelným a zařadil jej takřka Schindlerovi po bok. Spileberg sice nezachránil stovky Židů před jistou smrtí, ale připomněl nám všem cenu lidského života. ()
"Sterne, pokud tato továrna kdy vyrobí nábojnici skutečně vhodnou k střelbě, budu hrubě nespokojen." Sledovat tříhodinové černobílé drámo takřka bez známek jakéhokoli odlehčení, tak to skutečně není nic pro mne. Zvlášť, když to celé pojednává o týpkovi spokojeném s levnou pracovní silou, kterého se Spielberg rozhodl, v rámci nekompromisního tažení za Oscarem, obléct do oděvu svatého. ()
Přiznávám se,že když sem Schindlerův seznam viděl poprvé v dabované verzi s formátem obrazu 4:3 nechápal sem,co na něm všichni vidí. Ale když sem viděl širokoúhlou verzi,spadla mi čelist málem až na zem. Úžasné černobílé provedení filmu mi dalo neskutečně silný zážitek z mrazivého a temného prostředí krakovského ghetta a následně i tábora v Plaszowě. Mrazilo mne,když sem viděl jak jde jen spoře oblečeným židům pára od úst,mrazil mne pohled na násilí a odpornosti ve filmu páchané,přiznám se,že sem místy i brečel,což se mi u jen tak nějakého filmu nestalo. A to všechno způsobilo právě to kouzlo černobílé,která v sobě,při správném zacházení,lépe nese jak poetickou,tak i tu děsivou atmosféru lidského utrpení. Kvůli Schindlerovu seznamu sem se rozhádal se svojí dobrou kamarádkou,jež se mi snažila namluvit,že Liam Neeson se do role Oskara Schindlera nehodil a ani nevypadá moc jako Němec. Podle mě ale byla ale ústřední trojice herců Neeson(Schindler),Fiennes(Goeth) a Kingsley(Itzak Stern) jedním z nejlepších Spielbergových tahů. Jejich výkony stvořily doslova herecký koncert. Soundtrack k filmu si od doby co se mi dostal do rukou musím pouštět pořád znovu a znovu dokolečka,především píseň Yeroushalaim shel zahav,která je nabitější emocemi než většina píniček,co sem doposud slyšel. Myslím si,že Schnidler nebyl takový lidumil,jak nám ho tady Spielberg vylíčil,i když mojí vírou silně otřásl dokument sestavený ze svědectví přeživších Židů.Ti popisovali Schindlera jako svého Boha,prakticky bezchybného,někteří z nich dokonce tvrdili,že se s Schindlerem přátelili až do jeho smrti. Ať byl skutečný Schindler jakýkoli,faktem zůstane,že zachránil víc než 1100 Židů a tím dokázal,že i jeden člověk může něco udělat proti zlořádu páchanému na nevinných. Bohužel k tomu potřebuje spoustu peněz a vlivných přátel. Tenhle film neberu ani tak moc jako oslavu "hrdiny" Oskara Schindlera,ale jako symbolický příběh o lidskosti,o síle a vlivu,jakým může zapůsobit jeden samotný člověk proti zločinnému monstru. ()
Galerie (117)
Photo © 1993 Universal Pictures
Zajímavosti (145)
- Schindler (Liam Neeson) nosí mj. v závěrečné scéně, kdy se loučí se Židy, odznak Goldenes Parteiabzeichen. Ten mu však nikdy nebyl udělen. (Hopkins)
- Nemecké helmy použité v jednotlivých záberoch sa nezhodujú s originálom jednotlivých vzorov nemeckých oceľových heliem (M35, M40 a M42 - číslica označuje rok zavedenia do výstroje). V prípade Krakova v roku 1939 ide o helmy typu M35, na ktorých chýbajú upevňovacie nity a vetracie otvory. To znamená, že v reále by nebolo o čo upevniť podbradník, vďaka ktorému helma drží na hlave, a takisto by nebolo kam upevniť kožené "futro" (výstelku), ktorá oddeľuje hlavu od kovového tela helmy. Pri nemeckých helmách sa podbradník upevňoval na futro. Helmy vo filme sú neautentické a vzbudzujú dojem plastových odliatkov. (k4li)
- Když se Göth (Ralph Fiennes) snaží zastřelit neúspěšně židovského výrobce pantů, opakovaně natahuje jak první pistoli (Parabellum), tak i druhou pistoli. Při každém natažení závěru by mu měly vypadávat z pistole náboje. Toto se ale neděje. Není možné takto natahovat neustále pistoli, aniž by z ní vypadávaly náboje, ovšem pokud je pistole nabitá. Lze úspěšně pochybovat, že by Göth neměl ani jednu zbraň nabitou a nevěděl o tom. Z tohoto pohledu je nevypadávání nábojů při pohybu závěru vzad nesmysl. (pjotri)
Reklama