Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (508)
Majstrovsky vymyslené, majstrovsky sfilmované. S citom a vysokou kvalitou je zachytená nielen psychológia postáv, ale aj atmosféra doby a obraz rôznych vrstiev spoločnosti. Síce človeku napadne, že v 50. rokoch už dávno ľudstvo poznalo tajomstvo odtlačkov prstov, ale inak je ilúzia dokonalá. Výborné herecké výkony ešte podčiarkujú skvele zrealizovanú víziu režiséra, ktorému môžem ďakovať aj za Anglického pacienta. ()
Film je zasazený na skvělé místo a do skvělé doby. Filmovým postavám lze jedině závidět dobu, kdy se měli dobře, nestarali se o nic a pařili na jazz. Tato romantická atmosféra je nejsilnější stránkou filmu. Matt Damon zde dokázal, že je mnohem lepší herec než Afleck, ale přesto to nestačí na charismatický výkon Lawa. ()
Spoilery. Obludný zločin. 90. roky boli krásne obdobie. Azda len počas nich mohol fakt nepríjemný a desivý psychotriler, jeden z najmrazivejších daného desaťročia, na celom svete zarobiť temer 130 miliónov (pri akceptovateľnom rozpočte 40 miliónov). V drvivej väčšine (vo všetkých?) stalkerovských trilerov magor svojho "miláčika" sleduje z relatívne bezpečnej vzdialenosti. Tu sa však maskuje ako jeho najlepší priateľ. O to je to desivejšie. Ďalším úžasným porušením zavedených klišé je, že v iných stalkerovských trileroch dej sledujeme z pohľadu obete. Tu je to presne naopak. Čo je ešte desivejšie. A absurdné je, že režisér to zmanipuloval tak majstrovsky, že akonáhle sa okolo tohto psychopata, vraha, nebezpečného človeka a chorého jedinca začne sťahovať slučka osudu... držíme mu palce, aby sa z toho dostal! Rovnako kuriózne je, že stalker svoju obeť zabíja v prvej polovici (temer dva a pol hodinového) filmu. Suverénny Matt Damon je skvelý, úžasný, temný a brutálny. V tom čase to ešte nebola hollywoodska hviezda resp. áno, mal k tomu nebezpečne našliapnuté, ale v r. 1999 to predsa len stále ešte bol „len“ ten chlapec z báječne civilného Dobrého Willa Huntinga. Rovnako parádny je však i jeho presný opak: oslňujúci, živelne žoviálny, život milujúci a bezstarostný Jude Law. Dokázal Dickiemu vtisnúť charizmu, vďaka ktorej chápeme, prečo má všetkých vo svojej moci, ale tiež štipku hajzlovstva, vďaka ktorému si poviete, že si to možno zaslúžil... a okamžite sa za to za seba začnete hanbiť. Z piatich nominácií na Oscara sa jedna ušla aj práve jemu, hoc keď sa to tak vezme, najväčšiu prácu odmakal poctivo Damon, kým Jude bol „len“ za šoumana. Ale tak už to v živote chodí. Z podporných rolí ma najviac zaujal pošahaný Phillip Seymour Hoffman, ale i obsadenie vyložene vedľajších rolí je bravúrne (James Rebhorn ako otec alebo Ivano Marescotti ako rímsky vyšetrovateľ, Ivana si určite pamätáte ako šéfa brutálnych zabijakov zo Scottovho Hannibala). Nedá mi samozrejme nespomenúť bravúrnu scénu na člne a potom ešte tú so zrkadlom. A skvelú európsku výpravu. Parádna je i retro atmosféra. Ako kniha, i film ťaží z „dávenej“ doby 50. rokov 20. storočia do takej výnimočnej miery, až je otázne, či by sa tento príbeh mohol odohrať aj v súčasnosti a nie iba v časoch, kedy ak ste s niekým chceli na diaľku komunikovať, museli ste mu napísať list, X dní čakať, kým príde (ak vôbec) a následne X dní čakať na odpoveď. Vynikajúca, zvrátená psychologická záležitosť. Triler ako vyšitý. Seale a Yared odviedli fakt kus nenormálnej práce. Za mňa lepšie, ako kniha, ale čudujem sa, že keď už ju Minghella (ktorý zároveň písal scenár) tak fantasticky zadaptoval a dá sa povedať „vylepšil“, prečo z nepochopiteľných príčin pridal úplne zbytočnú postavu v podaní Cate Blanchett, ktorá v románe ak sa nemýlim vôbec nevystupovala. ()
Vskutku nápaditý thriller, ale nějak na mě nefungovalo jeho velmi pomalé tempo a Matt Damon v roli psychopatického zabijáka mi také moc neseděl. Každopádně mě příběh zas tak nenudil, do poslední chvíle jsem byla zvědavá, jak to s "Mattíkem" teda nakonec dopadne. Kdyby stopáž filmu byla o půl hodiny kratší, věřím, že s hodnocením půjdu výše než na 66%. ()
Toto je veľmi dobré, priam vynikajúce, filmové spracovanie románu americkej spisovateľky Patricie Highsmithovej. Kniha bola vydaná v roku 1956. Páči sa mi ako autor tejto filmovej verzie, režisér Anthony Minghella, prispôsobil príbeh dnešnému divákovi a pritom zachoval podstatu pôvodnej literárnej predlohy. Som vrcholne spokojný aj s hereckým odsadením. Objavila sa tam celá plejáda prvotriednych hercov. No a titulnú rolu Toma Ripleyho výborne stvárnil Matt Damon. Podľa môjho názoru je to jeho životný herecký výkon. V úlohe tohto nebezpečného psychopata sa predviedol vskutku bravúrne. **** ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- První scéna, na které pražské trikařské studio Universal Production Partners pracovala, byla podle jejího ředitele Víta Komrzého "shodou okolností i nejkritičtější, protože nikdo předem nevěděl, jestli je vůbec možné ji udělat. Matt Damon v ní vezme po divadelním představení Cate Blanchettovou na projížďku nočním Římem. A protože Minghella v případě Pana Ripleyho trval na co největší autenticitě lokací, pronajal si štáb na tři dny centrum Říma, což udělalo z téhle scény extrémně drahou záležitost. Kameraman při natáčení exponoval na hranici možného a navíc se stalo to, co se občas stává - totiž že laboratoře při vyvolávání materiál podexponovaly, takže scéna byla zelená, bez detailů, prostě hrozná. Produkce tedy řešila zásadní problém, jestli se s tím dá něco dělat, anebo bude tuhle složitou a nesmírně drahou scénu potřeba přetočit. Myslím, si, že když nám ten materiál poslali, sami nevěřili tomu, že se dá rekonstruovat a že to byla svým způsobem zkouška našich schopností. Pracovali jsme na tom šest týdnů ve dne v noci a nakonec jsme scénu zrekonstruovali tak, že ve filmu je. Byla to ale velmi vyčerpávající zkušenost, protože první čtyři týdny jsme stále jen zkoušeli, jak na to, a oni nám to vždycky vrátili s tím, že to není ono. Byl to depresivní začátek, ale když jsme ho zvládli a prolomili jejich nedůvěru, byl zbytek práce už relativně pohodový." (NIRO)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
- Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
Reklama