Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)

(více)

Recenze (227)

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Zejména pokud jste měli někdy mokré prostěradlo po předchozím sledování Arabely, oceníte záběry, ve kterých má Jana Nagyová kozy venku, poněvadž to v Arabele potom už chybělo. Jinak film taky potěší diváky, kteří rádi a se zájmem sledují, jak komunistická policie neváhá vynaložit značné úsilí na rekonstrukci, kde jde o to, aby si svědek vzpomněl, jaké auto vlastně viděl, a za tím účelem se sjedou náklaďáky z půl okresu. Když se pak přihlásí jiný svědek, ani se ho na totéž neobtěžují zeptat. Nakonec ale typicky socialistický šlendrián v policejních řadách všechno v dobré obrátí. ()

cariada 

všechny recenze uživatele

Nadčasová kriminálka. Na kterou jsem se nemohl jako dítě dívat nebot to bylo s hvězdičkou. Ale přesto jsme aspon tenkrát pár okamžiků viděl (ted už samozřejmě film dobře znám) a co mě zaujalo Arabela a Xénie. Závěrečná scéna s honičkou a zneškodnění vraha před očima malého chlapce je poměrně silný moment. ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Solidně natočené krimi podle skutečných událostí, kterého se zajímavě zhostil režisér Jindřich Polák. V titulní roli polský herec Marek Perepeczko předvádí solidní studii muže, který vraždí pro svou potřebu, ale ve skrytu duše si je vědom, že udělal něco moc špatného. V rolích obětí Dagmar Patrasová a Jana Nagyová a v roli vrahovi sousedky nic netušící Jaroslava Obermaierová, roli vyšetřovatele ztvárnil zesnulý Zdeněk Buchvaldek. Vyšetřovací postupy i metody jsou celkem autentické, nic moc přehnaného ani nepravděpodobného ve filmu není, až na ten komunistický úlevný závěr po dopadení vraha, je to zručně odvedené krimi. Nevadil lehký odklon od reality skutečných událostí, v rámci zlepšení dramatičnosti filmového děje, jako spíše absence diváckých emocí. U takového filmu jsou potřeba ve velké míře. 60% ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Po tomto filme sa museli stopárky z ciest celkom vytratiť a slušní vodiči prišli o príjemnú konverzáciu na cestách. To hrdúsenie a otvorené mŕtvolné oči boli dosť silné scény, zvyšok je klasické socialistické krimi so súdruhmi príslušníkmi a psychologický profil vraha. Krimi je netradičné v tom, že od samého začiatku vraha poznáme, ideme mu až pod kožu a zostáva len čakať, kedy, ako a koho. –––– Ono je to trochu jinak kamaráde. Já o chlapy nemám nouzi. Spíš jsem si řekla, že než si od tebe nechat pomačkat fasádu, tak ti radši podržím. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu film ohromí syrovostí a svíravou reálností určitých (zejména znásilňovacích) scén, na druhou stranu je pokažen pár věcmi. Mám-li se v mísit do diskuze na zdejších stránkách, zda byl Buchvaldek dobrý herec či dřevo, kloním se spíš k druhé možnosti. Ve snímku působil jako mírně oživlá mrtvola, která načuřená, že ji nenechali v klidu hnít na hřbitově, mechanicky a s neměnnou intonací odříkává naučený text za minimálních pohybů. Tím velmi připomíná legendární herecký výkon Švorcové v Ženě za pultem. Navíc s ním nebylo cosi v pořádku... žena se mu přijde svěřit s traumatizujícím zážitkem, že byla znásilněna, a on místo aby to ocenil její odvahu, vyčiní jí, že nepřišla dřív, neustále se při rozhovoru s ní lehce přiblbe usmívá a oči mu sklouzávají do jejího výstřihu. Neuvěřitelné. Nebo ty vtípky, kdy po převzetí případu dává příkazy kolegovi, aby v kartotéce vyhledal podezřelé muže, on se zeptá, pravda trochu hloupě: jenom muže? A Buchvaldek: Ženy bych v tomto případě vyloučil! Myslím, že Brabcova zdánlivě neotřesitelná pozice nejhoršího českého vyšetřovatele dostala pořádných pár štulců! Taky mi přišlo poněkud laciné, jak na začátku zabrání železničář doběhnout budoucím stopařkám vlak za výkřiku: holky bláznivý, zachránil jsem vám život! No a vrcholem byla scéna, policajti mají obklíčený barák, kde se skrývá podezřelý, což poznají jednoduše podle zaparkované ávie a podle toho, jak si Obermajerová může oči vykroutit, aby Buchvaldkovi naznačila, že ten vrah stojí vedle ní. A přesto nechají Tomáše Holého po plastické operaci klidně vejít dovnitř, né že by mu řekli, ať tam nechodí. Ba ne, možná ta úplně poslední scéna byla ta nejméně uvěřitelná... Nebo ne, možná to takhle fakt chodilo. Příslušníci VB holt měli názor, kluků v ČSSR běhá spousta, ale takováhle příležitost zastřílet si se vyskytuje jen párkrát za život. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (22)

  • Polského herce Marka Perepeczka pro postavu vraha objevil režisér Polák v barrandovské kartotéce a obsadil ho, protože uměl zahrát roli přesvědčivě. Perepeczko se kvůli filmu uvolnil na celé čtyři měsíce ze závazků ve Varšavě a režisér měl výjimečně k dispozici herce po celou dobu natáčení, což by s československým hercem nešlo tak snadno. (BoredSeal)
  • Marka Perepeczka nadaboval do češtiny Vilém Besser, Janu Nagyovou Naďa Konvalinková. (BoredSeal)

Reklama

Reklama