Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)VOD (5)
Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (1 299)
První půlka nehorázná kanonáda gagů a můj nejoblíbenější film všech dob, potom jen intenzivní dávka deprese a jeden z mých nejoblíbenějších filmů všech dob.... Evžen MekŘehoř jako legendární feťák Mark Renton (btw nejvíc relatable postava v dějinách filmu) v kultovní skotský tragikomedii, která nadčasově předpověděla společenskou závislost na konzumerismu. Sledování vlaků ještě nikdy nebylo tak zábavný a hořký zároveň. Drogy jsou láska; drogy jsou život... Choose life. 🖤 ()
Nemám rád smažky, ani filmy o nich, takže jsem si tohle dnes již kultovní dílko neužil tak, jako většina ostatních fanoušků či diváků a Trainspotting byl předurčen k neúspěchu již předem. Styl se tomuto filmu však upřít rozhodně nedá a musím uznat, že se mi líbí i soundtrack, ale jinak Trainspotting není snímek určený zrovna pro mě a úplně tu auru okolo něj nechápu. Ani po mnoha letech se mi napodruhé nelíbil. Slabší tři hvězdičky. ()
„Vybrat si budoucnost. Vybrat si život….ale proč bych měl něco takovýho udělat? Rozhodl sem se nevybrat si život, ale něco jinýho. A důvody? Žádný nejsou. Kdo potřebuje důvody, když má heroin?“ Při druhé projekci, kdy jsem už tolik neporovnával s tematickým Requiem za sen a přijal osobitý styl filmu, mě Trainspotting bavil ještě o něco víc než prve. Užíval jsem si absurdní humor (škoda, že ho postupně ubývá), plky o filmech, „vymazlené“ nechutnosti spolu s halucinacemi (např. probuzení s „hnědým“ překvapením či na druhé straně pasáž s absťákem), parádní soundtrack, celou bandu (anti) hrdinů v čele s McGregorem (a příjemný bonus Kelly Macdonald), zvukomalebný přízvuk spolu se shozením celé té skotské hrdosti a dobrý konec. Kvůli menším poklesům tempa a pár hluchým místům končím na silných 4*. Takže, Spude..“ - „Co, kovboji?“ - „Když je napadne, že se nesnažíš, je to v háji. Řeknou si, ten šmejd se nesnaží, a tvoje podpora je v prdeli, chápeš?“ - „Jasně.“ - „Ale když to přepískneš...“ - „Můžu dostat práci.“ - „Přesně!“ - „Zlej sen!“ ()
Filmový kult devadesátých let...a jelikož jsem ta léta fyzicky zažil, mohu subjektivně mluvit o filmovém Zjevení... (ten zážitek je ale do jisté míry nepřenosný...) Aneb jedna z prvních filmových zpráv o totálním úpadku západní společnosti... Podobné filmy: Requiem za sen, Strach a hnus v Las Vegas, Šňup, Acid House, Ex Drummer ()
Danny Boyle ve staccatovém rytmu cool dialogů, cool monologů a svižného hudebního podkresu objevuje, že braní drog má důvod v drogách, že je život na drogách sice full of shits, ale taky podivuhodně plný, zrychlený, hektický a pestrý, že po heroinu se skvěle žvaní, balí baby, že se dostáváte do děsně trapných zábavných situací, a tak dál, a tak dál. Co k drogám patří, to se tam frkne, hlavně atraktivně a zábavně, kdo by stál o dušezpyt. Násilí - jasně, lžíce - samo, vaření - tutově, sex - zajisté, AIDS - bezpochyb, krádeže - jsou, absťák - rozhodně. Témata se k sobě řadí co nejtěsněji to lze, ztráta tempa jakoby bylo jediné, čeho se Boyle bál. To by vysvětlovalo nejen ostré řazení scén, ale i hekticky odříkavané, obrazem prostříhávané monology plné seznamů věcí, činností i lidí, osekávaní spousty scén na pár momentek, které tak akorát stačí k pochopení, co se vlastně stalo a snad i nahrazení lidí karikaturami se stopovým množstvím vnitřního života, které se tu jen míhají (Rentonova dívka), tu do zblbnutí opakují svojí jedinou vlastnost (Begbie - bezohledné násilí, Tommy - citlivost, Spud - přitroublost, Sick Boy - kecy o Bondovi) a občas se dokonce překlopí do někoho úplně jiného (Renton z tupého feťáka do etablovaného realiťáka). Pár vizuálních nápadů pojících se s tím, jak drogy narušují vnímání světa to v mých očích zachrání jen minimálně. Slabé ***. ()
Galerie (161)
Zajímavosti (70)
- Pred nakrúcaním filmu oslovil Danny Boyle Noela Gallaghera, aby zložil pieseň k soundtracku filmu. Noel Gallagher to odmietol, pretože si doslova myslel, že film bude o ľuďoch, ktorí sledujú vlaky. (MarekTA)
- Súčasťou reklamnej kampane k filmu bolo aj rozdávanie letákov s fotografiami jednotlivých postáv. Táto forma propagácie je na ostrovoch typická pre kluby zamerané na elektronickú hudbu. (pivo)
- Sexuální scéna mezi Rentonem (Ewan McGregor) a Diane (Kelly Macdonald) musela být pro americkou verzi filmu upravena, aby nepohoršovala tamní publikum. (Zdroj: ČSFD)
Reklama