Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Filmařsky bych to (co do zpracování i co do pojetí) přirovnal k některým dílkům Michaela Moorea. Obsahově je to mírně řečeno silně manipulativní - nicméně kdo uvěřit chce, uvěří i po víc jak 70 letech a kdo věřit nechce, ten by nevěřil ani v roce 1940. Lidé se dají zmanipulovat snadno, to platilo vždy a platí to i dnes, rozdíl je jen v tom, že dnes je větší šance získat si objektivní informace. Ale někomu vyhovuje být manipulován, ulehčuje si tím vlastní mysli, protože myšlení jak známo bolí... :-/ ()

daEmoNickY 

všechny recenze uživatele

Občas je to vtipné, častěji však obsahuje zmanipulovanou skutečnost. I kdyby to, co říkali bylo myšleno vážně tak na tom nezáleží, protože dokazování v tomto dokumentu je přinejmenším usměvné. Kdo této manipulaci podlehne (tj. začne věřit či nadávat), tak má buď nedostatek informací nebo není zvyklý na praktiky propagandy. Další informace o propagandě (jak se bránit, jak rozpoznat ...) najdete kupříkladu zde http://doiop.com/KoukolProp . _______ Podle mě je tento film včetně komentářů tady varováním před zjednodušeným pohledem na svět (v případech kdy to není moudré). Plusem je že se autoři snažili být srozumitelní i pro dělníka neznalého spousty pojmů, tohle není praxí v ostatních dokumentech. Další plus je to že použili různé grafy a hlášku "relativity jew". Dokument zde http://video.google.com/videoplay?doc-6229070629122885245 . ()

Reklama

nevermore 

všechny recenze uživatele

Mělo mi to nahnat odpor k Židům, akorát takovou metodou, která na mě neplatila. Zhnusila mě až závěrečná jatka zvířat. Těžko hodnotit. Nalejvárna. Po půlhodině už jsem se nudil. Ale zachycuje to si myslim, vkusně náhled na Židy, stejně jako u nás obdobné "dokumenty" zvěrstva nemenšího kalibru z 50. let, aneb Rudoši vs. zatuchlý kapitalismus. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Vrchol německého antisemitismu ve filmu. Žid je zde vyobrazen jako potkan, jako to nejhnusnější zvíře, které kdy spatřilo světlo světa. Zrůda, která se štítí práce, a pouze parazituje na obyčejných Němcích. Vrcholem je fakt, že polovinu intelektuálních prací jako lékaři, právníci, učitelé obsadili právě židé. Na tom je demostrováno, jak židé ovlivňují různé sféry a vykořisťují Němce. Průměrný žid bere 12krát tolik co Němec. Ať si bere, když je schopnější. Ne, autoři filmu se nezastaví před ničím, aby ukázali žida jako tu nejodpornější věc. Logickým následkem byl holocaust, nejhorší zločin, který lidstvo doposud vymyslelo. ()

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Když hodnotím filmy, často inklinuji k tomu potlačit vjemy způsobené formou a hvězdičkuji z velké části pouze myšlenku. No a na tuhle myšlenku je každej odpad krátkej. Jak ovládnout lidskou mysl snadno a rychle. Proč jsou si nacistické a komunistické praktiky tak podobné, když každý stojí na jiné straně politického spektra? A máme to na talíři dnes a denně. My, co se máme hůř, se s pomocí těchto lidí sice nebudeme mít líp, ale aspoň můžeme nenávidět ty, co se mají líp než my a taky jim třeba pořádně znepříjemnit život. V tomto případě jim ho sebrat úplně. ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama