Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Nenormálna dehonestačná spŕška lží a kadencie neznášanlivosti. Rovnako nápodobne ako pri Riefenstahlovej dokumentoch, aj tu je možné vidieť úchvatný vorhokolizmus pre doslova spoluúčasť k integrite diabla. Hoci Hipplerova zovšeobecňujúca sondáž viacej narába s informačnou a štatistickou abstrakciou demagogických žvástov než fascináciou prítomných okamihoch na demonštráciách NSDAP. I keď nie úplne všetky kľúčové veci by nemali aj akési malilinké jadro pravdivostného základu (Rothschildovci a im podobní korporátni magnáti, percentuálne zastúpenie židovského obyvateľstva v bankovom sektore a iných úžerníckych pofidériach tej doby - i keď to je vždycky stendenčnené na neprávom vzatú zovšeobecňujúcu kolektívnu vinu, že zručný rečnícky autokrat to vždy šikovne využije pre uzurpenie moci) sála z toho ale taká hrôza, že viacej pricitlivenému môže spôsobiť aj dáku tú psychickú ujmu. Natoľko degradačne, obskúrne a svojvoľne interpretovateľné pseudofakty, až sa z nich implantuje akási hypnóza predsa len relevantne okomentovaných dedukcií pre frustrovanú masu hľadajúcu útechu v iluzórnom nepriateľovi. Len aby sme si nemysleli, že dnešná manipulácia sú len takýmto spôsobom zredukované očividné skrivodlivosti na niekoho úkor, tá je oveľa sofistikovanejšia a nedotýka sa v takomto meradle živočíšnosti nízkych pudov. ()

Reklama

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

woody 

všechny recenze uživatele

Věčný žid aneb kterak jeden z nejchytřejších a nejkulturnějších národů, dokázal uvěřit, že Židé jsou bacil, plevel, krysy, nelidé. Dokonalá práce Goebbelsova ministerstva, přitom však stejně vyhýbavá a diletantská jako celý režim, kterému sloužil. Přesto je patrná ta obrovská hnisem naplněná síla a ctižádostivost Führerova ducha, která dokázala celou tu zrůdnou masu masové genocidy uvést do pohybu. Z kolosu na hliněných nohou se stalo perpetuum mobile, které již nedokázali ani nacisté ovládat a lidé si začali vymýšlet vlastní představy o nečisté rase, jednu absurdnější než druhé což nakonec dospělo až k nejabsurdnějšímu možnému - konečnému - řešení: 6 vyhlazovacím táborům a vyhlazení většiny evropské židovské populace. Ne díky Hitlerovi, ten byl pouze aktivátorem, to, co udržovalo všechny v ostentativním vražedném nadšení Němce, Slováky, Rumuny, Italy a jiné oddané slouhy byla právě lidová tvořivost, zkazky o otráveném mateřském mléku Židovek, jedem napuštěných zubech židovských kojenců, to vše a mnohem více zachycené ve Věčném židovi a ostatních filmech, rozhlasových hrách, Streicherových novinách. (Víte, jak jsme se všichni mohli mít sluníčkově, kdyby byli na světlé straně síly a veškerý um vložený do očištění rasy vynaložili na světový mír...) ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Vrchol německého antisemitismu ve filmu. Žid je zde vyobrazen jako potkan, jako to nejhnusnější zvíře, které kdy spatřilo světlo světa. Zrůda, která se štítí práce, a pouze parazituje na obyčejných Němcích. Vrcholem je fakt, že polovinu intelektuálních prací jako lékaři, právníci, učitelé obsadili právě židé. Na tom je demostrováno, jak židé ovlivňují různé sféry a vykořisťují Němce. Průměrný žid bere 12krát tolik co Němec. Ať si bere, když je schopnější. Ne, autoři filmu se nezastaví před ničím, aby ukázali žida jako tu nejodpornější věc. Logickým následkem byl holocaust, nejhorší zločin, který lidstvo doposud vymyslelo. ()

Zajímavosti (8)

  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama