Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Původní povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). Tato sbírka vznikla na objednávku požadavků z konferencí Svazu československých spisovatelů v letech 1954 a 1955. A už v této době vznikl povídkový film Čert nespí (1956), kterým Peter Solan debutoval. Ale aby mohla být adaptována další povídka pod názvem Případ Barnabáš Kos, bylo nutné počkat skoro celou dekádu, než se celospolečenská situace proměnila. Šlo tedy o vymodlený celovečerní film, klíčový pro směřování Solanovy kariéry v dalších letech. Po prvních zkušenostech se ze Solana stává sebejistý tvůrce, který se nebojí rozvinout Karvašovu kafkárnu do extrému. V hlavní roli mu velmi pomáhá Josef (tentokrát Jozef) Kemr, ačkoli předabované slovenské dialogy poněkud sráží jeho autentický výkon. Pokud vás těší setkání se slepou byrokracií, koncert pro triangl vám udělá nesmírně dobře. ___ Samozřejmě prospěje, pokud se vyhnete špatné kopii vysílané na CS Filmu a pořídíte si vlastní DVD. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Opravdu jsem se snažila najít podruhé zatím neodhalené kvality filmu, abych mohla navýšit hodnocení. Nedivím se, že sám Solan byl s výsledkem nespokojený. Idea je dobrá, příměr zajímavý, ale k tomu, aby celá absurdita patřičně vynikla, kus chyběl. Oproti jiným počinům Petera Solána zůstáva Kos někde na půli cesty. Škoda, že nechali Josefa Kemra předabovat, svého času recitoval slovenské básně a velice dobře, bez jeho typického hlasu to nebylo ono. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ja na to nemám..." "Ale prosím vás, veď tu všade je skromný, skromný, skromný...Vy ste ten pravý, súdruh..." Výborná rola J. Kemra, možno najlepšia v akej som ho videl a to hovorím aj cez fakt, že je predabovaný. Našťastie jeho hlas mu celkom sadol, nepôsobil až tak rušivo a pomerne rýchlo som si zvykol. Jeho herecký výkon od úplne skromného člena orchestru až po neodbitného a dotieravého riaditeľa orchestra je fakt skvelý. Kemrov koncert pre triangel je vrcholom filmu a aj keď to vo filme pôsobí smiešne, tak priznávam, že by som to nevydržal ani ja a zdrhal by som. Napriek istej predvídateľnosti deja ma to bavilo, samozrejme Kemr mal na tom obrovský podiel, ale pochválim i réžiu a scenár. Režisér Solan natočil kvalitný film a som rád, že som tento menej známy film videl. Film je i ukážkou doby svojho vzniku, pretože slovo súdruh tu zaznie naozaj veľmi často. 80%. ()

Turiec 

všechny recenze uživatele

Výborná tragikomédia, ktorá zobrazuje, ako sa správa duchom chudobný jedinec, keď sa dostane k moci. Keďže považuje samého seba za nedoceneného, tak presadzuje to, aby "jeho" ľudia, jeho myšlienky (v tomto prípade trianglisti - teda on sám) získali viac moci, viac priestoru, bez ohľadu na celok. Presne takto sa správa rakovinová bunka. Využíva a ničí všetko okolo seba a žije na úkor iných. Neuvedomuje si, že ak zabije organizmus, v ktorom prebýva, zabije aj seba. Autori si zvolili pre názornosť symfonický orchester, v ktorom má každý nástroj svoje miesto. Čo sa však stane, keď o repertoári, spôsobe hry aj o ostatných nástrojoch bude rozhodovať triangel? ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Soudruzi pro satiru neměli pochopení, ale v 60. letech se pár pěkných kousků přece jen podařilo realizovat. Absurdita o trianglistovi, který se stane ředitelem symfonického orchestru, je tu opět použita jen jako pozadí, na kterém jsou zvýrazněny nešvary doby. A vlastně jsem se u filmu velmi dobře bavil i v době s úplně jinou sadou nešvarů. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Původní slovenskou povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád z cyklu V objetí musy, najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). (NinadeL)

Reklama

Reklama