Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (409)
Černá anekdota, svou smyslností přitahující a hrůznou mocí analogie odpuzující. Sen, který se pokaždé ubírá po cestě vytčené tou horší asociací, je zde pojat jako zlá groteska, v níž smích sice osvobozuje, ale současně také zraňuje a smějícího se poskvrňuje. A zároveň i výpověď o tom, že do detailů zachycené/zapamatované snění se vyrovná tomu nejhoršímu deliriu. ()
Surrealistická klasika, která vznikla spoluprácí Pana umělce (Salvador Dali) a Pana filmaře (Luis Bunuel). Za dobu, která uplynula od jeho vzniku, se film stal slavným a dokonce se o něm učí i ve škole. Většina lidí si však pod pojmem Andaluský pes představí temnou surrealistickou vizi. Ve skutečnosti je ale Andaluský pes spíše fantasy surrealistická groteska. ()
Skôr ako filmové dielo, neusporiadaný prepletenec viac či menej silných obrazov. Rozseknutie oka je síce efektné, abvšak všetko okolo je minimálne o triedu slabšie. Napriek tomu klasika, ktorú stojí za to pozrieť. Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete. ()
Absolutní znejistění hmatatelné reality. Místo ní je zde absurdno, kde neplatí zákony času ani prostoru, bizarní představy a syrová prezentace tehdejší avantgardy, jež určitě inspirovala všechny dříve či později začínající filmové surrealisty, včetně našeho krátkometrážního mistra. Symbolika vnímaní nevnímatelného světa, nebo přeplácaná absurdnost? Lze o tom přemýšlet třeba dalších 84 let. ()
Až tak neuchopitelný tenhle snímek není, surrealistické postupy, zavrhující přímé logické vazby, nemohou zakrýt protestní, protikonvenční notu. Anarchie, svoboda, setřesení okovů měšťácké svázanosti, prostor pro svébytné vyjádření vlastního přesvědčení. Dalího vliv je zcela nepřehlédnutelný, filmová řeč Luise Buñuela je tu tak až na druhém místě, nejen na svoji dobu se ale v každém případě jedná o cosi zcela výjimečného. ()
Galerie (45)
Photo © Umbrella Entertainment
Zajímavosti (24)
- Jeden z jezuitů, které hrdina táhne společně s pianem je Salvador Dalí. (formelin)
- Když režisér publikoval scénář v Revue du Cinema, byl surrealisty nařčen s paktování se s "buržoazním plátkem" a po této výtce byl nucen kladivy rozbít sazbu. Přišel však pozdě a časopis už byl vytištěn. (Hwaelos)
- Pri premiére filmu stál Luis Buňuel v zákulisí kina s plnými vačkami kameňov, ktoré bol ochotný v prípade nespokojnosti divákov hádzať do publika. (ČSFD)
Reklama