Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když Graham Greene napsal scénář pro film Carola Reeda (úspěšná stejnojmenná kniha je přepisem scénáře, nikoli naopak), ani jeden z nich netušil, že píše filmové dějiny. Třetí muž se stal největším evropským pilířem filmu noir. Namísto amerických studiových podívaných dal přednost poválečné rozbombardované Vídni. Sem přijíždí autor brakových románů Holly Martins na pozvání svého starého přítele Harryho Limea. V Harryho domě však zjišťuje, že je jeho hostitel mrtev a chystá se k odletu zpět. Podivné okolnosti kamarádovy smrti, která je interpretována jako náhodná, mu však nepřidají na klidu. Pouští se do pátrání po záhadném třetím muži, který byl na místě nehody, ale nikdo o něm nic neví. Za partnerku si bere Harryho milenku, krásnou Annu Schmidtovou, se kterou začne rozvíjet klubko událostí, na jehož konci čeká šokující odhalení. Film proslavila vynikající atmosféra s výrazným svícením i dramatická honička v kanalizaci města. Ostrý kontrapunkt k dusivé atmosféře pak přidal citarový doprovod Antona Karase. (Hwaelos)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (264)

Šakal 

všechny recenze uživatele

The third man má sice pomalejší rozjezd, ale s každou další ubíhající minutou nabírá snímek čím dál tím větší spád, člověk se do samotného příběhu noří stále hlouběji a hlouběji a užívá si ho ( alespoň co mě se týče ) více a více. K čemuž mi dopomohl ( vyjma úžasně budované poválečné atmosféře vybombardované Vídně, skvělých hereckých výkonů, mistrně napsaných dialogů ( každý týden pořádám kulturně vzdělávací sekce. Minulý týden to byl Hamlet a před tím.....striptýz :o) ), i chytlavý hudební doprovod. Netradiční spojení, avšak překvapivě dobře fungující. Přiznávám, že pro tyto černobílé noir snímky, kdy každý záběr vypadá jako samostatná, úžasně nasvícená fotografie jsem vždy měl, mám a budu mít slabost. Jak již někteří z vás zmiňují, TOP žánru to sice není, ale do " playoff " to bezproblému stačí. A musím říci jedno ( tím se liším od zdejší většiny ): závěrečnému finále v podzemní stoce se nevyrovná, žádný z novodobých, akcí nadupaných snímků. Tohle je úžasná záležitost. ( uživ. DaViD´82 si " musel pustit " znovu scénu na Ruském kole, já si dopřával tuto závěrečnou naháněčku ). Ikdyž bych to po samotném úvodu nečekal, právě tato závěrečná pasáž to nakonec u mě na těch slabších 5* vytáhla. p.s. budu se opakovat, ale....tohle si zaslouží, (ba přímo vyžaduje) velké plátno. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Umělecky úplně jiný level, než jsem si u noiru dosud navykl. Luxusně nasnímaná Vídeň skvěle zachycuje ducha válkou zdevastované Evropy. Od počátku neblaze tušíte, že něco nehraje, přičemž vás cíleně irituje velmi specifická drnkací melodie. A Welles svých 10 minut mění ve zlato. Čtu jako: "a portrait of postwar corruption and the death of idealism that has lodged ever since in our collective consciousness." Rozhodně se nevidíme naposled. #Noirvember ♪♫ ()

Reklama

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Výjimečné krimi o loajalitě k příteli, lžích a brilantní honbě za pravdou ve skvěle stylizovaném noirovském stylu. Ačkoliv nemám rád britskou produkci, respektive britský feeling, tak tady jakoby neexistoval. Tajuplný děj jde paradoxně s groteskní hudbou ruku v ruce, což výrazně zpestřuje samotné napětí. Wellesovo charisma má taktéž značný vliv na kvalitu zážitku. Povinnost pro každého filmového fandu.80% ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Noir filmy jdou zpravidla mimo mě, ale už po pravdě v rámci mojí pravěký diskuze nemám co doplňovat a tak jsem se na to vrhnul. Uchvácen ani v tomto případě nejsem, ale uznávám, že kamera a celková vizuální stylizace je tu podmanivá a dává filmu ucházející look a atmosféru. Jinak lehce nadprůměrná detektivka. Ani já podobně jako tvůrci když to dělali nevím o tom, že psali filmové dějiny, ale vidět se to bez problému dalo.65% ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Vynikajuci kriminalny pribeh, plny roznych dejovych zvratov, s ktorymi som nepocital ma sice v tomto filme fascinovali, len ma trosku vyrusovala vesela hudba, ktora akoby mi chcela povedat, ze sa divam na nejaku prijemnu komediu. Nastastie aspon v zaverecnych napinavych scenach ziadna hudba nebola, co len filmu prospelo. Film-Noir ako sa patri, proste treba vidiet... 15.04.2009 ____ Joseph Cotten - (Holly Martins) +++ Alida Valli - (Anna Schmidt) +++ Orson Welles - (Harry Lime) +++ Trevor Howard - (Major Calloway) +++ Bernard Lee - (Serzant Paine) +++ Siegfried Breuer - (Popescu) +++ Wilfrid Hyde-White - (Crabbin) +++ Produkcia: David O. Selznick, Carol Reed +++ Hudba: Anton Karas +++ ()

Galerie (126)

Zajímavosti (51)

  • U divákov na celom svete mala snímka obrovský ohlas, čomu napomohol aj dobový kult rozšírený medzi mládežou súperiacou o to, kto ho uvidí najviackrát. (marlon)
  • Dlouho se tradovalo, že si Orson Welles přepsal veškeré dialogy své postavy a dokonce, že si některé ze svých scén natočil raději sám. To členové štábu, režisér, a ostatně i Welles sám, vyvrátili. Jediné co Orson Welles filmu přinesl nad rámec scénáře, bylo reptání jeho postavy o střevních problémech a slavné "švýcarsko-kukačkové" přirovnání. (DaViD´82)
  • Poté co se Orson Welles ve Vídni nakonec přeci jen objevil, tak tvůrce stejně nepotěšil. Odmítl totiž natáčet své scény ve víděňských stokách, po tom co je osobně viděl, a tak byla vybudována jejich částečná replika ve filmovém studiu Shepperton po návratu štábu do Anglie. (DaViD´82)

Související novinky

Projekt 100 / 2007

Projekt 100 / 2007

11.01.2007

Již 13. rokem se můžeme těšit laskavé péči organizátorů putovní filmové přehlídky Projektu 100, AČFK. Ti kažodorčně dbají o pravidelný přísun deseti mimořádně kvalitních filmů na stříbrná plátna po… (více)

Reklama

Reklama