Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Scénaristou a režisérem filmu je Michel Gondry, vynalézavý tvůrce oceněných filmů, mezi něž patří například kultovní Věčný svit neposkvrněné mysli. Nauka o snech je podivínským výletem do kolážové říše divů, která je vyrobena z papíru, celofánu a představ. Nauka o snech je laškovná romantická fantazie odehrávající se v chaotickém mozku Stephana Mirouxa (Gael Garcia Bernal), mladého výstředního muže, jehož sny mu neustále napadají reálný svět. Když dřímá, stává se z něj charismatický moderátor „Stephane TV,“ který přednáší „nauku o snech“ do papírových kamer. Ve skutečném životě má nudnou práci ve vydavatelství Pařížského kalendáře a hyne láskou ke své sousedce Stephanie (Charlotte Gainsbourg). Přestože je Stephanie Stephanem zezačátku okouzlena, je zmatena jeho dětinstvím a labilním postojem k realitě. Stephanův spolupracovník Guy (Alain Chabat) je obyčejný praktický chlapík a snaží se Stephanemu radit, jak se chovat k opačnému pohlaví. Stephane však žije v obláčcích a neposlouchá ho. Protože není schopen získat si srdce Stephanie když bdí, rozhodne se hledat odpovědi ve svých snech. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (386)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Tam kde byl Věčný svit triviálně prvoplánový, je Nauka o snech triviálně divná. Ale krásně divná. Polosnový příběh o pošahaném chlapci a pošahané dívce, jejichž duše do sebe zapadají jako skládanky (bohužel zásadně ne ve stavu bdělém), pojal Gondry hodně excentricky a z mého pohledu zasáhl jen těsně vedle středu. Kolážové běsnění je vtipné, postavy jsou mi bez výjimky blízké a příběh se mě příjemně dotkl (ačkoli mě v žádném případě nedostal do kolen). Nauka o snech je velice příjemný film, kde veškerá odstředivost nekončí tranými podivnostmi, ale sympatickou pošukaností. Dokázal jsem se s ní sžít a tím pádem mě Gondryho film oslovil. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Sny nemívám příliš často, když už, tak si zaslouží spíš označení noční můry. Nemám rád přílišnou infantilnost na úkor logiky. Jsem spíše skeptik a rozhodně realista, Nauka o snech se mi přesto líbila. Líbila se mi hodně a zcela jsem chápal hlavního hrdinu, stejně tak smyšlený svět ve kterém se pohybuje, do kterého uniká. Prvotní skepse mi dlouho nevydržela, brzy jsem filmu sice ne zcela, ale z větší části podlehl. Nevím, čím to přesně bylo, nedokážu to popsat, možná došlo v mém mozku k nějaké složité chemické reakci, jak jsou zde ostatně popisovány sny. Možná se Nauka svým pojetím přesně trefila do mé aktuální nálady, možná jsem příliš dlouho neviděl žádný podobně optimistický a možná, možná si jenom nechci přiznat, že kdesi v nitru tím snílkem skutečně jsem. Bernalův Stéphane je však příliš komplikovanou postavou, než aby byl zredukován na pouhého snílka. Klíčem k jeho mnohovrstevnaté osobnosti jsou právě bizarní sny. Není mi jasné, jestli jejich laciná „papundeklovost“ měla symbolizovat neuchopitelnost cizích snů nebo prostě jenom nedostatek peněz, pojetí to každopádně bylo originální a v dnešní době špičkových digitálních triků jistě i velmi odvážné. Fantaskní poetika snových sekvencí v mnohem připomíná staré filmy, ať už od Meliése nebo Zemana, jakoby šlo o mnoho krátkých filmů uvnitř filmu. Jsou zdařile natočené a mnohem živější než reálné pasáže, v nichž kamera povětšinou jenom znaveně zaznamenává dění na plátně. A kameru (z čeho jiného než z papíru) můžeme vidět také v Stéphanově „hlavě“ vystlané prázdnými pláty na vejce. Pouze zde má situaci zcela pod svou kontrolou, sám dle libosti upravuje pomyslný scénář, jenom přitom zapomíná na realitu, která se při každém dalším probuzení stává krutější. Scénář samotného filmu rafinovaně maskuje svou neexistenci, jsou to spíše jenom divákovu fantazii podněcující videoklipy neusilující za každou cenu o vyvolání silných emocí. Těžko odhadnout, nakolik vycházel Gondry z vlastního života, dá se však říct, že Nauku natočil výhradně pro lidi podobně „postižené“ jako hlavní hrdina. Je snadné ten film milovat, je stejně snadné jej nenávidět, ačkoliv mě na mnoha místech neskutečně iritoval, jsem neskonale rád, že vzniknul a že byl natočen právě tak, jak byl natočen. Sami doufám uznáte, že podobně osobní záležitosti, ať jakkoliv nezdařené po vypravěčské stránce, nemohu dát slabší hodnocení. 80% Zajímavé komentáře: Renton, lumiros, wuxia, senor, Geoffrey, CamperCz ()

Reklama

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně překrásný film. Gondry je geniální vizionář a neméně geniální scenárista. Způsob, jakým se mu podařilo zachytit pocity člověka zmítaného mezi tím, co je a tím, co by chtěl aby bylo, jeho bezmoc a beznadějnou lásku a zoufalství, s jakým bije hlavou o zeď (doslova) je naprosto unikátní. Stejně tak způsob, jakým začne potlačovat hranici mezi skutečností a snem... Charlotte Gainsbourghová je strašně zajímavá, Alain Chabat se zklidnil a podává snad nejcivilnější výkon, co jsem měl možnost vidět, výkon Gaela Garcíi Bernala v hlavní roli je ale ještě někde úplně jinde - je impozantní, přesvědčivý a zároveň naprosto jedinečný a neokoukaný. Takhle jsem v životě nikoho hrát neviděl... Chybička by se sice našla (pomalejší tempo v poslední třetině), přesto je ale Nauka o snech jedním z nejkrásnějších filmů, co jsme měl možnost vidět a rozhodně putuje do mé osobní Top ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Nevšední filmový zážitek, který se nesmí vidět, ale prožít. Nádherná exploze Gondryho fantazie, imaginace a kreativity. Zde se projevil, jako malé dítě, které má svou nejoblíbenější hračku právě film. To vše, ale k všeobecnému pobavení divákova. Jako komedie totiž Nauka funguje naprosto skvěle a Bernal je o hodně sympatičtější než Carrey. Forma naštěstí nepřebijí obsah, a tak je příběh rovnocenným partnerem formální dokonalosti díla. Tento film v člověku probudí nádhernou snovou nálada, která začne vyprchávat až po příchodu z kina domů. Gondry se vyznamenal a natočil fantaskní podívanou, která se vryje i do té poslední slupky divákova srdce, aspoň u mě se mu to podařilo. ()

Vitason 

všechny recenze uživatele

Sny jsou krásná věc. Je hezké snít. A noc beze snu je jako sex bez orgasmu ( i když to pánská polovina nezná:-) Sice moje poslední sny za moc nestály. Například mě v bouři pronásledoval zhmotnělý blesk (no fakt!), ale i tak beru noční můru jako lepší než si ráno sen nepamatovat. Jsou to zřejmě jedny z mála aspektů lidského chování, které zřejmě nikdy neovládneme (snad ještě některé city), ale to neznamená, že ony musejí ovládat nás. Stephane své sny také neovládá, ale ony nad ním pomalu přejímají kontrolu, protože nedokáže rozlišovat tenkou hranici mezi snem a realitou a vše se navíc zkomplikuje, když se zamiluje do své spolubydlící. Musím říct, že mě dlouho žádný film takhle nedostal, abych z něj byl tak paf, abych se tak sžil s hlavním hrdinou a tolik ho chápal. Jedním z důvodů bude určitě to, že sám jsem velký snílek, ale těmi důležitějšími aspekty je skvělá vizuální stránka (použité staré postupy animace), také skvělý scénář a režie, ale tentokrát to všechno překonává herecký výkon Gaela Garcii Bernala, který je sice civilní, ale také strašně strhující a když mu ani ostatní herci nedělají ostudu, tak mám hodnocení jednoduché... ()

Galerie (77)

Zajímavosti (8)

  • Warner Independent koupili práva na film během festivalu Sundance za 6 milionů dolarů. (imro)
  • Michel Gondry do snímku propašoval několik odkazů na hudební videa, která v minulosti natočil. Například velké ruce ve snové sekvenci pocházejí z klipu k písní Everlong od Foo Fighters. Režisér tento motiv převzal ze zlých snů, které se mu jako malému chlapci zdály. (imro)
  • Podle režiséra Gondryho je hlavním místem natáčení dům, ve kterém žil před patnácti lety. (imro)

Reklama

Reklama