Režie:
Jasudžiró OzuKamera:
Júharu AcutaHudba:
Ičiró SaitóHrají:
Šin Saburi, Mičijo Kogure, Kódži Curuta, Čišú Rjú, Čikage Awašima, Keiko Cušima, Kuniko Mijake, Júko Močizuki, Jóko Kozono, Mie KitaharaRecenze (16)
Manželství, obzvláště to dohodnutné, je křehká věc. Ozu krásně demonstruje pozitiva i negativa takového svazku. Zároveň v postavě neteře zosobňuje boj s tradicemi, který je ale stejně zarputilý jako snaha starší generace zachovat je. Ozu pohlíží na ústřední trio chápavě a jejich chování připomíná spíš umanuté děti, které občas doma lžou, aby se vyhnuli potrestání, ale ve skutečnosti v hloubi duše nechtějí své okolí zklamat. Jak je ve snímcích režiséra zvykem, nechybí humor i intimní atmosféra japonských příbytků. Přesto se tentokrát dočkáme i scén ze strýcova zaměstnání, letiště, pačinkové herny nebo závodiště. Krásný film a povznášející zážitek, pokud máte rádi Ozuovu poetiku. Sledováno za konzumace zeleného čaje (bez rýže). ()
Můj třetí Ozu a musím říci, že po "Příběhu z Tokia" a "Sklizni obilí" jsem nevěřil, že koukám na film od stejného režiséra. "Chuť zeleného čaje" je natočena naprosto odlišným stylem, dokonce jsou zde pohyby kamery a celé to působí akčněji a odlehčeněji. Nedivím se, že tento snímek tu stále nemá popisek, protože zde žádný děj vlastně ani není... ()
Na Ozuho atypicky akčné a dynamické. Odpútal sa od svojich typických zorných podhľadov z pozície sediaceho dieťaťa a dáva do pozornosti komplikovaný vzťah dlhoročného manželstva, ktorý si potrebuje určité veci vyjasniť a prediskutovať. Naruseho poetickejší pohľad na túto tému mi ale prišiel kúzelnejší a viac implikujúcejší ono povestné ázijské čaro. A trošku ma mrzí, že napriek tomu, že Šin Saburi dáva s ľahkosťou zabudnúť na Čišú Rjúho (a ktorý pôsobí mimoriadne prirodzene) nemá vytvorené to abstraktné pole, ktorým Ozu koordinuje svoje vrcholné diela. Oplatí sa vidieť, niektoré humornejšie pasáže dokážu ladiť s tými dramatickými, ale vo výsledku sa mi nedostavilo "to", s čím som pred projekciou dúfal. ()
Jak naložit s vlastním životem, který nám předepsal kdosi jiný, zvláště pak manželská smlouva? Chuť zeleného čaje v misce rýže není mdlá nebo melancholická ani jitřivá či vzrušující. Je silná tím, čím slabost dokáže postihnout celý svět, když se skloní a ucítí trpkost i sladkost přijatého břemene… Tento snímek nesvědčí ani o lásce ani o sebezapření, ale o cestě. O takové pěšině, která se z houštin a mokřin jediná smysluplná vynořila. ()
„Všechna manželství jsou stejná.“ Když už jsem si myslel, že mě Ozu nemůže s ničím překvapit (všechny jeho filmy jsou totiž o problémech se svatbou), shlédl jsem tento film a byl jsem překvapen. Zpočátku se totiž odvíjí jako typický Ozu – mladá dívka řeší svatbu, ale pak se děj stočí na její tetu a strýce a řeší se problém soužití ženy, která chce od života víc zábavy s mužem, který je skromný a tichý. Výsledek je typicky Ozuovský, takže mi zůstal příjemný úsměv na rtu. Zpracování je klidné, kamera statická, nicméně obrazová kompozice je osvěžující svou harmonií a prostotou. ()
Galerie (11)
Photo © Shochiku
Reklama