Reklama

Reklama

Chuť makrel

  • Japonsko Sanma no adži (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Ozuův poslední snímek lze chápat i jako jeho uměleckou závěť; postarší vdovec Hirajama žije se svou dcerou a synem poklidný život. Jeho "bezproblémovost" ale začne narušovat vědomí, že dcera by se měla vdát, mít děti a rodinu a opustit otce. Ačkoliv si Hirajama tuto skutečnost nechce plně připustit, je si vědom, že jiné cesty, než jeho postupné osamění, není. začíná se učit být sám. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (14)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jak chutnají makrely, to jsem se sice ze snímku až tak nedověděl, ale mnohem důležitější je, že tohle je nesmírně krásný snímek. Myslím na pohled. Ta vizuální stránka je prostě boží. Na tyhle barvy se tak nádherně kouká a je vidět, že režisér Ozu to pochopil. Krásný příběh, ale ten obal, v kterém je, mě dostal více. ()

troxor 

všechny recenze uživatele

Krásná, ale poněkud rozvláčná a nudná sonda do života běžné japonské rodiny počátku 60. let, (nejen) o tom, že se stářím přichází i samota. Dokumentární hodnota filmu je obrovská, Evropan má konečně možnost nahlédnout, jak to vypadalo doma u generace prarodičů současných Japonců, což udrželo i mou pozornost, nevím ale, jak se film líbil japonským divákům v době svého vydání - kromě velmi věrohodného záznamu reality nic víc nenabízí (tím nemyslím, že by realismus byl nějak špatný, třeba Ozuův Příběh z Tokya je geniání mistrovské dílo). Pokud si chcete dopřát vrchol japonské filmařiny, doporučil bych vám spíše už zmíněný film, pokud jste ho ale již viděli, máte Ozua rádi a zajímá vás tradiční japonská rodina viděná pohledem sedícího hosta, nedejte na mě a na Chuť makrel se podívejte. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Kdyby to bylo tak silné jako posledních 20 minut (které by samy o sobě u mě byly za 5*), tak by se mi Chuť makrel líbila fakt hodně. Jenže se to holt nestalo a tak musím k tomuhle Ozuovu filmu psát to samé, co k jeho ostatním - já naprosto přesně chápu, na čem staví svoji poetiku, líbí se mi to a hrozně rád bych se jí nechal okouzlit, ale prostě se mi do ní nedaří dostat a vůbec nechápu proč. Přitom některé scény fungují skvěle, obzvlášť ty v baru nebo celá sekvence ze srazu spolužáků s učitelem, ale celkově mi to prostě utíkalo zbytečně pomalu. Tentokrát to ale neberu jen jako moji vinu, protože Ozu to nejstěžejnější začal rozvíjet až fakt úplně ke konci a to je zbytečně moc pozdě i na jeho styl. I to se podílelo na tom, že mě to neoslovilo tak jak měla, nicméně objektivně musím opět ocenit spoustu věcí - skvěle promyšlené záběry, krásný kontrast mezi šedým venkem a barevnými vnitřky domů, uvěřitelně zahrané a zajímavé postavy a samozřejmě i témata mezigeneračních rozdílů, žití teď a tady a složité se uvědomování si toho, že něco pěkného nenávratně končí. Ten film má hodně co do sebe, jako skoro všechno z toho, co jsem od Ozua zatím viděl, ale pořád se stále víc a víc přesvědčuji o tom, že to není režisér pro mě - i když bych si fakt hodně přál, aby byl... Ale pocitově si mě to získalo o něco víc než Příběh z Tokia a až se mi to rozleží v hlavě, možná tomu tu slabou čtvrtou hvězdičku ještě přidám. Silné 3* ()

Radko 

všechny recenze uživatele

O chuti makrel som sa nedozvedel nič, no potvrdil, že úhory chutia skvele. Režisérova labutia pieseň. Vdovec žije s dcérou a synom v jednom dome. Vyrovnáva sa s nevyhnutnosťou chvíle, kedy mu dcéra odíde z domu. Neveselé poznanie trávenia jesene života v samote je presiaknuté alkoholom. Saké a whisky tečú prúdom. Popíjaniu sa nevyhne ani jedno stretnutie mužov vo filme. Nik neodmieta ponuku ďalšieho pohárika. Akoby ním zaháňali neveselé úvahy o starobe, umocnené pohľadom na život bývalého učiteľa. Dnes je z neho alkoholik, ktorý.je, namiesto odpočinku, z existenčných dôvodov nútený prevádzkovať malú vývarovňu a krčmu. Pomocníčkou je mu dospelá dcéra. Nikdy sa nevydala, aby sa postarala o ovdovelého ocka. Nešťastní a zatrpknutí sú po rokoch obaja. Okrem prúdiaceho chľastu sú výrazným prvkom filmu jeho výrazné a sýte farby. Posilňujú kontrast medzi osamelosťou staroby, kde všetky farby blednú a mohutnou silou životnej energie v rozpuku síl. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Presne takéto kresby som kreslil pri príprave na prijímačky na vysokú školu. Jednoúbežníkové perspektívy, občas narušené tými dvojúbežníkovými v takej harmonickej mizanscéne, že si každý maliar, respektíve priaznivec perspektívnej geometrie chce každý jeden záber prekresliť a prerysovať. Silná pravouhlosť a členitosť interiérového zariadenia toto ladenie ešte umocňuje. K tomu využitie farebných akcentov, celkovo mi farebné ladenie pripomenulo nablýskané interiéry a exteriéry Sirkových melodrám. Paradoxne tak môže Chuť makriel pôsobiť na Japoncov trochu fádne a nám, západným ľuďom, toto vizuálne ladenie filmu pripadať ako príjemný osviežujúci prvok. Áno, je tam aj príbeh, kto už niečo od Ozua videl, tak hneď je doma. Len sa vám tie jeho filmy môžu trochu medzi sebou pliesť. Ale každý režisér má svoju silnú tému, ktorú variuje celý život. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama