Režie:
John CarpenterScénář:
John CarpenterKamera:
Douglas KnappHudba:
John CarpenterHrají:
Austin Stoker, Darwin Joston, Laurie Zimmer, Martin West, Tony Burton, Charles Cyphers, Nancy Kyes, Peter Bruni, John J. Fox, Henry Brandon, Kim Richards (více)Obsahy(1)
Polícia v Los Angeles robí čo môže, aby si poradila s vyčínajúcimi gangami. Po tom, ako je niekoľko členov gangu políciou zabitých, prichádza pomsta. Najkrvavejší gang v meste polícii vyhlasuje vojnu a ako odveta za smrť je prepadnutý trinásty okrsok a gang sľubuje jeho vyhladenie. Lenže v ohrození sa ocitnú aj zadržaní kriminálnici, ktorí musia s policajtami kooperovať, aby si zachránili život. Nervydrásajúca dráma nemá konca. Tu určite potečie krv... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (152)
A přesně proto nejím vanilkovou zmrzlinu. Po ultra stylovém začátku (úvodní Carpenterův hudební motiv v kombinaci s titulky) jsem byl opravdu natěšený. Narozdíl od Halloweenu, který je zábavný ve své přímočarosti a naivitě, se Assault on Precinct 13 chvílemi ocitá v ranku regulérního béčka. Týká se to především "akčních" částí, které mají řemeslné rezervy a působí úsměvně. Občas mi přišlo, že má Carpenter problém třeba i s osou (při běžném záběrování prostoru a dialogu 2 lidí v něm). Abych ale jen nehanil, přese všechny chyby a béčkové atributy má film atmosféru (opět hlavně díky hudbě) a takový zvláštní dějový vývoj, který nelze neocenit. 6/10 ()
Carpenter umí z divokého pouličního gangu udělat jednolitou, inteligentní a nepříjemně anonimní hordu Zla, ktrá "prohryzávající se" stále hlouběji do bráněné pevnosti(bez ohledu na vlastní oběti) budí pocity zoufalství a skoro až děsu. Autorský rukopis je výrazný(i takhle v začátcích carpenterovy kariéry) a obsahuje víceméně všechny jeho charakteristické rysy, které známe z pozdějších(a slavnějších) filmů. Je to drsné, je to cool, moc se to nemaže s nějákým jemným psychologickým vykreslováním, nebazíruje to na přísné logice....Prostě super. ()
Raný Carpenter razil v rámci rozpočtových limitací (kombinovaných s potřebou natáčet na drahý materiál Panavision) heslo "natočit co nejméně materiálu a použít z něj co nejvíce". Je možné, že díky tomu mají jeho počáteční filmy nepříjemně dlouhé expozice a celé je to sestříháno do poměrně letargického celku. Navzdory tomu ale paradoxně výborně funguje první polovina než vůbec dojde k událostem zmíněným v názvu filmu. To dlouhé, chladnokrevné čekání pak ale ve výsledku trochu ztrácí na působivosti, když se dozvíte, že nebylo režijním záměrem, nýbrž metodou jak natáhnout film na celovečerní stopáž. Výsledná akce, dialogy a vedení herců jsou pak obvyklým 70s exploitačním cringem, jemuž dominuje hlavně Laurie Zimmer, který musel zřejmě někdo neustále házet prášky do pití, protože většinu času působí dojmem, že ani neví, kde se nachází. Jak to tak nakonec bývá, scéna, pro kterou si většina lidí tento film pamatuje, je také scénou, za kterou se Carpenter v současnosti nejvíce stydí. Dneska by Kathy akorát napsala nespokojenou recenzi na Google a bylo by po zápletce. ()
Tak nevím. na mně to dnes už působilo moc staře. Příběhu jsem moc nevěřil a ty hordy nabíhajících sebevrahů před okna mi trochu připomínaly zombie filmy jen s tím rozdílem, že gang necvakal hladově čelistmi... Co rozhodně překvapilo, byla brutalita, která jak se domnívám musela i na rok 1976 bejt na někoho až moc. Já mám rád, když se někde nějaká opevněná partička brání přesile a drží ji na živu jen její statečnost, um a kooperace. Ale tohle byla taková sedmdesátková kapslíková střílečka. A tak dávám za 3 zmrzliny. * * * ()
UPDATE 2019: Ono se to blbě popisuje, protože Carpenterovy filmy jsou prostě jiné a zvláštní všechny - mizerní herci, topornost, nelogičnost, ale stejně na to člověk musí koukat … :-) ------ Je to staré, vůbec to není nápadité, nevýrazné charaktery a místy jsem měl pocit že chybí kus filmu - že někdo vzal nůžky a násilně neco ušmikl. Ale stejně je to nářez. Atmosféru Carpenter umí a ta hudba! ()
Galerie (66)
Photo © Turtle Releasing
Zajímavosti (22)
- Austin Stoker a Darwin Joston si spolu posléze zahráli i ve sci-fi hororu Time Walker (1982). (Lorge)
- Ve scéně, kdy policista Bishop (Austin Stoker) dorazí na místo přidělení, visí nade dveřmi cedule s nápisem „division 14“, nikoliv „division 13“, jak by správně mělo být. (Lorge)
- Adresa okrsku, kam se policejní stanice měla přesunout, byla 1977 Ellendale Place. Na téhle adrese bydlel režisér John Carpenter, když se poprvé přestěhoval do Los Angeles. (HellFire)
Reklama