Režie:
Jack GoldScénář:
John BrileyKamera:
Arthur IbbetsonHudba:
Michael J. LewisHrají:
Richard Burton, Lino Ventura, Lee Remick, Harry Andrews, Alan Badel, Marie-Christine Barrault, Jeremy Brett, Michael Hordern, Gordon Jackson, Michael Byrne (více)Obsahy(1)
Medusa byla bájná postava řecké mytologie s hady místo vlasů. Kdo na ni pohlédl, zkameněl. Film vypráví příběh spisovatele, který je nalezen zdánlivě mrtev. Jeho mozek vysílá záhadné signály. Policejní inspektor, který vyšetřuje tajemství jeho smrti, objeví jeho schopnost ničivé telekineze... (Davay Home Video)
Videa (1)
Recenze (444)
Vo svojej dobe musel tento mysteriózny triler šokovať poriadne množstvo ľudí. Nie len témou, ale aj posolstvom a myšlienkami, ktoré provokovali a mali vzbudzovať sympatie k hlavnej postave. Ja som ich našiel. Film smeruje k svojmu nevyhnutnému záveru, ktorý síce neprekvapí, ale zaujme svojou monumentálnosťou v kontraste s komorným zvyškom. ()
Režie Jacka Golda je stejně uhrančivá jako pohled Richarda Burtona. Některé scény působí zcela moderně, svěže a neokoukaně, film jako celek má pak nepochopitelně mrazivý podtón (vepsaný do tempa vyprávění i použití detailů – zejména ale do hudební složky, kterou marně vykrádal Zdeněk Liška ve Studně). Samozřejmě, lze tu vytýkat táhlý závěr a velmi podivnou psychologii a interakci postav (vždyť oba hlavní aktéři se de facto nikdy nesetkají a většina postav se chová poněkud divadelně – to však patří k efektu odcizení), každopádně Dotek Medúzy je nezapomenutelným pohledem do srdce temnoty. Jsem jedině rád, že jsem tenhle film neviděl jako dítě, připsal bych si ho k nejniternějším děsům a traumatům. ()
"Všichni jsme děti ďábla. Zjistíme, co pohání slunce a uděláme bombu. Stvoříme bohatství a hned jsme posedlí lakotou. Získáme moc a zešílíme. Pořád ničíme." - Já jsem muž s mocí stvořit katastrofu. Celou dobu sledujeme umně natočený detektivní příběh, plný tajemného zla, uhrančivého démona Richarda Burtona a atmosféry v rozsahu od Hitchcocka po Přichází Satan!. A celou dobu by to bylo na velmi zasloužených 8/10. Jenže pak přijdou závěrečné zhruba dvě minuty, které by u jiného filmu působily jako dobrý vtípek, nicméně v Doteku Medúzy jsou zakončením bezmála geniálním. Absolutorium, schopné přimrazit k židli - alespoň já to tak mám pokaždé. Aneb jak se Medusa diváka opravdu dotkla... ()
Katastrofické filmy jsou i dnes velmi módní záležitostí, a bohužel ne všechny filmy jsou tak kvalitní. Protože pocit, že autorovi díla svým způsobem hráblo jsem měl již u několika podobných filmů, po kterých ani neštěkne pes. V tomto ohledu působí Dotek Medusy výjimečně, možná je to dáno trošku i tím, že zde hraje řada skvělých herců. A bezpochyby proto je film i lépe vnímán. Ve své době vzniku to musela být bezesporu filmová bomba. A dnes tak trochu nostalgie, vždyť kdovíjak by dnes v době digitálních efektů vůbec tento film dopadl. Na závěr dodám snad jen to, že telekineze má i dnes stále dost teorií. ()
Zlý film o zlém chlápkovi, který svými myšlenkami ničil zlou společnost? Ano, byly chvíle, kdy jsem si říkal: "Ty máš pravdu, Johne" a nebyl to jen vychytralý alibismus vedoucí k tomu, aby pan Morlar svůj nepříjemný pohled upřel na někoho jiného. Skvěle mrazivý zážitek mi navíc umocnilo vědomí, že v mém okolí existuje člověk s podobně telekinetickým potenciálem a já mám vlastně strach z toho, co se bude dít, až jednoho krásného dne odhodí svůj nekonečný optimismus. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (11)
- Režisér Jack Gold původně Richarda Burtona do role nechtěl a prosazoval Nicola Williamsona, ale producenti mu vysvětlili, že hvězdné jméno pomůže film financovat. (Hans.)
- V černobílém dokumentu, který sleduje inspektor Brunel (Lino Ventura) v jedné ze scén filmu, se objeví Ninel Sergejevna Kulagina, která se účastnila řady experimentů s telekinezí prováděných v Leningradském ústavu přesné mechaniky a optiky. (raininface)
- Mezi původní literární předlohou a filmovým zpracováním je několik rozdílů. V knize například detektivem není Francouz, ale Angličan, inspektor Cherry, který se objevuje dalších knihách. V knize je dále Zonfeld muž, který přežil holocaust, a jeho zážitky v koncentračním táboře přispějí k jeho sebevraždě. Na konci knihy také Morlarova ruka napíše „Holy Loch“, americkou základnu jaderných ponorek, namísto „Windscale“. (SeanBean)
Reklama