Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mikrokosmos říznutý Twin Peaks - po maďarsku! Děda sedící na lavičce před domem nezadržitelně škytá, opilý mladík chrápe na povoze, milá stará dáma sbírá v údolí lilie, ženy šijí v krejčovství, muži hrají v hospodě kuželky, včelař otáčí med, kombajnista žne pšenici, která bude ve mlýně přeměněna na mouku a pak, v babiččině kuchyni na knedlíky a v průběhu toho všeho policajt vyšetřuje vraždu ... (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (76)

BuryGol 

všechny recenze uživatele

Vypadalo to zajímavě, ale nakonec mě to zklamalo. Trailer se škytajícím dědou co pozoruje okolí napověděl, že to bude art-film téměř beze slov a hudby. Možná to bylo vyčerpáním po práci, ale chvilama jsem se nudil až usínal. Kámen úrazu je to, že u takovýho filmu si režisér může vymyslet cokoli a nemusí se držet zadaný věci. Tim pádem to má jednodušší. Pokud tohle mělo nějakej skrytej význam, tak mi ušel. Asi nejsem dost wannabe-umělec, kterej si myslí, že jím je. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Pálfiho filmový debut je v lecčem ještě mnohem odvážnější než pozdější Taxidermia, protože ještě nepracuje s tak explicitními extrémy a monstrozitami. Ačkoli se ve filmu objevují náznaky nějakého vyšetřování, je šestasedmdesátiminutový film víceméně parametrickou narací. Celý na různých rovinách aplikuje model permanentní metonymické návaznosti, kaskádovitě seskládané od největšího detailu k největšímu celku, přičemž primární rovinou není lidská společnost, ale „mikrokosmický“ život zvířat a rostlin, od kterého se vždy přes řadu dalších metonymií dopracuje k makrocelku, ve kterém je člověk postaven do pozice jen jednu součásti systému. Například: zajíc - zajíc v poli - kombajn sklízející obilí - kombajn zpracovávající obilí - obilí v továrně - výroba mouky - nasypávání mouky stroji do prodejních pytlíků - převoz pytlíků do obchodů - nákup pytlíku s moukou - využití při pečení moučníku - upečený moučník. Film rytmizuje vyprávění opakovaným zařazováním škytajícího staříka před domem, který vytváří ale jen velmi zdánlivou a de facto klamavou představu o časové ose, protože v průběhu filmu sledujeme bezpočet časosběrných sekvencí zachycujících mnohem rozsáhlejší časová období (např. růst rostlin). Metonymické série zachycující rozsáhlé procesy tak postupně beze slov a bez důrazu na konkrétní postavy odhalují fungování života v maďarské vesnici, přičemž ve své stylizovanosti (důraz na zvukovou rovinu, absence nediegetické hudby) dokonale využívají co nejhladších přechodů mezi sekvencemi. Čím dál vynalézavější „graphic match“ předěly, časosběrné natáčení nebo rentgenové záběry dělají z Pálfiho filmu neotřelou parametrickou podívanou, ve které čas funguje tak specifickým způsobem, že když do extrémně zpomalené vesnice vletí stíhačka, je „donucena“ se časovým nárokům přizpůsobit. Rámování filmu do náznaku kriminálního příběhu o podivných úmrtích, které na konci vyústí do čiré absurdity, nakonec jen potvrzuje výjimečnost Pálfiho debutu. ()

Reklama

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Výborně obrazově udělaný snímek. Přechody mez scénami, konkrétně ten rengen atd. a Matrixovská stíhačka. Nevím co bych k tomu mohl dodat, když už je vše vystihnuto. György Pálfi měl zajímavý nápad který zrealizoval, ale docela tím dost riskoval, protože kdo by šel na film ve kterém skoro nepadne ani slovo. Já se kouknul ze zvědavosti a stálo to za to. ()

troxor 

všechny recenze uživatele

Škyt! Zadržte dech! Přijde totiž něco nečekaného. Ve filmu beze slov navštěvujeme maďarskou vesnici a sledujeme běžný život lidí. Za chvíli ale vidíme, že ta vesnice zas tak obyčejná není. Ono se tu dokonce i vraždí. A to ne jen jednou! Film zachraňuje nesporná originalita - kde jste naposledy viděli něco podobného? Napadá mě pouze jediná paralela, a to s filmem Mikrokosmos. Tam sledujeme život brouků pod "zvětšovacím sklem", ve Škyt! nalézáme místo hmyzu pod lupou bestii daleko nebezpečnější - Homo sapiens... ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

I přes všechnu jistou eperimentalitu tohoto díla, já se skvěle bavil. Místy se bohužel do tohoto nápaditého snímku po tichých krůčkách vkradla paní nuda, ale Pálfi je zručný režisér a vždycky ji dokázal zahnat zpět do kouta. Škyt je film, který si jen tak s jiným nespletete. Originální a poutavý nápad zabalen do atraktivní režie, je už sám o sobě chutným bonbonkem každému filmovému nadšenci. ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama