Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (397)

Bachy 

všechny recenze uživatele

Tak tady jdu zcela proti klukům z Čelistí. Shodit Daliborka s tím, že je to jen maškaráda pro dementa je příliš jednoduchý řešení. Klusák nabízí poměrně komplexní sondu, která nemá jen úroveň 'bavte se nad idiotem'. Daliborek v sobě totiž krom humoru a opovržení míchá i lítost a vypovídající hodnotu a hrst otázek s sebou přece jen nese. Jasně, ta debata se vždycky nejprv stočí nad formu "dokumentu", což asi neměla, ale když jsi trochu ochotnej můžeš jít dál a ptát se, proč je ten kluk takovej, jakej je, co ho formovalo, jestli jde jeho názory vůbec otočit nebo nalomit, jestli není největší zlo v novém příteli matky atd. Ok, možná je to málo, ale možná je to nejucelenější Klusákův dokument, protože drží pohromadě a když jej chcete poslouchat, tak fakt něco říká a říká možná víc, než Klusák sám zamýšlel. Klidně bych podepsal, že Klusák si Daliborka vybral jen pro svou bizarnost a chtěl tu bizarnost ukázat na kameru, což je zatraceně málo, ale asi se mu omylem povedlo víc. Ta sonda jde fakt o trochu hloubš. První polovina s sebou nese až Formanovskou kombinaci hlouposti s trapnotí a lítostí, druhá graduje k opravdovému dokumenty, kdy postavy už zcela nahé vytasí to, co v nich opravdu je a Daliborek je najednou skoro druhotnej lakmus skrz nějž se ukáží ostatní. Za mě jakože jo. Jen se nehodlám účastnit diskuze, kde publikum obviňuje režiséra ze stylizovanosti a Klusák publikum z netolerance a smíchu. S tím jsi Víte musel počítat, když jsi zvolil tuhle formu a to si teď musíš ustát. Nehraj na mě, žes do ničeho nezasahoval, když bez vás by žádná Osvětim nebyla. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Klusák si vybral skupinku hloupých lidí s okázale špatnými názory a v řadě zjevně inscenovaných scén (kdy Dalibor žadoní o sex a předstírá nepřítomnost kamer, nebo kdy postavy přicházejí do scén s divadelním timingem - jaký je dokumentariskický smysl téhle umělosti?) nabízí 105 minut hřejivě bezproblémového bizáru, kde není o čem přemýšlet, který neobsahuje dvojznačnosti, kontroverzi ani nenastoluje zajímavé otázky, pouze a jenom ujišťuje diváka o jeho nadřazenosti nad bandou buranů, nad kterou se dá tu smát, tu je litovat, tu jimi pohrdat - ale nikdy není potřeba o ní začít přemýšlet jako o lidech. Zrůdného rozměru to nabírá ke konci, kdy Klusák využívá osvětimského panoramatu k vlastnímu zpřítomění v situaci tak uměle předpřipravené, až je z toho člověku trapně a lituje chudáka paní. Prázdná estráda potvrzující status quo. ()

Reklama

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Není to dokument, který by skrze postavu Dalibora komentoval neonacistickou komunitu obecně, na to je totiž Dalibor až příliš unikátní, takže se s ním a s jeho názory dost pravděpodobně neztotožní ani neonacisté, ani kdokoli jiný. Daliborovi a jeho činům je snadné se smát, ale je v tom smíchu i nemálo soucitu a snad i lítosti, přičemž není možné ukázat si na něj prstem a označit jej za náckovskou xenofobní svini, která by zasloužila zkopat. Kromě Daliborových nenávistných a rasistických hesel a jeho ujeté video-produkce totiž snímek odhaluje i mnoho informací z jeho soukromí, poukazujících na to, o čem tento film je ve velké míře doopravdy - o zamindrákovaných a vnitřně nešťastných lidech, kteří nejsou spokojeni se svým životem, se svou prací a se svým zázemím, ale zoufale chtějí někam patřit, a tak se nebrání uchýlit i ke skupinkám zastávajícím názory poněkud extrémnější. Názory, které obvykle získali z "alternativních" online médií a od jiných, podobně smýšlejících jedinců, existenčně závislých na televizi a sociálních sítích jako na jediné dostupné formě zábavy. A takových lidí je v české a slovenské společnosti patrně hodně, akorát že Dalibor mezi nimi vyčuhuje tak moc, že je díky němu sledování filmu nejen výjimečným náhledem do jistého výseku společnosti, ale zároveň je to místy nehorázná sranda. Co scéna, to perla, ale také mrazení v zádech. ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Strašně těžko hodnotitelná věc, protože se nejedná vyloženě o dokument, ani o mockument, ale ani o ryze hraný film. Spíše něco mezi. Ta forma zpracování je natolik kontroverzní, že chápu odpady, které to odstřelí jako "klusákovo fake video," ale zároveň k tomu nevidím důvod, protože je to je jako jakýsi "dokument formou rekonstrukce s reálnými lidmi a reálnými názory" v mnoha rozhovorech přiznané. A docela (ne)hezky to prezentuje, jací lidé mezi námi žiji (a není jich málo) a jak možná z nedostatku inteligence, ale především nedostatečného vzdělání mimózně zkreslené světonázory mohou mít. A kromě toho všeho je fakt slušná (tragi)komedie. Daliborek sice nebude nejostřejší tužka v penále, ale přes to všechno je to do jisté míry zároveň i hláškující sympaťák. Klusák není moc dobrý dokumentarista z tradičního úhlu pohledu (stále jsem mu neodpustil ten vysoce tendenční dokument o Tanvaldu), ale musí se mu nechat, že točí vtahující komentáře silných společenských témat a šikovně je mezi širokou veřejností popularizuje. edit: Po přečtení rozhovorů o hvězdu zvyšuji. Opravdu vtahující nahlédnutí do zcela odlišného smýšlení a důkaz, jak zásadně někdy člověka dokáže formovat rodina a obecně sociální prostředí, ve kterém vyrůstá. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Totální imploze Klusákova stylu v bídu, která je neautentická, bez přesahu i nudně repetitivní. Předvádění exota, na konci něhož se sám autor projeví jako duševní mrzák, co kvůli svému filmu hodlá stresovat babičku, co přežila Osvětim, a navíc si u toho honí ego jako Robin Hood. Ještě jednou se týhle šmíře bude tleskat a pobleju se. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Režisér Vít Klusák objevil Dalibora na youtube, kde narazil na jeho video „Daliborkův obušek". V první chvíli si myslel, že se jedná o herce, který paroduje nácka. Záhy ale zjistil, že Daliborek žádný herec není a že žije se svou matkou v malém bytě v Prostějově. (Zdroj: Hypermarket Film)
  • Dalibora se podařilo přesvědčit k účinkování hlavně díky tomu, že uvidí skutečné natáčení s velkými kamerami, stadycam, jeřáby, drony a také, že dostane honorář. (vrrhaf)
  • Dalším zdrojem informací, který narušuje představu Světa podle Daliborka coby autentického dokumentu, je nahrávka z Facebooku Daliborkovy matky, kterou zveřejnily Britské listy Jana Čulíka. Hlavní protagonista Klusákova filmu Dalibor Krupička na ní popisuje pozadí, které natáčení snímku provázelo, a to včetně prvního setkání s režisérem. „Poprvé to bylo, že se tady objevil s jednou svou kamarádkou novinářkou a snažil se mě přesvědčit, jestli bych s ním natočil film. Dovezli mně Becherovku,“ zahajuje Dalibor Krupička své povídání a dodává, že v tu dobu prý neměl zájem. „No, a pak na mne vytáhl peníze, že bych si mohl vydělat až 150 tisíc Kč,“ vysvětluje Daliborek. Tuto nabídku s vidinou peněz prý přijal. „Ve smlouvě bylo napsáno, že se jedná o celovečerní hraný film,“ uvádí dále s tím, že byl ve smlouvě oslovován jako herec. Spolu s tím se v dokumentu vyskytovala slova jako „umělecký výkon“ a tak dále. „Nechápu, jak může tvrdit, že je to autentický film, když já mám smlouvu s Hypermarket filmem na hraný celovečerní film a nikoliv na autentický dokument,“ dodává Dalibor. (Nick321)

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama