Reklama

Reklama

Epizody(23)

Obsahy(1)

Budoucnost... Lidé žijí ve velkých městech, schovaných po bílými kopulemi a s robotickými pomocníky, tzv. Autoravy po boku. Re-L Mayerová je tajná agentka, která se stará o likvidaci Autoravů, kteří se pokazí. Její cestu však jednoho dne zkříží tajemná vysoká postava - Proxy. Re-L se rozhodne vypátrat, co je Proxy zač, a v tomto úkolu ji pomáhá nesmělý ruský imigrant Vincent Law, o něhož Proxy evidentně jeví zájem. (Skejpr)

(více)

Recenze (55)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Ergo Proxy se mi nehodnotí lehce. Na jednu stranu je tu dobrá animace, design Real se mi velmi líbil, atmosféra je hustá jak mlha u rybníka Brčálníku, postapokalyptický svět je vskutku místem neveselým a totalitní Romdo je řízené pomalu Velkým Bratrem. Ale ten způsob vyprávění... Vše je záměrně znejasněno, aby divák co nejvíce tápal. A mnohé myšlenky, ba celé díly, jako by vůbec do celkového konceptu díla nezapadaly. Jaký smysl má díl 11, 14, 19 a 20? V jedenáctce se sice cituje milión filozofů, ale nakonec ty jejich myšlenky zůstávají jen kulisami. Atd. Díl 15 - chcete být milionářem - je zase pro změnu podstatnými informacemi nabitý, ale jsou překládány takovým způsobem, že bych střílel. A to i přesto, že je to navýsost originální. Díl 16 - nuda v bezvětří - má smysl v tom, že dá postavám trochu lidštější rozměr, ale příliš nezapadá do nálady a atmosféry zbytku. Dalším problémem je jakési podbízení se intoušům. Příklad - díl 14 - Millaisův obraz Ofélie. Ano, je to pěkné, ten obraz znám, líbí se mi...ale co z toho? Abych si mohl honit ego:"Jo, jsem dobrej, poznal jsem to."? Smrt Ofélie má v Hamletovi určitý význam, ale tady prostě jen Real vypadá jako Ofélie. Dále nejsem nadšen z naznačování budoucích událostí pomocí odkazů na mytologii, a tentokrát to bude SPOILER. V první okamžik, kdy Monad roztáhne křídla, je jasné, že zemře. Křídla jí dal doktor Daedalus, je tedy Ikarem. Musí zemřít. Ujeté na tom je, že jediný důvod, proč umírá, je to, že je strčena na pozici Ikara. Kdyby se doktor jmenoval Schweitzer, její smrt by byla směšná a nelogická. Je ovšem otázkou, zda se stává logickou jenom proto, že se někdo nějak jmenuje. Proč to vlastně rozebírám a proč mi to vadí... Ikarova smrt se dá chápat jako smrt člověka, který doplatí na to, že nedbal Daidalovy rady, jako varování před nedostatkem pokory či prostě nezodpovědností. Smrt Monad nemá IMHO význam žádný. KONEC SPOILERU. Jsou to sice jen jednotlivosti, ale je jich celá řada. Příběh nakonec dá jakž takž smysl, ale je to už něco úplně jiného, než co jsme sledovali na začátku. Je to škoda, protože začátek se mi líbil velmi. Dávám lepší ***, i když ne s nějakou jistotou. Závěrem bych doporučil těm, co Ergo Proxy spolykali s chutí, seriál Texhnolyze. Má přinejmením podobnou atmosféru. ()

HAL 

všechny recenze uživatele

Po deseti dílech končím - fantastická noirově cyberpunkový vizuál a žánrové propriety nejsou všechno. Od cyberpunkového tématu se to vzdálí velice rychle, a ač příběh není úplně nezajímavý, tak je vyprávěný tak zoufale zmateně a nudně, že mě seriál vůbec nedokázal zachytit (i když není příliš komplikovaný, jen tak vypadá - forma vyprávění je tu jen zbytečný umělý konstrukt který ani atmosféře příliš neprospívá). Filosofie tam každopádně není příliš zajímavá, a o nějaké emoční působivosti si seriál může nechat jen zdát. 5/10 ()

Reklama

Hees 

všechny recenze uživatele

Tajomná atmosféra veľkomesta vytvárajúca samotu, aj keď s niekým ste. Všetko je riadené z hora a svet je naoko perfektný. Príbeh sa odohráva vo svete kde nezávislosti a slobodného rozhodovania je veľmi málo. Celé Ergo Proxy je tmavé a to dokresľuje jeho vážnu atmosféru. Ergo Proxy obsahuje neuveriteľné množstvo filozofie a je vo svojej podstate óda na "Raison d´être" čo aj v anime zaznie a znamená to zmysel či dôvod bytia/existencie/života. Nie je to vôbec ľahké pochopiť jednotlivé odkazy a niektoré chápu zrejme iba samotný "stvoritelia" nie planéty, ale tohto anime. Pretože to nie je len óda na dôvod bytia bežného smrteľníka, ale zahrávajú sa s myšlienkou aký má dôvod žiť samotný stvoriteľ (tento krát nie anime). Tak to máme myšlienku, ktorá nie je až tak originálna, ale jej podanie v tomto anime vyšlo. Takže príbeh je postavený kvalitne a veľmi pomaly sa divák dozvedá jednotlivé dôležité informácie. Ja si samozrejme uvedomujem, že to tak je zrealizované účelovo. V strede príbehu sa vyskytuje takzvaná hra na rodinku inak povedané typické spolunažívanie ženy a muža. Re-l je výborne vymyslená komplexná postava je silná, sexi, stelesňuje ženskosť a rozmýšľanie nežnejšieho pohlavia. Čiže diely pri "hre na rodinku" sú v do istej miery aj poučné. Vincent stelesňuje klasického hravého muža, ktorého žena nevie ľahko pochopiť a to sa jej páči. Raul Creed je určite tiež zaujímavou postavou a ukazuje, že aj keď existuje zradca nie vždy mu v jeho konaní chce niekto zabrániť. Pino je tam samozrejme na lepšie sprevádzanie príbehom a aby v dieloch "hry na rodinku" bolo "akože" nejaké dieťa. Vincentov psychický stav, alebo vlastne, že hľadá sám seba je v podstate dobrým nápadom pridať do príbehu nejaké psychologické súčinitele. Do príbehu boli zasadení aj AutoReiv indivíduá čo sú v podstate robotický pomocníci a od polovice príbehu začínajú byť jeho dosť dôležitou súčasťou. Hlavný dôvod výraznej zmeny úlohy AutoReivov v príbehu je vírus cogito. Hudba je výborná, výborne pasuje k tomuto zánru, k tomu treba ohodnotiť úžasný opening (Monoral - Kiri), ten sa podobá na opening zo Smallville. Koniec je v skutku zaujímavý a vlastne mierne aj otvorený. Takže odporúčam za výborný príbeh, výborné charaktery, výbornú hudbu atď. PS : Re-l má sexi modrý očný tieň a tiež dobre vyzerá keď je v posteli. ()

Naslund 

všechny recenze uživatele

Koukám, že se tu všichni snaží zvítězit v délce komentáře. Otázkou je: Může za to děj seriálu? Otázky, na které naráží? Přirozená soutěživost uživatelů? Prostředí, ve kterém vyrůstáme? Zvrácenost našeho stvořitele, nebo stvořitele našeho stvořitele? Přesně takovéhle kvantum myšlenek se mi míhalo v hlavě jak na běžícím pásu. Neřekl bych, že by na nich bylo něco špatného. Určitě jsem si v hlavě urovnal pár tezí a několik novinek jsem se naučil, ale všeho moc škodí. Kór, když si začnu připadat víc jako ve škole, než jako v příběhu. Nicméně to je má chyba, protože myšlení se hold musí občas utlumit. Na druhou stranu, pokud nemáte rádi nějakého intelektuála, můžete mu tímhle uškvařit mozek. Jinak ta nevyváženost je příšerná... jednou je díl geniální a jindy bych se přestal dívat z dílu na díl. Na druhou variantu tu všichni nadávají, tak nemá smysl přidvat do kotle. Kdo neviděl, měl by vyzkoušet první díl, protože je perfektní reklamou na pokračování. Mě nadchnul už jen ten drobný nápad, že existuje vir Cogito, který u robotů jaksi... probouzí duši. Je to u biologických komponent možné? Jaký je pak rozdíl mezi člověkem a robotem? Má smysl, že mají lidé duši? Mají vůbec lidé duši, nebo jednají na základě jedniček a nul? Píšu tenhle komentář vůbec já? Welcome to my hell! ()

Idaho 

všechny recenze uživatele

Dobře shrnuje seriál ve svém komentáři Mandelbrot a proto se spíše pokusím na něj navázat a trochu rozvést a popsat důvody svého nízkého hodnocení. To, co mě zaujalo, byly časté narážky převážně na filozofy, vědce, spisovatele 20.století, odkazy na mytologii. Autoři se také nebáli sáhnout do každé kultury a vypůjčit si z ní jména a obalit tak seriál zcela zbytečným balastem, neboť bohužel zůstává jen u jmen. To, čím se může pyšnit Neon Genesis Evangelion a naopak. 40% ()

Galerie (708)

Zajímavosti (1)

  • Skladba, která hraje v 1. epizodě 1. série s názvem Hajimari no Kodou - Awakening, kdy příběh představuje Re-L projíždějící Rondo City, je „Vltava“ od Bedřicha Smetany. (kriplozoik)

Reklama

Reklama