Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)


Bez výstrahy (S20E08)

(epizoda)

Obsahy(1)

16. srpna 2015. Let společnosti Trigana Air Service 267 na malé indonéské letiště Oksibil byl poslední z pětice regionálních letů toho dne. V okamžiku, kdy turbovrtulový letoun dosáhl cestovní výšky 3500 metrů, posádka již kontaktovala řízení letového provozu v cílové destinaci. Letiště Oksibil je ze všech stran obklopeno horami a není vybaveno pokročilými naváděcími systémy. Piloti tak musejí ranvej identifikovat vizuálně a při přistání řídit ručně. Let 267 tam však vůbec nedorazil. Zpráva o pohřešovaném letadle se rychle rozšířila. Vyšetřovatelé Indonéského národního výboru pro bezpečnost v dopravě se ihned začali obávat nejhoršího. Letadlo se naposled ohlásilo ze vzdálenosti 24 kilometrů. Dým stoupající z nedaleké hory nakonec navedl záchranné týmy k vraku. Ten se nacházel na horském hřebeni ve výšce 2400 metrů a na místo se dalo dopravit pouze pěšky. Po pětihodinovém výstupu hustou vegetací bylo zjevné, že letadlo nalétlo přímo do horského úbočí. Všech 54 osob na palubě zahynulo. Vzhledem k odlehlosti lokality bylo přemístění většiny trosek nemožné. Zásadní bylo zjistit, co se odehrávalo v kokpitu. Vyšetřovatelé však brzy narazili na vážnou překážku. Ukázalo se, že zapisovač letových údajů v době nehody nefungoval. Naštěstí hlasový záznamník obsahoval dvě hodiny dat zahrnující i dva předchozí lety. Už dříve téhož dne se piloti úmyslně odchýlili od oficiální trasy přiblížení do Oksibil. Místo předepsaného okruhu nad letištěm letěli přímo na ranvej. Vyšetřovatelé brzy potvrdili, že stejnou zkratku využili i při osudném letu. Tentokrát to ovšem mělo katastrofální následky. Zatímco zvukový záznam potvrdil, že v kokpitu vládly normální podmínky, vyšetřovatelé postřehli významné pochybení: posádka vypustila brífink před přistáním i kontrolní seznam. Zachycené vrčení motorů naznačovalo, že letadlo bylo po technické stránce v pořádku. Náraz proběhl tak rychle a nenadále, že piloti ani nestihli vykřiknout. Meteorologická data odhalila, že se letadlo pohybovalo oblastí nízké oblačnosti a posádka pravděpodobně neviděla hory pod sebou. Službu konající dispečer ji o podmínkách informoval, piloti však pokračovali v přiblížení, ačkoliv neviděli, kam letí. To ovšem stále zcela nevysvětlovalo, proč došlo k nehodě... (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Špatná mapa přiblížení, piloti jenž se díky rutině stali neopatrnými a v neposlední řadě, na pytel fungující systém varování přiblížení způsobilo, že letadlo havarovalo. Alespoň že to bylo tak rychlé, že nikdo nic netušil. ()

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Palubní zapisovač letových údajů nefungoval a nezapisoval žádné údaje.. :((( "nikdy nevíš jak je venku dokud se nepodíváš z okna..." :))) jak pravdivé... Mimochodem ten konec nahrávky se zapisovače byl opravdu drsný, prostě jen ticho a nic jiného :(( "Pokud chcete bezpečně přistát - musíte po celou dobu vidět vidět kam letíte..!!! " "Co děláte když přijde falešný poplach blízkosti terénu a co uděláte...? Vytáhneme jistič abychom ho vypnuli.." :))))) No ty vole to by jeden nepochopil :P To jsou zase piloti teda a to je rok 2015... Ať žijou pitomci... Jj tak málo stačí aby zemřelo 54 lidí. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jeden z mála prípadov, kde na konci zvukového záznamu nepočuť vôbec nič. Proste sa piloti bavia a do nárazu všetko ide, žiadne výkriky, žiadny strach z pádu alebo nárazu. A zrazu páska končí. Takú hustú hmlu si neviem ani predstaviť. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama