Obsahy(1)
Na venkovskou usedlost dorazí zájezd německy mluvících turistů, kteří si objednali lov na jelena. Sedmnáctiletá Ria se nemůže smířit s tím, že její otec Alf si vydělává právě tímto způsobem, a snaží se celé akci zabránit. Členem výpravy je i Augusts, který před lety z Lotyšska odešel a usadil se v zahraničí, kde žije v bezdětném manželství. S jeho příjezdem se otevírá tíživá rodinná minulost (autohavárie a následné psychické onemocnění matky), s níž se citlivá Ria vyrovnává poněkud razantním způsobem, mladicky přesvědčená o správnosti svého jednání. Temný jelen vznikl podle stejnojmenného dramatu uznávané autorky Ingy Ābeleové, jejíž hry jsou přirovnávány k dramatům Tennesseeho Williamse. Režisér Viesturs Kairišs zdařile převedl dramatický text do filmové podoby, v níž využil zvláštního půvabu jelení farmy i výrazného hereckého potenciálu všech protagonistů. (MFF Karlovy Vary 2007) (oficiální text distributora)
(více)Recenze (3)
42nd KVIFF 2007 - EAST OF THE WEST - FILMS IN COMPETITION - Na Východ od Západu - Soutěžní sekce ()
Rodinná minulost se mi nezdála zdaleka tak tíživá jako současnost. Film je opravdu velmi, velmi temný - bláznivá má být matka, ale ve filmu se tak spíš chová její dcera a také současná milenka otce. Autonehodu bez následků a milenecký trojúhelník asi zažil nejeden z nás, přesto jsem se nesetkala s tím, že by to kdokoli takto dramaticky řešil celý život... Mnohem přínosnější mi ve filmu přišlo srovnání mezi bohatými rakouskými turisty, kteří zaplatili za lov na farmě pro pouhou radost, a poměrně chudší lotyšskou rodinou, jejíž členové nemohou brát ohledy na city Riy, aby nepřišli o peníze za lov. ()
Doslovná neformálnost filmu sice jakž takž drží stavidla bezbřehého schematismu, který by filmu zcela nepochybně odťal i to málo, co je na něm zajímavé, nicméně nelze nevidět, že výpovědní hodnota není zrovna z nejzajímavějších, nevede k žádaným hodnotám ani nerozvíjí lyrické sekvence autosémantickým směrem. Z celého díla trčí zvláštní anonymita. Strnulost lyrické nálady obrazu, jakkoliv kultivovaná, si nerozumí jak s tvarem tak především se zvoleným výrazivem - v experimentálnějších rovinách nenachází jakoukoliv oporu ve faktu naprosté rezignace na formální hodnoty, v rámci konvenční linie se pro změnu vše zadrhává na bezbřehé omšelosti zvoleného jazyka. ()