poster

Nukleární katastrofa (TV film)

  • USA

    Nuclear Hurricane

  • Slovensko

    Jadrový hurikán

Akční / Sci-Fi / Thriller / Katastrofický

USA, 2007, 85 min

Režie:

Fred Olen Ray

Kamera:

Theo Angell

Hudba:

Penka Kouneva

Střih:

Randy Carter
(další profese)
  • hippyman
    *

    nebudu ztrácet svým komentářem téhle KATASTROFY tolik času jako král Subjektiv, fakt to nestojí za to... vložím tedy jen ono číslo ze soucitu: 10% [2. PFF Čakovická Be(´)čka](10.12.2009)

  • Nach
    odpad!

    Co nadělat s filmem jehož děj je nulový, herecké výkony směšné, myšlenka pražádná, hudba dementní a režie ostudná? Dát mu odpad!(27.9.2011)

  • Subjektiv
    odpad!

    V jednotce Subjektiv se opět jednou ozvalo jeho zvrácené a zlé Já, které pravilo: "Podívejme se na nějaký podřadný film, v kterém bude hrozit blíže neurčená, leč postupně se určující nukleární katastrofa." Touže po filmu s tématikou nukleární katastrofy, nemohl šáhnout po lepším titulu než Nukleární katastrofě, kterýžto plně jeho divácká očekávání naplnil, ba předčil, neboť podřadnost dosáhla rozměrů převelice zábavných. Třebaže film staví především na srážce tří atrakcí (hurikánu, reaktoru a šíleného počítače), jež svádí k zařazení filmu mezi katastrofické, ten namísto toho provozuje žánrovou hru - přechází mezi romancí, psychologickým dramatem, komedií, thrillerem a sci-fi. Neskutečně silná úvodní scéna (omlouvám se za spoiler), ve které tsunami smete i s vrtulníkem a pár lidmi od armády členku komise pro jaderné materiály, potěší, pobaví, ale zároveň přináší otáznu, proč tu vůbec je. Jelikož narace ji vyčleňuje čestné místo v úvodu filmu a zároveň scéna nijak přímo nesouvisí s dějem, hledá cinefil její význam v symbolické rovině. Voda, jakožto živel, který svým prouděním odměřuje a současně zastupuje čas, likviduje armádu, jaderné technologie a tajné politické hry ("geniální" metonymie skrze představitele atomové lobby a vojáků) jako věci v budoucnu nepotřebné a zajisté přežité. Nejasná filmová řeč však působí, že význam scény není zcela zřejmý, odhalí se terpve až po chvilce přemýšlení a zpětném pohledu, což považuje jednotka Subjektiv za kvalitu vlastní pouze hlubokým artovým dílům. Tím však Nukleární katastrofa není, stejně jako každý cinefil není Bordwell a tudíž se může mýlit. Jednotka Subjektiv soudí, že smrt členky oné komise prostě znamená, že scénárista tím chtěl nějak zamotat děj, ale v průběhu psaní zapomněl jak, případně zapomněl, že vůbec chtěl. Tsunami pohlcující vrtulník však přišla mu tak atraktivní, že se jí nehodlal vzdát. Takových míst se ostatně ve filmu nachází přehršel. Ve zbytku filmu jsou hrdinové nuceni zápasit se supermoderním počítačem, který pod vlivem menstruace (jmenuje se Stacy) a záhadného protokolu 13 odmítá vyřešit problém na chladícím zařízení a vlastně odmítá úplně všechno. Jiní hrdinové jsou podrobeni zkoušce běsnících živlů, tzv. ordaelus huricanum. Podobně jako uživatel Pecival jsem se i já tázal, jak spolu dění v elektrárně a hurikán souvisí, ale narozdíl od něj jsem se odpovědi dobral. Kvůli hurikánu se přeci evakuoval celý ostrov a díky tomu si film vystačí s naprostým minimem herců. Vylidněnost ostrova i elektrárny mělo zřejmě filmu dodat depresivní atmosféru a absurdní chování počítače (Spusť chlazení. Nemohu, nedovoluje to protokol 13. Zruš protokol 13. Zrušení protokolu 13 vyžaduje autorizaci. Autorizuj mě. Autorizace vyžaduje identifikaci...) pak vnést do díla duch Zámku a dát hrdinům zakusit kafkovské pocity. Typizace postav podřídila se však nejtupějším schématům - stárnoucí pár odmítající evakuaci, těhotná ženština (samozřejmě ve filmu bude rodit - vlastně v něm nedělá nic jiného) s manželem kdesi (proč ona nebyla evakuována), dva nekompetentní šéfové, operátor reaktoru, operátorka reaktoru, její bývalý, ochranitelská sestra operátorky-šerifka, gáblíkový dělňas-technik a od HALa 9000 obšlehnutý komp. Mělkost jejich charakteru nedovoluje jim řešit otázky existencinální či existencionalistické, jen ty existenční. Mají moc pouze vykřikovat věty pro b-geeky jako: "Tlač - Mám v břiše kamión - Nedovoluje to protokol 13 - Musím zničit virus - Jmenuji se Stacy - Bože můj, to je dítě! - Zachraňujeme prdel armádě - Zadej ten supertajný kód - Houstone, máme problém," a další sofistikované výplody jejich neschopných myslí. Dále rodí děti, klaustrofobik pro obecné blaho vměstná se do uzavřeného prostoru, šéfové řeší dilema zda problémy přiznat-ututlat a občas, z ničeho nic, snad jako scéna pro osvěžení, spadnou na silnici obří kameny, kterým se postava v auťáku vyhne a pak si je jde prohlédnout. NON-(Ale herecké výkony jsou skvělé). Snad by to bylo omluvitelné, kdyby se tento film, podobně jako Radiace útočí, snažil zdiskreditovat jadernou energetiku skrze kritiku, co jde až na dřeň věci. Pokud by tomu tak bylo (asi není), pak by zcela selhal, neboť představa desetiletého dítětě o fungování jaderné elekrárny je skutečnosti o mnoho kilometrů blíže než vize autorů Nukleární katastrofy. Tak schválně, co si usmyslili: 1) elektrárna má 6 zaměstnanců: vrátného, technika, 2 šéfy, 2 operátory, všichni jsou nekompetentní a zjevně přes jejich nízký počet nemají co na práci. 2) Reaktor nemá ochrannou obálku, ani nic podobného. 3) Reaktor je betonové nasvícené kolečko z něhož čouhá pár tyček, prostě pastva pro oči 4) Obsluha elektrárny se za chodu promenáduje 3 m od reaktoru 5) Všechny bezpečnostní prvky jsou řízeny pouze počítačem 6) Při odstranění vody z reaktoru roste jeho výkon 7) Pasivní bezpečnostní prvky neexistují 8) Obsluha se ani při závažných potížích nepokusí odstavit reaktor 9) Havárie prý zahubí miliony lidí 10) Všechen štěpný materiál a produkty štěpení se v případě havárie dostanou do ovzduší 11) Velín je vybaven speciálním displejem, který na sekundu přesně ukazuje čas do selhání (bych rád viděl, co by na takový displej říkaly jihočeské matky) 12) Ačkoliv je elektrárna u moře, má chladící věže 13) Dělňas se po vnějším ozáření jde dekontaminovat, což je zřejmě rituál na vymítání zlého ducha absorbované dávky 14) atd., atd. Navíc se film dík otřesným hercům namísto pro téma potřebné syrovosti vyznačuje spíše atmosférou nedělní barbecue party, na které se trochu nevyvedla organizace a zkyslo na ní pivo. Zkrátka je to srajda taková, že vedle toho další mnou poplivaná jaderná hrůza Radiace útočí působí jako mistrovské dílo s přesahem. Těm, kteří si myslí, že můj komentář je jen pseudointelektuální žvást, omlouvám se větou: "Přestože Nukleární katastrofa nefunguje jako film, pokoukání je to pekelně zábavné - doporučuji."(14.10.2009)

  • Pepinec
    *

    Filmy s námětem globálních katastrof bývají divácky velice vděčné. A podle množství snímků s podobnou tematikou soudím, že jsou velmi zajímavé i pro sponzory, natáčecí společnosti a distributory. Kouzlo takových příběhů tkví v tom, že přibližují možná nebezpečí, která nás mohou postihnout, kterým drtivá většina nezasvěcených nerozumí, a proto tolik lidí děsí. Člověk se bojí toho, o čem nic neví. Anebo toho, co nedokáže prokouknout. No a právě zde narazil štáb Freda Olena Raye. I ten největší nukleární analfabet nemůže spolknout návnady, které jsou nám podávány na udici. Příkladem za všechny nechť je řídící počítač... Na televizní film je to pohádka zabalená do koukatelného hávu (mám na mysli vizuální zpracování), proto ta jedna hvězda. Leč stále je to pohádka zařazená v žánru akční katastrofický sci-fi film, proto ne hvězd více.(4.4.2011)

  • Pecival
    **

    Pár ožralých kámošů, něco piva a Nukleární katastrofa = to nemůže neklapnout. Ultimátně nablblé béčko, které vás mimo obvykle pošahaným scénářem, zaskočí pár sofistikovanýma vychytávkama. Tak hlavně se mi líbila jaderná elektrárna, kde pracovali přesně tři lidi (dva v řídícím středisku a jeden jakýsi vrátný). Vlastně ctyři - ješte se tam mihl vrátný u závory. Dále jsem tak nějak nepochopil jak souvisel ten hurikán a problém v elektrárně, přišlo mi to jako dva zcela nezávyslé děje pláclé do jednoho filmu. K čemu tam byla ta rodící asiatka, když něměla žádný vztah k celému ději, ví asi jenom scénárista. A dalo by se pokračovat- střizlivým vztup zakázán !(12.10.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace