Reklama

Reklama

Projekt Inženýra Prajta

(festivalový název)
  • Sovětský svaz Proejkt inženěra Prajta (více)
všechny plakáty
Krátkometrážní / Drama / Experimentální
Sovětský svaz, 1918, 30 min

Režie:

Lev Kulešov

Obsahy(1)

Projekt inženýra Prajta je filmovým debutem ruského avantgardního filmového experimentátora Lva Kulešova (Neobyčejná dobrodružství pana Westa v zemi Bolševiků, Po zákonu). Preavantgardní Kulešovův film se odehrává ve smyšlené zemi: Leinwand-Amerika. Člověk nového typu, usňový inženýr, zápasí se zrádci starého režimu, olejářským magnátem a jeho svůdnou ženou. Film využívá pokročilé úrovně vyprávění s řadou narativních odboček a paralelních linií. Již zde se projevují zárodky tzv. Kulešovova efektu, techniky střihu s významovým vztahem míst a postav. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (4)

Kass 

všechny recenze uživatele

Kulešovovi bylo v době premiéry filmu pouhých 19 let a v amatérských podmínkách přitom natočil dílo, které se formálně zcela vymykalo tehdejší ruské produkci. Děj je poměrně chaotický, což lze přičíst jak faktu, že se film nedochoval zcela kompletní, tak i skutečnosti, že rychlým střihem a komplikovanou narativní skladbou mladý nadšenec testoval možnosti média. Výsledný produkt a hlavně nadšenec si zaslouží uznání. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Je to Kulešovův první film. Děláno punkově "na koleně" za minimum peněz. Film se dochoval pouze v útržcích. Zápletka je jednoduchá - inženýr Prajt připravuje v elektrárně projekt rozvodové sítě. Někdo se mu to snaží ukrást, následují honičky...Kulešov chtěl herce nového typu, ne jak hrají herci divadelní. Angažuje neherce, ale dává jim určitou pohybovou průpravu. Obsazuje lidi do rolí podle jejich skutečného povolání. Když role dělníka, tak je to dělník od soustruhu. Montáž má naprosto dominantní roli a vše ostatní je podružné. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Na to se dá koukat pouze jako na vývojový filmový relikt. Příběh není moc k pochopení - vzhledem k absenci mezititulků... ()

ybuko 

všechny recenze uživatele

Narozdil od svych montaznich zaku (Vertov, Pudovkin) a jejich pozdejsich del se Kulesov drzi velmi pri zemi, striha film zcela kontinualne, a jede porad v kolejich Griffithovske estetiky celku, polocelku, krizoveho strihu, a prostrihu na dulezite detaily. Na muj vkus trochu nudny film. ()

Reklama

Reklama