Reklama

Reklama

Krásky a tajemství – tak přece začínají všechny filmy noir. Dánský sebereflexivní thriller. Základem postmoderního a sebereflexivního thrilleru dánského režiséra Oleho Bornedala je otázka, jaké jsou osudy postav mimo to, co nám z nich film ukáže, a jak si k figurám automaticky dosazujeme příběhy na základě diváckých či čtenářských zkušeností.
Během dopravní nehody potká forenzní fotograf Jonas tajuplnou Julii. Když ji posléze navštíví v nemocnici a je jejími příbuznými považovaný za jejího přítele Sebastiana, začne se propadat do víru lží a fikcí, který sám přiživuje. Jelikož o Sebastianovi nic neví a dívka trpí ztrátou paměti a následkem šoku i dočasnou ztrátou zraku, vezme na sebe Jonas identitu, kterou si sám vymodeluje na základě svých nenaplněných snů. Paralelní fiktivní život se pro něho stává únikem před každodenní prací, usedlým rodinným životem i porouchaným autem. Jenže Sebastianova realita je zásadně odlišná od toho, co si Jonas vybájil, a začne ho záhy dohánět.
Důmyslný scénář reflektuje principy noirových krimi příběhů. Ty také ve svém základu často stojí na vypravěči, jenž svému okolí a druhým postavám přiřazuje domnělé příběhy, které jsou postupně konfrontovány s realitou.
Scenárista a režisér Ole Bornedal snímkem Pouze další love story potvrdil své kvality jednoho z nejoriginálnějších tvůrců současnosti, kteří ve svých filmech reflektují a dekonstruují narativní principy klasických žánrů. Mezinárodně na sebe upozornil již v roce 1994 filmem Noční hlídač, který o tři roky později přepracoval pro americký trh do filmu Hlídač mrtvých. Z jeho dalších snímků získal nadšené ohlasy především moderní morytát Zbav nás od zlého z roku 2009. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (114)

Topco 

všechny recenze uživatele

„Krásna, tajuplná žena. Nezačínajú tak snáď všetky filmy noir?“ pýta sa jedna z vedľajších postáv. Áno, v tejto modernej dánskej variácii na film noir je tých čiernych komponentov dosť: nelineárny dej, komentár hlavnej postavy (cynické intro nemôže nepripomenúť Sunset Blvd.), typický noirový antihrdina (utekajúci od tepla domova... k nejakému vzrušeniu) a zápletka s amnéziou a ukradnutou/zamenenou identitou. Festivalový noirík. ()

messi@h odpad!

všechny recenze uživatele

Pan režisér si hraje na artového umělce, takže je místy nesrozumitelné, co se na plátně odehrává - hlavně že je spousta míst podložená klasickou hudbou. Vychytávka s prolínáním dvou dějů (jeden většinou představuje vzpomínky, druhý současnost) není špatný, ale když se ve filmu opakuje asi po sedmé, působí už únavně. Film obsahuje i naprosté nesmysly (slepá žena pošle svého přítele pryč, a zústane doma dobrovolně sama s naprosto neznámým a podivným člověkem; zraněná leží na jednotce intenzivní péče do půl těla nahá a kolem ní pobíhá celá její rozvětvená rodina, sestry, pacienti chodí okolo chodbou...). Na malý moment zhruba uprostřed filmu se zdálo, že se z toho vyklube zajímavý thriller, ale následuje zklamání. Že si nějaký film hraje na umělecký a artový, to ještě nic nevypovídá o jeho kvalitě. Mám ale pocit, že spoustu zdejších uživatelů na to režisér nachytal. ()

Reklama

tnp101 

všechny recenze uživatele

Místy velice intenzivní, temné, často skoro až noirové, thrillerové drama s vynikajícími herci v čele s představitelem hlavní role Andersem W. Berthhelsenem o jedné radikální změně života a nevratném přijetí cizí osobnosti. Už jen základní nástin příběhu je velice zajímavý a tvůrci si s jeho realizací docela vyhráli. Navíc se na to strašně dobře kouká. Vizuál společně s podobně laděným hudebním doprovodem z filmu dělají tak trochu jinou podívanou a já jsem nakonec více než spokojen. RECENZE ČESKÉHO BLU-RAY: Film je bezpochyby povedený. Je tomu tak i v případě disku, kterým jej „Blu-ray edice“ v rámci levných vysokodefiničních titulů prezentuje? Klasicky nás po spuštění čekají trailery, tentokrát na „Tunelové krysy“ a „Nebezpečná rychlost“ (ne, není to ta s Keanu Reevesem). Poté na nás vyskočí klasicky jednoduchá hlavní nabídka a jen tak okrajově mě příjemně překvapila změna velikosti (zmenšení) českých titulků u filmu, snad to tak již zůstane nastálo. Obraz v 1080i (50 fps) je prezentován v poměru stran 2,35:1. Ten se opravdu povedl a často vyloženě překvapí. Ostrost je prvotřídní a co je vůbec nejlepší, jsou detaily obličejů. Pokud se jedná o blízký záběr, není problém rozeznat každou nepatrnou maličkost. Zrna je minimum, více akorát v několika „flashbacích“, kde se v plné kráse projeví komprese. Všude jinde jsem na ní v na první pohled viditelném stádiu však nenarazil, i když pokud budete chtít, najdete jí vcelku snadno. Barvy nedisponují nejbohatší paletou. Vše je podáno za občasného použití filtrů a vysokého kontrastu. Pravdu zůstává, že i proti těm v rámci technické stránky nic nemám a pozadu se nedrží ani černá. Pokud by tedy nebylo té komprese, které si však okamžitě všimnete jen ve zlomku stopáže, šlo by o přepis, který by bez problému a na vysoké úrovni obstál i na „drahých“ discích. Původní dánský zvuk je tradičně zastoupen formou DD 5.1 a v rámci možností formátu nezní vůbec špatně. Stopa umí agresivně zadunět, být prostorová (hlavně hudba a většinou tišší, ale docela efektivní vykreslení atmosféry) za doprovodu hlasitých, výhradně zcela čistých dialogů. Zážitek z HD stopy by byl nejspíš výrazně silnější, i v této podobě ale poslouží bez problémů. Česká zvuková stopa zní tentokrát velice slušně po zvukové i hlasové stránce. Pokud upřednostňujete dabing, o nic výrazného při jejím zvolení nepřijdete. Jen pro doplnění se o lokalizovanou mluvenou verzi postaralo „AV Studio Praha“. Jako obvykle jsme u konce. Bonusy se na disku samozřejmě nenachází. Za svou cenu mohu titul doporučit. Kvalitní je jak film, tak disk (v rámci své cenové kategorie) a obraz mimochodem prozatím jeden z nejlepších v edici. V rámci „Blu-ray edice“ uděluji 80% a v porovnání se vším na českém Blu-ray trhu 40%. ()

lenuse 

všechny recenze uživatele

Před časem mi kamarádka řekla, že o prázdninách viděla v Dánsku tenhle film s Nikolajem Lie Kaasem a že on je děsně sexy. Teď, když jsem po roce ten thriller také viděla, začínám mít strach, aby nenaletěla nějakému psychopatovi. Nikolaj Lie Kaas je sice můj oblíbený herec, ale v tomhle filmu jsem na něm opravdu nic přitažlivého nenašla. Jinak docela slušný thriller, jen ten konec byl trochu nelogický a zbytečný. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Menu - Výborný vyprávěcí gulášek a skvěle namíchaný žánrový koktejl. Pohodlně jsem se usadil a vychutnal si každé jednotlivé sousto. Ole Bornedal jako šéfkuchař, pokrm předložili s bravurou vrchní Berthelsen, servírka Fichová a číšník Lie Kaas, ostatní personál se také choval velmi slušně a vlastně nic nenarušovalo příjemnou atmosféru konzumace této temné a jemně úchylné specialitky, k tomu ještě to severské osvětlení a mrazivá atmosféra a já odcházel naprosto spokojen. ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama