Reklama

Reklama

Nelidská

(festivalový název)
  • Francie L'Inhumaine (více)
Trailer

Obsahy(1)

Claire Lescotová (Georgette Leblanc) je zpěvačkou a bydlí ve velkém paláci, kam se ji chodí dvořit mladí muži. Jedním z nich je také Einar Norsen (Jaque Catelain), který Claire vyzná náklonnost a ta ho odmítne. Einar ji uvědomí, že pokud o něj nemá zájem, není pro něj na Zemi místo. A stane se tak, kdy Einar spáchá sebevraždu sjezdem auta ze srázu. Lescotová se zprávu dozvídá a je na cestě do márnice, kde musí Einara identifikovat. Co když ale muž v márnici není Einar? (Azurose)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (8)

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

Nelidská je vpravdě neuvěřitelný snímek, kdy pozorujeme orgie režiséra, který dostal obrovské množství peněz, aby si mohl hrát, ale musel přetrpět podmínku sponzora obsadit ženu, která se nehodí před kameru a neumí před ní vystupovat. A tak tu máme nádherné exotické scény s dechberoucími záběry, poměrně zajímavý sci-fi příběh, a pak je tu Georgette Leblanc, která zcela nechtěně úplně dokonale dubluje Glorii Swanson v jejím výkonu v Sunset Boulevard, kdy jako stárnoucí herečka používá techniky, které jsou již dávno passé. Její jediný výraz ostře kontrastuje s tím, co se děje na scéně, přesto představuje triumf někoho, kdo to prostě dokázal. A to je z určitého úhlu pohledu vlastně obdivuhodné. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Avantgarda vyšitá z kubizmu a futurizmu. Neodškriepiteľne je tu vykrádaný aj nemecký expresionizmus. Baví to sledovať hlavne v prvej polovici keď sme na večierku. Stará parádnica Leblanc je veľmi podarený výber do roly paničky, ktorá si o sebe myslí veľa. Nepochopiteľný je dav ctiteľov a medzi nimi istý mladík, ktorého neskorší krok, pokus o samovraždu, je málo stráviteľný. Druhá polovica plná nekončiacej melodrámy a v závere laboratórných hókus-pokusov ma už absolútne nebavila a bola akoby nasilu prilepená k dovtedy videnému. Priemerný dojem zachraňuje výborne padnúci hudobný motív. ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Poměrně neznámý němý snímek Nelidská mě překvapil svoji experimentální odvahou. Jakkoli ho můžeme řadit někam k tradici francouzského impresionismu, ve skutečnosti jde o syntézu různých avantgardních proudů, které jsou přítomné ve všem od dekorací až po způsoby snímání. L'Herbier si se svým filmem opravdu vyhrál - na film daného období používá poměrně hodně střihů (několikrát dokonce evokuje stíračky). Samotné záběry jsou často zůženy nějakým diegetickým průhledem (skrze okno apod.), a dokonce i slavné impresionistické snímání přes poloprůsvitné materiály zde má vyšší opodstatnění (úvodní odkrytí záclony, která nám otevře scénu a následně zase spadne evokuje rozkrytí divadelní opony). Titulky v obraze jsou často chytře zakomponovány přímo do scény a připomínají tak komiksové "myšlenkové bubliny". Z celku je patrné okouzlení exotikou (vystoupení černošských tanečníků dává vzpomenout na podobné opojení v dílech poetistů) a technickými možnostmi modernismu (kromě futuristického designu bych alespoň vypíchl vynález "obrácené televize", která dává možnost nahlížet do pokojů jiných lidí). A konečně brilantní montáž reakcí v divadle a především strhující rapidmontáž v závěrečné laboratorní scéně upomíná k filmové (zejm. ruské) avantgardě. Po dějové stránce není Nelidská nejsoudržnější film (děj je v podstatě vyvrcholen ve dvou třetinách, kdy dojde k zásadnímu odhalení, aby se rozjel nanovo s jinou zápletkou), ale jeho podnětnost spočívá v něčem jiném. Základní podstatou všech avantgard je, že je nezajímá skutečnost, ale preferují vytvoření nové, ne-přirozené reality. To je zde přítomno ve všech aspektech vyprávění (fikční svět jen částečně podobný našemu, sci-fi motivy, deformace reality skrze záběrování, kamerové triky, víceexpozice a tak dále a tak dále). ()

faana21 

všechny recenze uživatele

Pro milovníky futurismu a kubismu v němém filmu a pro milovníky experimentálního filmu. Děj je přespříliš utahaný a postupem času čím dál víc hloupější. Po cca 45 minutách jsem nastavil rychlost promítání na dvojnásobnou. Vizuálně mi na mnoha místech film připomínal uměleckou masturbaci. Chválu ode mě však sklidí obě zvukové stopy na remasterovaném dvd. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

(soubor nespojitých poznámek k formálnímu zpracování filmů francouzského impresionismu) nesmírně působivá architektura - křivolaká futuristická obydlí / syté, velice výrazné barevné filtry (modrá, žlutá, rudá) / netradiční interiérové stavby - zahrada uvnitř domu, exotické a nezařaditelné / plastické a zároveň symetricky komponované záběry při důkladném snímání interiéru domu slavné umělkyně / rozostření při doznívání záběru připomíná zamlžení objektivu / dvojexpozice cest snímaných subjektivní kamerou řidiče automobilu - mladý opozdilec cestuje za umělkyní na její opulentní banket s fakíry a artisty / barvy se mění podle nálady, nikoliv podle vysledovatelného racionálního záměru / postava líčena mezititulkem jako "milovník techniky a sportu" (futuristické) / herecký projev Claire - trvalý přezíravý úšklebek / titulek "něco" se obměňuje v mnoha vyvedeních, dostává jiskřivé obrysy, vstupuje do obrazů vedle postav, do víceexpozic městských částí, jde o otázku, kterou si klade hrdinka Claire / jiná vizáž herce známého z Eldoráda díky střídmějšímu líčení, napomádované vlasy sčesané dozadu - mužnější vzezření, než v předchozím filmu / s výjimkou surrealismu lze Nelidskou vřadit snad pod všechny skupiny dobové avantgardy (kubismus, expresionismus, impresionismus, futurismus) / vhled do prostředí nejvyšší smetánky a jejích "rituálů" i zvyklostí, marnivosti a pýchy / rudé mezititulky na černém pozadí působí jako neonové reklamní poutače / dekorace v luxusní vile připomínají obří rostlinné listy - téměř až nepozemská exotika / příběh velmi nepodobný tradičním šestákovým zápletkám / syžet nehomogenní / vyprávění zjevně druhořadé po výtvarné stránce pohyblivých obrazů / rozostřování a expresionistické svícení - krajní emoce / detaily na rozostřený smyčec vibrující na strunách nástroje (emoce zamilovaného muže, kterého odmítá žena a cynicky mu posílá nůž, "aby se obstaral" poté, co jí vyhrožuje sebevraždou) / jednoduché geometrické tvary zdobí bránu do domu Claire a s vnitřkem si nezadá ani královský dvůr / tvář muže snímaná z různých úhlů se prolíná v jediném záběru díky dvojexpozici - rozčílený odjíždí autem - ohromující střihové tempo - končí autonehodou a pádem se srázu do řeky / sluhové Claire v uniformách a škaredých uniformních maskách / nehoda muže blíže rozkrývána pomocí flashbacků - svědkyně popisuje událost Claire - a z nových obrazů se zdá, jako kdyby nehodu způsobil úmyslně / střihové tempo se přizpůsobuje náladě scén / úchvatná "tubuistická" laboratoř domněle zemřelého inženýra, kam Claire přichází identifikovat tělo (vklad Fernanda Legéra) / svižné švenky / Claire se zjevují různorodé podobizny muže / sní o mrtvole, která vstává a hledí na ni / mladík je živ a chlubí se Claire svými nebezpečnými vynálezy - opojení technikou / vědec jako moderní kouzelník / na cestě navštívit mladého inženýra podruhé snímáno okolí cesty, po které kráčí Claire - ve velmi rychlé horizontální jízdě jsou snímány mosty, nádraží, kouřící komíny - imprese denního snění Claire / představení vynálezu přenášejícího zvuk a obraz na dálku rádiovými vlnami, popření prostoru / dále představení vynálezu k oživování mrtvých / na každém přístroji varovný nápis "nebezpečí smrti!" / milence sleduje žárlivý muž - v děsivém výjevu lze rozeznat jen černou siluetu muže a bílé štěrbinky očí, v nichž se odráží světlo / žárlivec zabíjí Claire a zamilovaný vědec se ji rozhoduje oživit... () (méně) (více)

Galerie (7)

Zajímavosti (1)

  • U zrodu filmu stála herečka Georgette Leblancová, jež v létě 1923 oslovila režiséra L’Herbiera s námětem na film, který by zaplatil významný newyorský finančník, když ona dostane hlavní roli. L’Herbier váhal, protože Leblancová pro něj nebyla dostatečně fotogenická, ale nakonec ho přesvědčila umělecká výzva propojení několika estetických tendencí. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama