Režie:
Sherry HormannScénář:
Sherry HormannKamera:
Ken KelschHudba:
Martin TodsharowHrají:
Liya Kebede, Sally Hawkins, Meera Syal, Lucrezia Phantazia, Craig Parkinson, Timothy Spall, Prashant Prabhakar, Anthony Mackie, Tim Seyfi, Teresa Churcher (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Film Květ pouště vznikl podle stejnojmenné autobiografické knihy autorky Waris Dirie, která vyrůstala do svých třinácti let v Somálsku a po útěku do Londýna se stala jednou z nejznámějších světových topmodelek. Když se kniha v roce 1998 objevila na pultech knihkupectví, svět byl šokován. Bývalá modelka vypráví dechberoucí životní příběh, v němž popisuje svou neuvěřitelnou cestu od kočovného života v somálské poušti na nejznámější světová přehlídková mola. Byl to sen a noční můra zároveň. V New Yorku, na vrcholu své kariéry, poprvé v rozhovoru otevřeně promluvila o problému ženské obřízky, kterou sama vytrpěla, když jí bylo teprve 5 let. Krátce po rozhovoru se rozhodla, že skončí s kariérou modelky a zasvětí život boji proti tomuto starobylému rituálu. Od roku 1997 je Velvyslankyní UNFPA (United Nations Population Fund) pro odstranění problému ženské obřízky ve světě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (311)
Pojem Americký sen je všeobecne známy. Pojem Somálsky sen dáva do obehu kniha a film Púštny kvet. Ukazuje zázračný vzostup mladého dievčaťa od pastierky kôz niekde v somálskej pustatine až ku kariére svetovej top modelky. Súčasne približuje divákom barbarské praktiky ženskej obriezky. Životopisné filmy majú štandardnú schému, takže aj Púštny kvet prekvapuje iba tou obriezkou a pôvabom Liyi Kebede. Páčila sa mi aj celá pasáž jej prvých kontaktov so životom mimo veľvyslanectva v Londýne. Problém knihy aj filmu už identifikoval gudaulin. Európanov i Američanov príbeh zaujme i dojme, ale potom si uvedomia, že v tom veľa nenarobia. Toľko upratovačiek a modeliek nepotrebuje žiadna krajina. Mnohé majú dosť vlastných starostí s "neprispôsobivými", ktorí sa do upratovania nehrnú a na modeling nehodia. A do krajín, kde by bolo potrebné šíriť protiobriezkovú osvetu sa film ani kniha nedostane. ()
Nesdílím nadšené přijetí snímku, které je ovlivněné jednak nesporným půvabem Liyi Kebede, jednak sentimentálním příběhem o tom, jak chudičká dívčina z dalekého Somálska ke štěstí přišla. Film podle mě nemá hloubku a snahu podívat se na problém chudoby Třetího světa a ženské obřízky komplexně. Nechá diváka, aby by se šokoval kontrastem života v suchem zasažené oblasti Afriky a konzumního obžerství Londýna, stejně jako strádáním dívky nucené v dětském věku podstoupit ženskou obřízku. Jenže je to celé zředěné faktem, že vzestup hrdinky umožní reklamní a oděvní průmysl, které jsou samy o sobě symbolem konzumu. Samozřejmě, že takový vzestup je umožněný jenom několika málo vyvoleným, a zatímco filmový divák je ukonejšený tím happyendem, osudy milionů jiných holek, které nemají potřebnou vizáž, to nijak nezmění. A to už vůbec nemluvím o problému ženské obřízky, protože film nemá šanci ovlivnit veřejné mínění v zemích, kde se provádí. Nějaký hlubší pohled do problému chybí, nějaké větší drama nebo dilemata ten film neřeší. Na uvedených problémech jen parazituje a považuju ho za takový kýč svého druhu. Celkový dojem: 35 %. ()
Modeling mám sťažka u prdele a myslím, že nie som nejaké necitlivé hovado, ale v podstate mi je jedno aj téma ženskej obriezky na čiernom kontinente. Nech si tam chlapci a dievčatá obrezávajú podľa svojej chuti, čo len chcú. Nech nosia disky o veľkosti polievkového taniera v spodnej pere a uchu, keď sa im to vidí praktické, tak aj ich 30 kovových obručí na krku a závažia na guliach sú mi jedno. Takže suma sumárum, tento film ma spracovávanou témou ani nemal šancu osloviť. Proste úplne mimo môj okruh - to sa občas stáva... ()
Film, ktorý je kvalitný nie použitými filmovými prostriedkami, ale výpovednou hodnotou. Dozvedel som sa niečo o ťažkom živote somálskych žien a všeobecne moslimských žien na africkom kontinente. Spracovanie je niekde medzi kinom a televíziou, výprava aj napriek africkým exteriérom neponúka žiadne krásne perspektívne zábery ani veľkolepé zábery na zúbožený stav Mogadisha. Príbeh ide lineárne dopredu a nepripraví žiadne prekvapenie. Takže solídny priemer a odporúčam iba kvôli tej výpovednej hodnote. ()
Dokážu si představit, že kniha je velmi dobrá a zajímavá. Ale filmová adaptace se moc nepodařila. Nic moc herecké výkony a na zajímavosti dodala filmu až poslední čtvrtina, zhruba od chvíle, kdy vzpomíná na den, který jí změnil život. Jinak to byla obyčejnost o peripetiích imigrantky a ještě k tomu spousta kýče, např. když nastoupí do letadla a v dalším záběru vidíme letadlo vysoko na nebi, kamera sjede níž a tam se vzhůru dívá malý bratříček (brrr!!!) Je to škoda, protože námět tu byl velmi silný. ()
Galerie (26)
Zajímavosti (4)
- V roce 1995 natočila BBC s Waris Dirie dokumentární film Nomádka v New Yorku. (Lucas87)
- Kniha Waris Dirie KVĚT POUŠTĚ (DESERT FLOWER), která zachycuje její neuvěřitelnou pouť od africké kočovné dívky po mezinárodní topmodelku, se stala světovým bestsellerem s více než 11 milióny prodanými kusy. [Cinemart] (POMO)
- Skutečná Waris Dirie hrála vedlejší roli v „bondovce“ Dech života (1987). (Lucas87)
Reklama