poster

Temný dům

  • Polsko

    Dom zly

  • slovenský

    Zlý dom

    (festivalový název)
  • anglický

    Dark House, The

  • český

    Dům hrůzy

    (festivalový název)

Drama / Thriller / Krimi

Polsko, 2009, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Jordan
    ****

    prívlastok "poľské fargo" je celkom výstižný.(24.6.2010)

  • POMO
    *****

    Toto v Hollywoode nepoznajú… :) a ani v Cannes by to zrejme nepochopili. Majstrovsky napísaný i sfilmovaný, extrémne kritický obraz spoločenského morálneho bahna v dobe komunistického mind-fuckingu. Od absurdného humoru, pri ktorom ostáva rozum stáť, az po absolútne znechutenie – aspoň pre diváka, ktorý pochádza z východného bloku a vie, že to všetko bola kedysi realita. Strohý televízny vizuál a psychologická komornosť látky evokujú divadelné rysy, ktoré režisér brilantne pretransformováva v sofistikovanú filmovú skladačku s dvoma rovinami rozprávania, a tie necháva v závere vyústiť v až karikaturisticky alarmujúce resumé. Áno, vážne dávam plné hodnotenie polskému, televízne vyzerajúcemu filmu plnému bezcharakterných, od začiatku do konca ožratých postáv. Režisér po nás ani nechce súcit s hlavnou postavou. Miesto toho všetko prevalcuje čiernym mrakom spoločenského hnusu a ešte ním nechá splodiť nový život. Masaker!(10.8.2010)

  • dr.horrible

    Poznámka: Nevydarená projekecia. Priebežné štyri hviezdy (pozrieť znovu)(24.10.2013)

  • Exkvizitor
    *****

    Pominu-li silnou tradici polského "kina morálního neklidu", zdá se mi, že zde nalézám zejména významnou inspiraci některými ruskými uměleckými díly kritizujícími společenské poměry. Počínaje - z hlediska tématu - literárními velikány 19. století, kupříkladu A. P. Čechovem a jeho povídkami jako Pavilon č. 6 (viz. také vynikající česká filmová adaptace pod jménem Archa bláznů) či Švédská zápalka (i v níž přijíždí policejní jednotka vyšetřovat zločin na odlehlý statek, kde místo vyšetřování chlastají vodku), až - zhlediska tématu i zpracování - k moderním filmovým dílům lidí jako Tarkovskij (symbolismus, rozklad jako téma a statické záběry postavené na vnitrozáběrové režii ve Stalkerovi), Zvjagincev (Návrat) a nejsilněji snad v poslední době Balabanov a jeho Gruz 200 - což je film Temnému domu podobný v mnoha ohledech: Děj zasazen do poměrů reálného socialismu 80. let 20. století naturalisticky zobrazuje všeobecně panující beznaděj, pokrytectví, zvůli, kariérismus, zvrácenost, násilí, sex a chlast. Inspirační zdroje, když už jsem u nich, se však jistě dají hledat i mimo Rusko - kupříkladu v některých násilím prodchnutých filmech bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo) nebo v nedávném dánském Ukrutně šťastni (v poměrech malého městečka všichni lžou, smilní, vraždí a kradou, všichni o všech všechno vědí, ale nikdo nic neřekne). - P.S. Diskuse s režisérem po filmu odhalila, že Temný dům oplývá náboženskými symboly (které mé necvičené oko ateisty-ignoranta neobjevilo). Konec filmu, včetně skvělého posledního celkového záběru z jeřábu prý symbolizuje oltářní triptych: Život, smrt, (znovu)zrození.(27.3.2010)

  • sochoking
    *****

    Masaker!(21.12.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace