Režie:
John M. StahlScénář:
Jo SwerlingKamera:
Leon ShamroyHudba:
Alfred NewmanHrají:
Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price, Ray Collins, Gene Lockhart, Darryl Hickman, Reed Hadley, Chill Wills, Mae Marsh, Grant Mitchell (více)Obsahy(1)
Půvabná Ellen Berentová a úspěšný spisovatel Richard Harland se náhodou potkají při cestě vlakem, kde si Ellen právě čte jeho novou knihu. Jejich vzájemné sympatie přerostou v milostný románek, k překvapení všech se brzy také vezmou. Po svatbě se Richard snaží pečlivě rozdělovat svůj čas mezi psaní románů, manželku a postiženého bratra, ale Ellen je čím dál víc zatrpklejší. Nejspíše proto, že poprvé v životě ucítila obrovskou vnitřní potřebu vlastnit milovaného člověka. Všichni lidé kolem Richarda se tak najednou stávají jejími úhlavními nepřáteli, protože ji okrádají o manželův čas... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (73)
Reziser John M. Stahl /Stary Heidelberk, Foxes of Harrow 1947/ natocil film noir, ale nie tentokrat detektivku, ako je tomu v noire dobrym zvykom, ale vlastne spolocensku konzervacku o mylostnom vztahu jeho k nej a jej k nemu. Dej plynie pomaly, a ked myslim pomaly, tak hodne pomaly, ale tempo rozhodne nie je ospale. Vyborne je zobrazene premena idylickej selanky na nocnu moru s pomaly az hororovou atmosferou. Herci ako Gene Tierney /ve Viru 1949, Laura 1944/ slapu vyborne, a hlavne tato herecka bola vskutku skvela, dalej dobre hrali aj Cornell Wilde /Vysoko V Horach 1941, The Naked Prey 1966/, Jeanne Crain /Muz bez hvezdy 1955/ a videl som tuna aj hororovu legendu Vincenta Price -a /Pit and the Pendulum 1961, Maska Rude Smrti 1964 a Dum Voskovych figurin 1953/. Vacsina noir filmov je cierno -bielych, ale tento je farebny, naposledy sa mi to stalo u noiru Niagara Falls myslim. 82 % ()
Ja by som aj povedal, že vo svojej podstate je príbeh do jednoduchý, no keďže ide o '45 rok, tak asi nič ako tento snímok originálnejšie byť nemôže. Závisť. Smrteľný hriech, ktorému Fincher venoval jednu vraždu, Stahl celý film a ten tiež nemá ďaleko k dokonalosti. Najmä z pohľadu transformácie od nevinnej žiarlivosti až k nemilosrdným zločinom, čomu pomohli najmä herci. Jediné čo by som vytkol, by bol asi záverečný súdny proces, alebo skôr jeho právnický priebeh. Len dva, či tri dialógy dávajú najavo starší rok filmu a ostatné veci ako napríklad kamera, réžia, ... tiež vyžarujú jeho brilantnú modernú sviežosť. Farebné prerobenie bolo veľmi príjemným spestrením. 80%. ()
Gene Tierneyová se už Premingerovou Laurou zařadila po bok nejpozoruhodnějších femme fatale - Lauren Bacall a Rity Hayworth - a Smrtelným hříchem svoji pozici jen posiluje. Stahlova psycho(pato)logická studie je z žánrového hlediska zajímavým filmem. Je to jeden z mála barevných pokusů o film-noir a tomuto zařazení odpovídá spíš vnitřně, než vnějšně. Nedočkáme se hry světel a stínů, všudypřítomné umělé mlhy, nezvyklých úhlů kamery ani extrémního počasí. Chybí i nadsazená rétorika hlavních hrdinů. Co ale zůstává je osudová přitažlivost mezi ústředním párem, femme fatale, která je ochotná pro svůj cíl obětovat kohokoli (všimli jste si někdy mimochodem, jak za ženskými hrdinkami filmů noir někdo neustále zvedá praporek s nápisem "Freud"?), a také fakt, že je celý příběh vyprávěn retrospektivně. I když v tomto ohledu bych řekl, že by lepší (a poněkud logičtější) variantou bylo, kdyby byl závěrečný soud rámcem vyprávění, spíše než tlachání dvou nedůležitých vedlejších postav na verandě chaty. Film by si to mohl dovolit, protože hraje stejně celou dobu s otevřenými kartami. A to je ostatně pro noir také netypické - většina zápletek žánru se točí okolo detektivního pátrání, jehož esencí je závěrečné překvapivé odhalení. Ať se Leave her to Heaven od konvencí odklání v tom či onom ohledu, v každém případě jde o parádní film. ()
Spočiatku nevinne pôsobiaca dráma, ktorá sa smerom ku koncu pekne rozbehne. Oceňujem, že vo farbe, pretože veľa záberov, hlavne na jazere, je fakt pekných. Škoda akurát, že prvá polovica je nezaujímavá, má veľmi pomalé tempo a začne príliš skoro nudiť. Sledovať hodinu zoznámovanie postáv a hodinu romantickej idylky, to nie je pre chlapa. A dostávam sa k tomu, že film je určený viac pre nežnejšie pohlavie, ktoré si užive romantiku v lone krásnej prírody, platonické dvorenia a tak podobne. Pre mňa sa začal film až tesne pred prvou "vraždou", čo je trochu neskoro. Až odvtedy sa začal príbeh postupne posúvať vpred. A záver je akoby z iného filmu - súdna dráma, v ktorej sa prokurátor čoraz apelujúcejšie snaží pýtať svedkov, či milujú toho alebo toho. Ja som bol v tom, že na súde sa riešia dôkazy a nie kto koho a ako miluje, resp. že by na tomto stála obžaloba. Herci sú fajn, Wildovi nejen chlap musí závidieť, aké dve krásne herečky mal pri sebe. Oživuje to aj Price-a v jednej z vedľajších postáv, ktorého som tak mladého, ešte k tomu bez jeho typických fúzikov, doposiaľ nevidel. ()
Klasickému hollywoodskému období příliš neholduji, ani mu moc nerozumím, možná nedokážu ocenit všechny kvality, který tento kousek (a ostatní) přináší, raději to tedy přenechám jiným, zainteresovaným. Technicky brilantní snímek, kterému vévodí herecký výkon Gene Tierney (Ellen Berent-Harland), postava Ellen během filmu prošla obrovským psychologickým vývojem, s otevřenými ústy jsem sledoval, s jakou lehkostí a bravurou tuto roli Gene Tierney zvládla. Dle mého poněkud slabší první polovinu přesvědčivě drtí část druhá, která vrcholí soudním procesem s totálním "freakem" a bývalým snoubencem Ellen (co střet zájmů?) Russellem Quintonem (excelentní Vincent Price). Celkově za silnější 4*. ()
Galerie (32)
Photo © Twentieth Century-Fox
Zajímavosti (6)
- Při natáčení scény v jezeře byla voda tak studená, že kvůli tomu dostal herec Darryl Hickman zápal plic. (ČSFD)
- Do úlohy Ruth (Jeanne Crain) bola zvažovaná Faye Marlowe. (Michal74)
- Do úloh Ellen (Gene Tierney) a Ruth (Jeanne Crain) sa spočiatku uvažovalo s Tallulah Bankhead a Idou Lupino. (Michal74)
Reklama