Obsahy(1)
National Geographic nás po několikáté zavede do nebezpečných končin tohoto světa. Restrepo nespustí oči z amerických vojáků v afghánském údolí Korangal, ve kterém hlavní tvůrci filmu strávili rok svého života. Film amerického žurnalisty Sebastiana Jungera a britského fotografa Tima Hetheringtona získal cenu poroty za Nejlepší dokumentární film v Sundance. (SydneyB)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Obdivujem odvahu a odhodlanie Sebastiana Jungera a Tima Hetheringtona (05. 12. 1970 – 20. 04. 2011) stráviť viac než rok života v jednej z najnebezpečnejších oblastí Afganistanu - Korangal a klobúk dole pred všetkými zúčastnenými. RESTREPO je vojnový dokument, ktorý Vám nepodsúva žiadny názor, ale každý divák si vytvorí svoj vlastný. Strašne mi však vadil pokrytecký pohľad filmárov na Američanov. Myslím, že neukazovali všetky veci, ktoré sa v Korangale udiali v pravom svetle skôr išlo o polopravdy a vykreslenie situácie v zmysle dobrí amíci vs. blbí domorodci. ()
Viděl jsem bohužel pouze kratší verzi vyrobenou pro Českou televizi a navíc s opravdu hodně mizerným dabingem, ale snažil jsem se od toho při hodnocení oprostit a nehodnotit to, za co tvůrci nemohou. Nicméně i tak musím konstatovat, že se mi to nelíbilo. Vadil mi uměle vytvářený patos, záběry z boje působily lehce amatérským dojmem a dokument toho zase tolik převratného o válce v Afghánistánu neodhalil. Z rozhovorů s vojáky jsem nabyl dojmu, že snad ani nevěděli, že jdou do války… Jinak po zhlédnutí Restrepa se už ani nedivím, že Američané v poslední době neválčí moc úspěšně. Kluci, co ve škole asi zrovna dvakrát nevynikali, si jedou na výlet zastřílet a třeba i někoho zabít – když vezmeme v úvahu odhodlání a motivaci nepřítele, možná to není to pravé ořechové. ()
Skvělý dokument "Made in action," který měl jediný záporný bod. Zhlédla jsem Restrepo na České televizi, která pro mě nepochopitelným způsobem zcela v klidu vystříhala polovinu dokumentu a divákům tak nabídla neúplný snímek, který tímto "brutálním" zásahem do stopáže utrpěl opravdu velké ztráty. Postrádal onu maximální působivost, efektivnost a vůbec celkové vyznění, které zcela jistě plná stopáž obsahuje. Zejména pro typ dokumentu, jakým Restrepo je, je pochybně (r)o(z)sekaná verze velmi neprofesionální. A zvláště od ČT bych něco takového vůbec nečekala. Ovšem i to, co jsem měla možnost vidět, mi postačilo k silným dojmům. ()
Film Restrepo ukazuje z první ruky, jak to vloni vypadalo v Afghánistánu. Neobyčejný dokument o odvaze, životě a smrti pod palbou zachytily kamery novinářů i samotných vojáků. Poklidnou komunikaci s domorodci a rozdávání sladkostí na začátku ale rychle střídá trauma. Střety s bojovnými Talibanci předčí jakoukoliv střílečku na počítači. Opravdový je pocit ohrožení i tragické důsledky. Kromě mrtvých vojáků a civilistů to znamená také citové a psychické vyčerpání těch, co přežili. Není to nic tak neosobního jako přímý přenos války v Zálivu na začátku 90. let. Kameraman je totiž vždycky pod palbou. ()
Vedle dánského Armadilla přichází americké Restrepo z dílny National Geographic, které je jiné - nezabývá se tolik děním před odjezdem na misi a neobsahuje ani příliš záběrů "všedního" dění na základně, ale v podstatě ihned nás vrhne do bojového nasazení v údolí Korangal a zaměřuje se zejména na bezprostřední záběry z přestřelek a jednotlivých akcí. Celý film jsem vnímal jako výpověď vojáků o svém ročním působení v jedné z nejnebezpečnějších oblasti Afghánistánu - záběry z mise jsou doplněny jejich komentáři po návratu domů a celé je to spíše o přenesení rozporuplných emocí a nálady než o nějakém faktografickém zasazení do kontextu dění v Afghánistánu. Nesmyslnost celého jejich působení v této lokalitě je umocněna závěrečnými titulky informujícími o opuštění údolí Korangal americkou armádou v roce 2010 - nabízí se tedy neodbytná otázka: tak k čemu to všechno?!? ()
Galerie (7)
Photo © National Geographic Entertainment
Zajímavosti (5)
- Od roku 2007 připravovali film dva autoři - Sebastian Junger a Tim Hetherington. Jeden si v boji zlomil nohu, druhý si přetrhl Achillovu šlachu. (Coldrex)
- Autoři měli dohodu, že nebudou natáčet zraněné americké vojáky bez jejich svolení. (Coldrex)
- Tvůrci nikdy neopustili tábor bez neprůstřelné vesty. Nosili s sebou dostatek baterií, aby vydrželi na týden i víc. K tomu batoh s povinnou dvacetikilovou výbavou. (Coldrex)
Reklama