Režie:
Julien LeclercqKamera:
Thierry PougetHrají:
Vincent Elbaz, Grégori Derangère, Mélanie Bernier, Aymen Saïdi, Chems Dahmani, Mohid Abid, Djanis Bouzyani, Marie Guillard, Philippe Bas, Hugo Becker (více)Obsahy(1)
V prosinci 1994 čtyři teroristé Ozbrojené islámské skupiny (GIA) unesli letadlo společnosti Air France na letišti v Alžíru s 227 osobami na palubě. Teroristé požadovali osvobození svých spolubojovníků a okamžitý vzlet letadla. Teprve po dlouhých diplomatických vyjednáváních mezi francouzskou a alžírskou vládou a popravě 3 cestujících opustilo letadlo Alžír, muselo však přistát na letišti v Marseilles-Provence, protože nemělo dostatek paliva pro let do Paříže. Film sleduje tři postavy, Thierryho, člena GIGN, Carole Jeanton, ambiciózní technokratku z ministerstva zahraničí, a Yahia Abdallaha, odhodlaného džihádistu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Alah Akbar vystrelí s papule teroristov častejšie ako náboje zo zbraní a to nieje moc dobre. Príbeh je jednoduchý, ale nudný. Atmosféru to sem tam má, čo je len plus, ale že by bol toto akčný film tak to ani náhodou. Celý film len čumíme na zakempených teroristov v lietadle ako vrieskajú do vysielačky a na koniec aj tak dostanú na hubu. Skratka žiadny moment prekvapenia. Úvod vás síce naladí, ale rovnako ako aj vy, tak asi aj tvorcovia čakali na koniec filmu, pretože sa v druhej tretine nič nestane. Pre mňa nuda, radšej si pustím Wesleyho a jeho prepadnutie vo vzduchu. 50% - 2* ()
Celkem realistická rekonstrukce osvobození uneseného letadla francouzským komandem GIGN. Film sice začíná pomalu spíš jako komorní psychologické drama, které celou dobu připravuje diváka na finále,a to je skvělé. Tento únos je historicky zajímavý tím, že se jím inspirovali alkajdističtí plánovači 11.září, protože kdyby to letadlo nemuselo kvůli palivu přistát v Marseille, kde došlo k osvobození, tak mířilo na Paříž, kde se předpokládalo, že to mělo do něčeho napálit možná do Eiffelovky. Realita byla následující https://www.youtube.com/watch?v=Q7a5D3sMJKM . ()
Hlavní plus je v tom filtru, kterým byl celej snímek natočenej. Vypadá to skoro černobíle a tím pádem ponuře, což působí dobře a k tomuhle stylu se to hodí. Jinak bohužel nastává situace, že se v podstatě divák neztotožní ani s jednou z postav a tím pádem je vám to všechno v průběhu sledování tak trochu šumák. To je škoda, protože filmy se zásahovýma jednotkama mám rád, většinou mě to dost baví, ale tady to bylo tak nějak napůl. Uvažoval jsem původně o vyšším hodnocení, ale závěr mě utvrdil, že mírnej nadprůměr bude v pořádku (trochu jsem nepochopil, proč do kokpitu šel jeden člen zásahovky sám a za ním už nikdo a proč těm ostatním to všechno tak hrozně trvalo, než se k něčemu zmohli - např. proč tam mezi ně nehodit slzák?!). Ale to jsou moje úvahy, který by mně pravděpodobně někdo znalej této problematiky vysvětlil... ()
Přepadení je velice příjemným překvapením Festivalu francouzského filmu 2011. Funguje na stejných principech jako úspěch Greengrassova slavného snímku Let č. 93. Je totiž zobrazením skutečných událostí kolem francouzského letadla uneseného islámskými fundamentalisty a následným osvobozením rukojmí speciální zásahovou jednotkou. Filmový štáb se soustředil na maximálně hodnověrné zachycení jednotlivých fází únosu a atmosféry jednak v letadle, jednak ve vládním krizovém týmu a stejně tak i mezi členy zásahové jednotky, která se připravuje k úderu. Autenticita, výjimečnost vyhrocené krize a napětí podpořené vhodně zvolenou dynamickou hudební složkou jsou hlavní přednosti Leclercqova snímku. Ten se vlastně nijak netají tím, že představuje hold práci bezpečnostních složek a v některch momentech se nevyhne určitému patosu a prostřednictvím zpomalených záběrů narušuje dokumentární pojetí filmu. Vytknout by se dala i linie kolem ambiciózní úřednice Ministerstva zahraničí, která je v tomto pojetí v podstatě nadbytečná a narušuje polaritu souboje mezi zločineckou organizací a jejich policejními protihráči. Přesto je to silný a kvalitní film, jehož účinek podtrhuje i velice rozumná stopáž a vyváženost mezi psychologickým dramatem vyjednávání a akční koncovkou. Celkový dojem: 90 %. ()
Po počátečních kladných dojmech obrovské zklamání. Pokles v hodnocení byl obrovský, musím bohužel uznat, že zasloužený, poněvadž jsou daleko záživnější filmy v letadle. Napětí, nějaké pořádné překvapení, toho se divák nedočká, což považuji jako jeden z největších záporů. Pár momentů není špatných a dokonce občas i hudba dokázala přesvědčit, ale to je málo na snímek, z kterého by se mohlo vyždímat daleko více... 4/10 = 45% ()
Galerie (24)
Photo © Mars Distribution
Reklama