Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Velkolepý snímek pojednává o rozchodu poznamenaného břemeny dávno minulými a hledáním sama sebe. Výpravný příběh o dvou rodinách a jejich přátelství a společném osudu ve švédském Göteborgu ve stínu Druhé světové války. Film natočený podle stejnojmenného románu mezinárodně uznávané a oblíbené autorky, Marianne Fredriksson. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (29)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Víš, co je to vlastně mlha?“ - „Ne.“ - „To je smutek moře. A je tak nekonečný jako moře samo.“ Chlapec si rád o samotě čítává knihy na jeho oblíbeném, šeptajícím dubu a nechává se v jeho koruně unášet do svých fantazií. Ale nástup na vysněnou školu a poznání nového kamaráda mu změní život…První polovina filmu mě docela dost bavila. Líčení života dvou malých kamarádů v prostředí Švédska za II. světové války se všemi jeho strachy a komplikacemi je zajímavé. Navíc značně ovlivněné odlišnými rodinnými poměry obou. V druhé polovině ale film začne postupně ztrácet šťávu, stagnovat a děj se rozmělňovat. Některé motivy mi zároveň přijdou z větší části nevyužité. Především ten s přeživší z koncentračního tábora, který skončí skoro dřív, než pořádně začal. Divák sice neukotvenému mladíkovi přeje, aby objevil své pevné kořeny a konečně poprvé v životě ucítil, že někam skutečně patří, ale způsob, jak k tomu vlastně dojde, příliš záživný není, i přes snahu o lyrické vyznění skrz hezký vizuál a hudbu. Celkově mi z toho tak vychází „jen“ lepší 3*. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Druhá svetová vojna v neutrálnom Švédsku zas až tak ďaleko od ľudí, ktorí tu žili, nebola. V každodennom živote sa stretávali či už s rasovou neznášanlivosťou v nacistickom Nemecku, ale aj poprepájaním osudov cez Buchenwald ale aj Osvienčim. Ich životy síce boli ušetrené ale s antisemitizmom sa stretávali všade, na univerzitnej pôde, ale aj pri zatváraní obchodov Židov a tieto hrôzy menili smer životov hlavných aktérov filmu. Samotný film je úžasný, založený na skutočnom príbehu, ktorý sa odohrával od roku 1939 až do konca vojny, respektíve aj po vojne. Priateľstvo dvoch rodín cez kamarátstvo ich chlapcov sa stalo hlavným dejom filmu. Jeden chlapec Žid bohatého otca a druhý chlapec tiež Žid, ktorý ale o tom ešte nevie s nejasným pôvodom. Jednou z mnohých predností tohto výnimočného filmu je zložitosť jeho charakterov. Nikto nie je len úplne dobrý ale ani úplne zlý. Dobrí ľudia v snahe byť lepšími robia veľké chyby. Film odkrýva tajomstvá rodín, hodnoty, odkazy jednotlivých aktérov, boj za prežitie, zázraky života ale aj pôsobivé majestátne duby so svojim vlastným životom. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Hodně dobrý film docela slušnou dobu, tedy asi do půlky a asi cca jednu hodinu. Pak se ta atmosféra dvou malých kluků přetaví v dva mladé kluky a změní se jak atmosféra, tak samotný příběh a prakticky všecko, co bylo na té první části tak dobré. Jediné si ale zachová standardní kvalitu a to jsou krásné záběry švédské krajiny. Ty neměly chybu. Škoda jenom, že samotný příběh je jeden obrovský zkrat. Nepamatuju si, kdy naposled jsem nad filmem kroutil tak nechápavě hlavou. ()

angel74 

všechny recenze uživatele

Dojímavý příběh o dvou spřátelených rodinách, žijících ve švédském Göteborgu, do jejichž osudu výrazně zasáhne druhá světová válka. Jde o docela zajímavý vztahový propletenec, točící se více či méně kolem Šimona, který se na prahu dospělosti dozvídá tajemství o svém původu. Bill Skarsgård hraje emocemi zmítaného dospívajícího chlapce nebo spíš fracka opravdu skvěle. I typově se na tu roli hodí. Nádherné přírodní scenérie a sofistikovaná hudba dodávají snímku poetický nádech a báječně dotvářejí atmosféru. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

I kdybych nevěděl, že ten film je adaptací románu, on by to na sebe stejně dobrovolně píchl. Je poznat, že scenáristka zkoušela zachovat košatou literární strukturu se spoustou vztahových nuancí, nicméně výsledek je zhruba takový, že postavy půsoví jako pouhé náčrty, vyprávění je plné zdánlivě přebytečných odboček a po většinu stopáže není vůbec jasné, k čemu to směřuje a co je vlastně ústředním tématem. Tipnu si, že Fredrikssonové předloha je bildungsroman, Lisa Ohlin se ale jen marně snaží udělat ze Šimona silný středobod vyprávění. Těch motivů a odboček je prostě tolik, že z toho vychází spíše kultivovaná změť zatížená až příliš režisérčinou láskou k zjitřeným lyrickým symbolům. Je to takový film-povinná četba, sebrání různých vizuálních klišé, které se jen zřídka stanou skutečně životnými. Neurazí to, ale ani nevtáhne a už vůbec se tomu nepodaří vytvořit uvěřitelný vývoj protagonisty. Průměrné. ()

Galerie (27)

Reklama

Reklama