Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1946 byl ve Francii obnoven Mezinárodní filmový festival v Cannes. Cenu za režii získal překvapivě neokázalý, napůl dokumentární, napůl hraný film Bitva o koleje režiséra René Clémenta. Nově vzniklá společnost Coopérative Générale du Cinéma Français, podporovaná odbojovou organizací železničářů Résistance-Fer, si Clémenta vybrala jako režiséra proto, že znala jeho krátkometrážní tvorbu, v níž nechyběly zdařilé dokumenty o práci železničářů. Prvotní záměr společnosti i režiséra vydat svědectví o podílu francouzských železničářů v boji proti německé okupaci přerostl v obraz kolektivního dramatu. K dokumentárním záběrům přiřadil režisér zcela přirozené hrané sekvence, které nezůstávají za autentičností dokumentárního záznamu. Jejich protagonisté jsou až na nepatrné výjimky neherci, skuteční železničáři. Velkým přínosem filmu byla práce kameramana Henriho Alekana, který pomohl vtisknout dílu originální styl. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (14)

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Film zpočátku trochu působí mírně komediálně. Jak francouzští železničáři pod nosem německých okupantů pašovali lidi, zboží, zprávy. Občas výbuchem poškodili lokomotivu, nebo někde něco zdrželi. Po popravě několika železničářů (velmi poeticky natočené) se ale přitvrdí. "Transport do Normandie musí dojet!" Tak zní rozkaz Němců. "Nedojede!" Železničáři a odboj unisono. Bohužel jsem měl pocit, že zrovna tady, kdy by drama mělo vrcholit, film zpomaluje. Kladem je až neskutečně krásná kamera (asi mám slabost pro tenhle styl) a pak lokomotivy, vagony, koleje, točny, semafory, výhybky, vodojemy... Nutnost pro každého milovníka železnice, protože takhle krásně nasnímané stroje hned tak někde neuvidí. ()

KIT.HL 

všechny recenze uživatele

Skvělé dílo René Clementa. Dokonale zvládnuté prostředí. Doba vzniku 1946 ! Toto není dokument ! Plnohodnotný film s akčními scénami ,kdy vlaky jsou skutečné a hrdinové taktéž.. Domnívám se,že tady se John Frankenheimer inspiroval,než natočil The Ttrain z roku 1964.Bitva o koleje snese srovnání s touto produkcí studia MGM a nepotřebuje k tomu B.Lancastera. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

To, že je tento klasický film až príliš „vlasteneckým”, tak to na ňom bádať je vari možné od samého začiatku až po samý koniec, ale zase na druhej strane, mu určite nemožno uprieť, ba ani absolútne poprieť, že je nadštandardne kvalitne spracovaný, keď som dokonca istý čas rozmýšľal i nad maximálnym hodnotením, keďže z neho srší tá neuveriteľná autenticita, čo môžem zrejme pripísať najmä dobe vzniku (tesne po skončení II. svetovej vojny), pretože tvorcovia mali očividne to známe „hnutie odporu”, ešte snáď v naprosto čerstvej pamäti, že sa na ňom možno i niektorí sami podieľali, teda minimálne o bravúrnom francúzskom kameramanovi Henriovi Alekanovi, by som ani vonkoncom ne(za)pochyboval, že je to reálne a dosť pravdepodobné, lebo priam majstrovsky a šikovne pracuje so svojou famóznou kompozíciou obrazu, ako by priam vystrihnutou z obdobia „la Résistance”, a to konkrétne na strane Slobodného Francúzska, proti ktorému stálo Vichystické Francúzsko → na čele so zradcovským maršalom Pétainom. Totižto, ako som už o pár riadkov vyššie naznačil, Clémentov pozoruhodný snímok, sa predovšetkým sústredí na prácu všelijakých sabotérov, ktorí veľmi často organizujú najrôznejšie sabotážne aktivity naprieč železničnými traťami po tejto krajine, aby kompletne spomalili, a zároveň i ochromili svojho úhlavného nepriateľa, alias nacistické Nemecko, čo sa im väčšinou značne dobre aj darí... V podstate, je to iba o tejto citovanej záležitosti, že je na toto celé dianie i absolútne veľká a  nefalšovaná radosť sa pozerať, pretože sa divák pri tom skrátka nikdy nenudí, keďže je neustále niečím ďalším zamestnávaný, čiže automaticky pohltený nasledujúcimi udalosťami, kedy práve sekvencia s „opancierovaným vlakom”, je tou povestnou čerešničkou na torte, na ktorej si potešené publikum nadmieru pochutí. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Když jsem zjistil, že se vlastně jedná o dokumentární film, kde jsou některé pasáže hrané, tedy pseudo-dokument, nemyslel jsem si, že by to mohlo být dobré, ale nakonec se ukázalo, že ten film je prostě dobře natočený a že ten realismus s hraním tomu nijak zásadně nevadí, naopak to umocňuje dojem z podívané. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

I když nejsem nějakým velkým příznivcem válečných filmů (zvláště, když podání lidských osudů s možným osobnějším přesahem nahrazuje důraz na bojovou techniku), Bitvu o koleje doceňuju jako zajímavý těsně poválečný příspěvek do filmové tvorby na pomezi hraného a dokumentárního filmu. Vzhledem na rok vzniku a spolupráci filmařů se skutečnými železničáři vznikla obdivuhodná, autentická podívaná, která zachytila (tehdy) nedávné hrdinské činy běžné lidi v boji proti nacismu v 2. světové válce ve Francii. Film neměl hlavní postavy, o nějaké výraznější psychologii u nich se moc mluvit nedá, , ale pohltil mne svým dynamickým zpracováním od počátku, naštěstí nebyl příliš dlouhý a některé scény s detaily na tajné přípravy výbuchů, odsouvání kolejí či přetrhání řetěze byly zde fascinující. 70% (# Challenge Tour – 52 roků filmu za 52 týdnů) ()

Galerie (18)

Zajímavosti (1)

  • Většinu rolí ztvárnili neherci z řad skutečných pracovníků na železnici. (Cherish)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno