Reklama

Reklama

Český žurnál - Série 5 (2017) (série)


Hranice práce (S05E04)

(epizoda)
  • angličtina The Limits of Work (festivalový název) (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Pracovní podmínky v nejhůře placených zaměstnáních v Čechách během půl roku zkoumala publicistka Saša Uhlová. Strávila několik týdnů v nemocniční prádelně, v drůbežárně, za pokladnou nebo v třídírně odpadu. Její zkušenost se stala podkladem prožité a velmi osobní zprávy o neviditelných zaměstnancích pracujících v otřesných podmínkách. Uhlová ke svému projektu napsala sérii reportáží, které vyšly na webu Alarm. Apolena Rychlíková je upravila do dokumentárního filmu složeného ze scén natočených u Uhlové doma a z videozáznamů pořízených během její práce. Uhlová doprovází obraz čteným komentářem. (Česká televize)

(více)

Recenze (64)

Lischai 

všechny recenze uživatele

Původní reportážní cyklus byl super, ale tohle není víc, než záběry z různých prací poslepované vstávající a kouřící Sašou Uhlovou ve spodním prádle. Nikdo nejde mluvit s řediteli těch podniků, nikdo nezkoumá proč a jak lidi do těch situací spadnou, a - to hlavně - vlastně nevidíte ani žádnou konkrétní sitauci z té práce. Já nevím, ale když už má Saša tu kameru v brýlích, chtěl bych vidět, jak jde říct šéfovi směny, že má podle zákona X paragraf Y právo na pauzu a občerstvení, a co teda bude. Chtěl bych vidět, jak ten šéf zareaguje, co se bude dít, jestli Sašu jen seřve, nebo vyhodí, nebo jí třeba tu pauzu dopřeje a omluví se, že je takový debil... ale nevidím nic, jen záběry na třídící linku, kde lidi posunují zboží tam a zpátky. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Články Alexandry U. jsem si na nejmenovaném oblíbeném LEX webu s chutí přečetl, a jsem moc rád, že vznikly, byl to záslužný počin na hranici sebeobětování. Tento film ale nepřináší moc navíc. Jen nezřetelné záběry skrytou kamerou (které byly už u článků), Alexandřino předčítání článků (mnohdy doslova) a Alexandřina rodinná homevidea (která do filmu nepatří). Je škoda, že se Alexandra vůbec nezabývá otázkou, že kdyby se její noví kamarádi ve škole lépe učili, nemuseli by třídit odpadky za 70 Kč na hodinu, aneb každý svého štěstí strůjcem. Což je ještě umocněno záběrem na přestávkovou siestu ve fabrice, kde všechny tyto socky, které nemají ani na to, aby jezdily sockou, kliďánko pokuřují z cigaret, na které se asi peníze najdou vždycky. A Alexandra mlčí. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V každé práci bych ráda zůstala několik týdnů nebo měsíc. Každý den si budu zapisovat do deníku, co jsem v práci zažila. –––– Veľmi zaujímavý a odvážny počin. Odvážny tým, že novinárka ako zamestnankyňa porušuje všetky pravidlá zamestnávateľa tým že filmuje pracovné prostredie a vynáša von všetko, čo sa dá. Odvážny aj tým, že na pomerne dlhý čas obetovala čas so svojim mladším synom, ktorý to viditeľne ťažko znášal, snáď z toho nebude mať dlhodobú traumu. Ale čo majú povedať tie desaťtisíce slaboplatených ľudí, ktorí to majú natrvalo... Všetko, čo robila, je práca, ktorá je potrebná, užitočná a niekto ju robiť musí. Či už práčovňa v Motole, hydináreň Agrofertu, pokladníčka v Alberte alebo spracovanie odpadu Ozo!!! Zaujímavým zistením je agentúrne zamestnávanie, čo je novodobý predaj ľudí, pričom títo (ne)zamestnanci zarábajú menej a majú celkovo horšie podmienky. Mal by som k filmu jednu pripomienku, že zápisky mohli byť čítané trochu záživnejším štýlom. Update: Viacerí tu poukazujú na to, že scény zo súkromia sú zbytočné. Podľa mňa nie sú, len ich netreba brať ako súkromie nejakej pani Uhlovej. Aj všetci tí pracovníci na zmeny odchádzajú od rodín, hľadajú ubytovanie a opateru pre deti, komunikujú cez skype alebo odchádzajú od detí, keď ešte spia a pomaly ich ani nevidia vyrastať, presne ako to povedala jedna z kolegýň pri pokladni. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Forma za obsahem zaostává o mnoho světelných let, neboť režie je naprosto zbabraná. Záběry na rodinný život Uhlových by mi stačily jednou, mnohem více bych ocenila něco více z dané práce, rozhovor s kolegou, s nadřízeným. Ke všemu negativnímu přispívá i fakt, že dokument sice krátkodobě vyvolal diskuzi, ale žádnou změnu nepřinesl, lidé nadále pracují v ponižujících podmínkách za mizerný plat a dále mají smutné a unavené oči. Nic se nezměnilo. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zbytečná ilustrace k nejlepšímu reportážnímu cyklu letošního roku. Nečíst poctivě týden co týden historky z práce, kterou dělat nechcete, asi bych dokument zatratil úplně. Je to obrazové leporelo, které nedává nic navíc, protože Apolena Rychlíková za kamerou nevládne. Je to ledabylý sestřih, který nebere v potaz to, že Saša Uhlová je bohyně pera, ale její monotónní hlas vás od půlky stopáže zabíjí. A těch pár výseků z rodinného života to nespasí, protože neukazují nic (a jednou naopak zase až příliš). O lidech, kteří denně valchují prádlo, skládají maso, nebo třídí odpadky, se toho ve filmu, na rozdíl od psaných textů, dozvíme úplně minimum. A2larm je možná rejdiště zakuklených (a mnohdy i vylíhnutých) komsomolců, ale čtení Hrdinů kapitalistické práce zaháčkuje natolik poutavě, že ta neviditelná ruka trhu musí profackovat snad i rodinu Klausů. ()

Galerie (17)

Související novinky

Je tu pátý ročník My Street Films

Je tu pátý ročník My Street Films

13.04.2018

Již popáté vyzývá projekt My Street Films všechny aspirující filmaře, aby do 22. dubna odevzdali svůj námět na krátký dokument. Autoři osmi nejlepších námětů získají možnost zúčastnit se zdarma… (více)

Famufest otevře brány do pekla

Famufest otevře brány do pekla

13.11.2017

Film o vyrůstání ve vietnamské komunitě, cesta dvou ukrajinských uprchlíků za svobodou nebo experimentální pohled na socialistickou architekturu, to vše a dalších více než 120 filmů nabídne 34.… (více)

Reklama

Reklama