Obsahy(1)
Dva muži pověření úkolem zabít člověka a naaranžovat to jako sebevraždu jsou donuceni na poslední chvíli změnit plány. Šokující a zároveň odvážný thriller Rukopisy nehoří představuje zatím nejprovokativnější film íránské kinematografie, který srší zuřivostí a odvahou podívat se svému tématu zpříma do očí. (Festival íránských filmů)
Recenze (3)
Syrový, velmi realisticky ztvárněný snímek, který pokládá nejednu otázku, hlavně však, zda je národní zájem nad humánnost a lidskou etiku, zdali může jedinec své nekalé zájmy skrýt za národní zájmy, v jejichž jménu pak nechává "poskoky" páchat zlo za něj, jen aby měli sami na obživu a záchranu svých dětí... ()
Svíravý a beznadějný pohled na temné pozadí íránského bezpečnostního aparátu. Rasoulof (oho zbaven pasu a neznámo kde) dal vzniknout snímku, který nechce být klasickým filmovým konstruktem, ale pravdivou a tíživou výpovědí. Divák tak může mít pocit, že sleduje něco opravdu výjimečného, co ještě z Íránu neměl možnost vidět. Tuto auru ještě více posiluje tvrzení nahrazující závěrečné titulky, ve kterém se píše, že z důvodu ochrany životů nebudou zveřejněna jména herců ani ostatních lidí ze štábu. Pozadí vzniku snímku i osud režiséra jsou zajímavé a znepokojující, přejděme však ke snímku samotnému. Dějově máme možnost sledovat tři dějové oblouky, které jsou zpočátku oddělené, ale postupně se mezi nimi objevují hmatatelné vztahy a v poslední třetině se zcela spojují. Tím hlavním je dvojice nájemných zabijáků, která má za úkol likvidovat státem označené rozvraceče. Snímek se též věnuje druhotné linii v pozadí, kdy syn jednoho ze zabijáků potřebuje operaci nutnou k jeho ozdravení. Nicméně operovat syna něco stojí a zabijákovi stále nepřichází výplata. Na tomto případě je prezentováno něco jako morální dilema z vlastní činnosti. Zabiják nutně potřebuje peníze na synovu operaci, ale neustále tvrdí, že žádné peníze nepotřebuje a svou práci kvůli nim rozhodně nedělá. V mezičase kontroluje své konto, zda již obdržel mzdu za předchozí službu státu. Další linie sleduje disidentské intelektuály, kteří mají rukopisy dokumentující vládní zločin, při kterém se íránský státní aparát pokusil o hromadnou vraždu. A poslední nás seznamuje s významným cenzorem… Snímek je silný zejména ve zprostředkování pocitů bezmocnosti a to nejen v přímé konfrontaci s nepříjemnými situacemi. Velmi zdařilá je i scéna, ve které hlavní dvojice jede automobilem, kamera postupně prostříhává mezi jedním z nich a tichou silnicí a veškerá atmosféra je vystavená jen na vyprávění o onom pokusu o vraždu civilistů v autobuse. Nevydařeném pokusu o vraždu, který se skutečně stal. ()
Sugestivní pohled pod zkrvavené ruce čističů pravdy, která nesmí býti veřejnosti odhalena. Totalitní teror nelze v žádné formě oficiálně připustit, naznačit nebo prezentovat. Aby se tak opravdu nestalo je nasazeno podsvětí, které rádo velkému bratru za skromnou rentu vypomůže. Dar múzy umění může být v takové pekelné konstelaci prokletím. Nadlidský úkol vynésti dávný zločin na povrch zemský je svěřen třem režimem zneuznaným spisovatelům... ()
Galerie (7)
Photo © Xenix Filmdistribution GmbH
Reklama