Reklama

Reklama

Babadook

(festivalový název)
Trailer 2

Amelia prišla počas tragickej autonehody o svojho manžela. Ťažkú životnú situáciu jej neuľahčuje ani syn Samuel, ktorý trpí poruchou správania. Samuel ju navyše každý večer presviedča o tom, že sa v jeho izbe nachádza postava zo strašidelnej knihy, "Mr. Babadook". Je skutočným dôvodom jeho nevypočítateľného správania choroba? Alebo je Amelia natoľko unavená, že nie schopná vnímať skutočnosti, ktoré sa okolo nej dejú? (*CARNIFEX*)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (430)

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Schizofrenicko-psychologická two characters show, která rozhodně nevyniká z pohádky vycházejícími pokusy o strašení, ale daleko více zpracováním, hereckými výkony a stísněnou atmosférou. Ta má oporu v charakterovém guláši, kdy se film tváří prvně jako Kevin, no nakonec málem dopadne všecko trochu jinak, ale to bych zbytečně spoileroval. Klučina a jeho hraní mi sem pásli jako prdel na hrnec, navíc mě odrovnala originální anime scénka s knížkou, takže za mě rozhodně palec nahoru. Dá se doporučit, a tento kousek, i když na plnej to není, se asi objeví v mojí letošní nej desítce. 80% ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Varování: The Babadook není klasickým hororem o démonech a patrně budete zklamáni, pokud si ho jako takový pustíte. Trailer (jinak výtečný!) se dopouští klasického prohřešku - jsou v něm obsaženy téměř všechny scény, ve kterých ústřední strašidlo vystupuje. Film však naštěstí není tak úplně o něm. Příběh: Amelia (Essie Davis) žije sama se svým malým synem Samuelem (Noah Wiseman). Amelii za tragických okolností zemřel manžel a v současnoti ji trápí silně problematické chování Samuela, jehož největší zálibou se stala výroba relativně nebezpečných zbraní a silně vyvinutá dětská upřímnost (takže rád říká, jak mu umřel táta a občas rozlobeně napadá ostatní děti). Tady se musím zastavit a hned na začátku říct, že oba herci předvádějí naprosto FENOMENÁLNÍ výkony. Každá scéna, v níž jeden nebo druhý zažívá libovolné psychické napětí, se stává extraktem čiré psychopatie a divák má nevyhnutelný pocit, že se do dvou minut stane něco apokalypticky strašlivého (třeba že matce narostou pařáty a utrhne synovi hlavu). Nic z napsaného nemyslím nikterak ironicky - když například Amelia zažívá své insomnické návaly nenávisti, jde z ní větší strach, než ze všech hororových bubáků za poslední tři roky. Místy nechybí moc k tomu, aby předváděla totéž, co Isabelle Adjani v proslulé podchodové scéně ze Żuławského Posedlosti. Babadook si ale dává moc velký pozor na to, aby náhodou nesklouzl do grotesknosti. Vraťme se k příběhu. Amelia před spaním čte Samuelovi pohádky. Jeden večer nechá volbu knížky na něm a v ruce jí přistávají záhadné rudé desky s nápisem Mister Babadook. Ty ovšem neobsahují roztomilé pohádky, nýbrž strašidelně ilustrovanou říkanku o tajemném Babadookovi, který by chtěl pustit dovnitř a trochu pocuchat nervy i životy neúplné rodině. Amelia je samozřejmě zděšena a snaží se knihy zbavit (neúspěšně). Přízrak Babadooka začíná být čím dál zřetelnější a následkem je nevyhnutelný stav, kdy se z matky se zmagořeným synem stávají magoři dva. Výsledku napomáhá rovněž fakt, že ani jedna z postav není příkladným hrdinou - Samuela byste nejraději uškrtili navzdory vědomí, že má zjevné psychické problémy a Amelia je cokoliv, jen ne matka roku. Hororové složce filmu rozhodně nechybí mrazivost a vydařené výtvarné ztvárnění, nicméně nenabízí nic, co bychom tu už neměli. A nevadí to. Jak výborné herecké výkony, tak i hororová linka v první řadě umocňují psychologickou rovinu, jež si jako metaforu a vizualizaci vybrala konkrétní objekt/postavu. Ač ani takový nápad není ničím novým, Babadook je v jeho používání převelice jistý. Pro méně chápavé se v níže uvedených spoilerech pokusím objasnit, jak je příběh vystavěn a proč matčina deprese = Babadook (toto tvrzení samo o sobě spoilerem není, takže mě nemusíte kamenovat). Následující text obsahuje SPOILERY!! Děsivá nadpřirozená postava totiž vstupuje do hry ve chvíli, kdy matka přistihuje syna ve sklepě, kde jsou uloženy věci po jejím zesnulém manželovi (staré rány jsou rozjitřeny, Babadook se objevuje). V kombinaci s problémových chováním syna upadá matka do čím dál těžší deprese (což demonstruje zvýšená Babadookova aktivita). Nakonec nezvládá ani každodenní úkony, jako například řízení auta, pokec s kamarádkou nebo pokus o racionální řešení problémů na policii (Babadook je v těchto scénách často viditelně přítomný jako katalyzátor stresu). Situace má jasné kontury, které odpovídají skutečnému vlivu psychických problémů na rodinu (matka Babadookovi podléhá, syn se ho bojí a je traumatizován). Když deprese v kombinaci s nespavostí vyvrcholí, matka přeruší veškerý kontakt s okolím a začíná být nebezpečná sobě i synovi (což je ztvárněno tak, že se Babadook v tuhle chvíli nachází přímo v ní). Přemoci pomyslného démona může samozřejmě pouze mateřská láska, což se stane - existence syna nakonec přesvědčí matku, že se problém musí vyřešit (ztvárněno tak, že syn víceméně vymýtá Babadooka z matky). Následuje epická scéna souboje s Babadookem, kde vyvrcholí absolutně všechny myslitelné složky filmu a přichází nezbytný happy-end. Zdůrazňuji, že happy end tu není žádnou slabinou - celý film je de facto jedna velká deprese a závan naděje byl prakticky povinností. Protože ale nic není absolutní, v samém závěru filmu matka se synem sbírají červy a chodí krmit Babadooka do sklepa, kam ho zahnali (opět symbolika - sklep je místo, kde leží pozůstatky velké bolesti; společné krmení ztvárňuje stmelení rodiny, společné řešení problému a snahu udržet ho na uzdě). KONEC SPOILERŮ Aby bylo jasno - výše zmíněné nepovažuji za kdovíjak velké objevitelství; dokonce si ani nemyslím, že by na to trochu přemýšlející divák nepřišel sám. Film funguje především proto, že svůj nápad zrealizoval maximálně efektivně, nebojí se být nekorektní, má skvělé výtvarné provedení a je sestaven natolik pečlivě, že žádná jeho scéna není zbytečná. A ještě jednou opakuji - oba herečtí představitelé v hlavních rolích odvádějí fenomenální výkony. The Babadook je celovečerním debutem australanky Jennifer Kent, která ho natočila na motivy vlastního krátkometrážního Monstra. Lecos v něm funguje dobře všeobecně: působivě zlověstná atmosféra drží krok s psychologickým terorem a obojí až do samého závěru konzistentně graduje. Rozvážné tempo, absence krvavosti a pečlivé výtvarno na úkor přímočarých triků patrně odradí/bude nudit příznivce hororového středního proudu, celek však těžko zklame kohokoliv, kdo pátrá po kvalitním filmu. P.S. Jsem přesvědčen, že výsledku výrazně pomohla skutečnost, že ho napsala i zrežírovala žena. Zhruba stejně, jako Predátorovi prospěl fakt, že ho točil chlap. Kopie vlastní recenze pro Filmserver () (méně) (více)

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Celkem luxusní horůrek s působivou atmosférou, kterou narušuje snad pouze jedno psychopatické dítko, jehož pokus o herectví je nesledovatelný. Na druhé straně barikády je zcela kontrastní Essie Davis, která si ovdovělou nervově zhroucenou matičku střihla opravdu luxusně! A máme-li matku samoživitelku a její dítě, které těžce nezvládá, leč se ze všech sil snaží, tak máme o naprosto depresivní atmosféru postaráno. Pár uleknutí na diváky číhá. Bubák určitě ujde. Nejděsivější však určitě není bubák, nýbrž ta představa, pokud se troufnete na chvíli vžít do role dané matky. Takový život by určitě nikdo vést nechtěl. Před sedmi lety se ji odebral na věčnost manžel a stále se nedokázala naladit na běžný život. V podstatě celý svůj život odevzdala svému nesnesitelnému dítěti. Vede těžce samotářský život. Svému úlisnému kolegovi odmítá roztáhnout nožky a pouze pomocí vibrujících přátel nahání v noci bobry, přičemž ji její synátor ani tuhle chvilku odmítá dopřát. Ve finále natáhne pomyslné bačkůrky pouze spoiler → jeden pejsek← spoiler, ale to na depresivnosti pranic nemění. Z mého pohledu určitě jeden z vydařenějších horůrků posledních let. I přes těžce nevydařený, divný, potažmo skoro až debilní závěr, budu hodnotit pozitivně. Cosi do sebe to mělo! ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Tak jako celkově docela fajn, nejlepší je na tom to, že byť je motiv docela klasickej, tak vlastně není ústřední, protože tím je spíš vztah matky a syna. Skutečně jsem místy opravdu váhal, jestli náhodou aji celej Babadook story a kniha není jen další entitou v hlavě Amélie. Frustrace ze špatně fungujícího života, trauma z minulosti, matka založená spíše hodně emočně než racionálně, a do toho to žánrový prostředí domu, kreslená kniha, černobílé variace démonů jako vystřižených z klasických hororů, duchařsko-posedlostní prvky (včetně mé oblíbené šumící ulice s elektrickým vedením navečer, která kontrastuje s ještě tišším pokojem s postelí) ... považuju to za zajímavej a kvalitní počin, u kterýho jsem si užíval hutnou atmosféru prostředí, zároveň kvalitní a expresivní herecké výkony (řvoucí matka, kluk taky magor) a netradiční kombinaci prvků a motivů. Na druhou stranu ale je nutné říct že to zase není nic nějak výsostně ohromujícího, spíše jen "dobré a kvalitní". Pokud si Jennifer Kent udrží nastavenou laťku a bude ji ve svých dalších filmech dál rozvíjet (pevně doufám, že směrem nikoli více žánrovým ale naopak spíše ještě více netradičním), tak se jejích nejlepších věcí teprve v budoucnu dočkáme. 7/10 ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Babadook síce vyzeral ako Tučniak od Batmana z roku 1992, ale hlas mal výborný. Chlapec na začiatku odporný a mamička sympatická ... po dvadsiatich minútach som sa nestačila čudovať. Atmosféra viac než dobrá, výprava strašidelná, ešte aj tú ružu mali v záhrade čiernu. Koniec strašná kravina, ale tú moju štvrtú hviezdu dávam za excelentnú Essie Davis a za to, že som sa bála. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Postava Babadooka sa v roku 2017 stala významným symbolom LGBT (lesbický, gay, bisexuálny a transrodový) komunity. Pomohol tomu aj fakt, že ho Netflix zaradil medzi tieto tipy filmov. (Marceloo)

Reklama

Reklama