Reklama

Reklama

Osoblažka

  • USA Narrow Gauge Railway Osoblažka
Trailer 2

Obsahy(1)

Dokumentární film Osoblažka pojednává o jedné z mála úzkorochodných železničních tratí v České Republice, na které již od roku 2009 jezdí zrenovovaná 66 let stará modrá parní lokomotiva pod označením U57.001. V roce 2014 se po krátké přestávce připojila také parní lokomotiva U46.002, která je služebně o něco starší a jezdí na trati jen ve vymezených termínech a jen po vymezené části úzkorozchodné železnice. Traťový úsek jako takový je funkční a v provozu již od roku 1898 a je mnohdy označován za „dráhu sta oblouků", kterých je na délce dvaceti kilometrů celkem sto dva. Tento amatérský dokumentární film se Vám pokusí přiblížit atmosféru a náladu z pohledu personálu, který stojí za bezpečným provozem celé železniční dráhy Osoblažky. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (7)

Trailer 2

Recenze (8)

BMW12 

všechny recenze uživatele

Mrzí mě to Dane, ale musím bohužel dát takovéto nízké hodnocení. Dokument mě vůbec nezaujal, bylo to od začátku nudné a kdybys mi osobně nenapsal o čem to je, tak bych to z toho dokumentu ani nezjistil o jaké vlaky se jedná. To je právě to co tomu filmu chybí, pokud to má být dokument, tak člověk by se měl dozvědět o čem to je, nějaké informace o těch vlacích, měli by tam být nějaké rozhovory nebo komentáře osob, které by k tomu řekli nějakou historii, ale to ve filmu chybělo. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jako by někdo chtěl natočit film ve stylu Slow TV, ale zároveň chtěl natočit dokument, tak to spojil dohromady, není to ani jedno a úplně to zkonil. Hudba je dobře vybraná a kamera v některých momentech není špatná, zvlášť u pár záběrů krajiny, jenže bohužel je to to jediné, co se na Osoblažce povedlo. Borrtexovi šlo jen o to poeticky zobrazit cestu tam a zpátky po jedné úzkorozchodné železnice. Nejsou zde žádné rozhovory s pracovníky, strojvůdci nebo cestujícími, ti tu jen procházejí, přičemž občas zaslechneme část jejich dialogů - a to je tu ještě mizerní zvuk, takže jim je blbě rozumět. Vše se tedy sází jen na kameru, která prostě nedokáže upoutat na 65 minut. Navíc je tu přehršel střihů a jestli tu měla být nějaká poetika, hlavně kvůli nim absolutně nefungovala. A taky jsem doufal ve víc záběrů krajiny, protože ve finále zhruba půlku filmu jen sledujeme přikládání uhlí do kotle. Jestli se Borrtex zajímá o vlaky, nic proti tomu nemám, já vlaky rád (jako dopravní prostředek, jak se jmenují a jaký mají motor atd. mě nezajímá) a i když asi chápu, o co mu šlo, Osoblažka se mu nepovedla. Těžce. Nejvíc to stejně kazí ta totálně přepísknutá stopáž. I proto se Borrtexovi Okamžiky z Izraele povedly o dost víc - protože mají odpovídající délku. Být na tomhle v kině, tak stopro usnu. Btw, proč sem přidal všechny pracovníky fakt nechápu, na ČSFD jsou to další zbytečné autorské profily. Vždyť se tam jenom mihli, někteří ani nemluvili - a mají tu fotku, galerii, dokonce i video! Zlatí Poltikovičovi šamani a breathariáni, co tu taky mají profil... 1* ()

Reklama

Stallone 

všechny recenze uživatele

Tady máme prostě 16 letého kluka, který vezme do ruky kameru a tím spojí své dva oblíbené koníčky.Obdivuji každého, kdo o filmování jen nemluví, ale koná. V tomto případě to není jen nadchnutí pro danou věc. Vidím tam dobrou práci s kamerou, správně zvolený hudební motiv, který neruší, ale příjemně navozuje tu správnou atmosféru. O nedostatcích se tu rozepisovat nebudu, protože to není podstatné. Kluk je šikovný a zvládl to. Závěrem mohu jen říci, že je dobré mít na něco talent a budu držet palce při dalších projektech. Toto je jen začátek. ()

tatanapope 

všechny recenze uživatele

Od dokumentu, tak nějak očekávám, že se něco zajímavého dozvím. V tomto projektu jsem se bohužel ničeho podobného nedočkala. Úvodní titulky, mě překvapili,ty se mi vskutku líbili, pak přišel začátek, k samotnému stroji jsme se dostali, až po nějakých 5 dlouhých minutách koukání na špinávé nadobí nádražáků a pár né úplně vhodných záběrů na jejich nehezkou kukaň, tady bych snad nechala jen záběr na nástěnku s fotografiemi vlaků. Při seřizování a péči o stroj by bylo dobré,kdyby nám obsluha, aspoň tak trochu řekla, co všechno je třeba udělat a proč. Časté záběry na to jak se dává uhlí do parního stroje, mě tak nějak vskutku nepřekvapilo a myslím, že jeden záběr na pár minut by bohatě stačil. Věci, o kterých se nádražáci bavili pro mě byli bezpředmětné a celkem o ničem a bohužel k tomu všemu často ještě špatně srozumitelné, tak že z nezajímavých debat mezi nádražáky jsem měla ještě větší nic. Při pohybu kamerou byli často vidět rozostřené záběry a ocenit už můžu snad jen pěkný střih mezi jízdou a pohledem na vlak z dálky a slušný hudební doprovod, ale upřímně, kdybych přišla domů po práci a zapla si tuhle věc, abych koukala jak jiní makají, tak by mě to asi příliš neuchvátilo. Trefný název by byl: Takový běžný den na šichtě na nádraží. ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Měl jsem z výsledku filmařské práce Daniela Bordovského díky zhlédnutému traileru trochu strach, nicméně o železnici se zajímám již od dětství a internetová videa týkající se této oblasti sleduji velmi často, a proto jsem se odvážil i do zhlédnutí tohoto. A trailer nelhal. Obsahoval totiž několik dobře natočených záběrů a jinak nic. S celým "dokumentem" to je stejné - je to jen sled záběrů bez přidané informační hodnoty (snad kromě té práce s výhybkou). Navíc ten sled záběrů je dost podivný, hlavně konec je vyřešen nepochopitelně. Posuďte sami: vlak dojede do Osoblahy, tam se otočí, kousek jede zpátky, pak následují záběry z nějaké opravny, poté je znovu v Osoblaze (!) a pak se teprve vrací do Třemešné. Já chápu, že natáčení muselo být celkem náročné, přejíždění z místa na místo (v některých případech to je slyšet i zvuk motoru auta, což dojem rozhodně nezvyšuje) a natáčení ve vlaku i ve stanicích muselo zabrat soustu času, stejně jako sestříhání videa, ale tohle je prostě dílo, kterému chybí jakýkoli koncept. Kromě toho zde najdeme i několik logických chyb, například ve Slezských Rudolticích parní vlak čeká na protijedoucí vlak Českých drah. V čase 52:46 vidíme, jak si to ke Slezským Rudolticím šine dieselová lokomotiva se dvěma vagony, ze které se v čase 52:59 stane dieselová lokomotiva s vagonem pouze jediným. Z autora může výrůst celkem solidní kameraman, je zkrátka vidět, že kameru nemá poprvé v ruce. Ale není to režísér, v každém vagoně by našel půltucet lidí, kteří by to zrežírovali lépe. Každý má právo na svoje telecí léta a ani Bordovský není výjimkou - je nabíledni, že má pocit (znásobený pod tíhou upřímných i neupřímných pochval), že dokáže ohromit celý svět. Zatím se však dokázal spíše zesměšnit - kdyby měl trochu soudnosti, nikdy by neobohacoval ČSFD a IMDB (tam dokonce přidal i "přeložený" obsah) o pracovníky železnice. Ale nezoufejme, třeba se tvůrce ze svého opojení vzpamatuje a začne tvořit i něco, co bude k užitku. A kdyby ne, sebevědomí má dost. To se dnes cení víc než schopnosti. 30 % ()

Galerie (81)

Zajímavosti (3)

  • Film měl být původně natočen a uveden už koncem roku 2014. Premiéra byla odložena z technických a časových důvodů. (Borrtex)
  • Dokument se odehrává v sobotu 11. července 2015. (ČSFD)
  • Rozpočet filmu byl pouze jeden tisíc korun, který zahrnoval pouze cenu benzínu, který se v průběhu natáčení projezdil. (Borrtex)

Reklama

Reklama